Stedelijke netwerken

Stedelijke netwerken in Nederland en directe omgeving

Stedelijke netwerken zijn gebieden met een aantal kernen die met elkaar verbonden zijn omdat ze gezamenlijk cultureel-, economisch- en sociaal kapitaal vertegenwoordigen. Dit kapitaal bepaalt als graadmeter de concurrentiepositie van deze netwerken ten opzichte van andere stedelijke netwerken.

Goed openbaar vervoer – met name stadsgewestelijk vervoer (SGV) – is een noodzakelijke randvoorwaarde binnen stedelijke netwerken. SGV versterkt het sociale en culturele klimaat, het draagt daarmee bij aan de komst van innovatieve bedrijven en draagt daarmee bij aan de economische groei in de regio.

Sociaal kapitaal

Sociaal kapitaal hangt samen met de kwaliteit van de sociale netwerken. Op knooppunten van sociale netwerken is een sterke uitwisseling van ideeën mogelijk en daarmee een grote dynamiek en verspreiding van oplossingen en tendensen. Het is voor partijen van het grootste belang toegang tot deze knopen te hebben. Daarvoor is er een fysiek vervoerskundig netwerk nodig.

Cultureel kapitaal

Typisch voor de knooppunten binnen de stedelijke netwerken is dat ze op plekken ontstaan waar een grote hoeveelheid cultureel kapitaal (onder meer historische plekken, kunstenaars en wetenschappelijke instellingen) aanwezig is. Cultureel kapitaal werkt als een magneet op professioneel talent dat nodig is voor innovatieve bedrijven. De auto is op deze plaatsen minder geschikt terwijl openbaar vervoer hier goed kan worden ingepast.

Economisch kapitaal

Een innovatieve economische omgeving is een voorwaarde voor economische groei. Vooral binnenstedelijke centra blijken een grote aantrekkingskracht op innovatieve bedrijven uit te oefenen. De prijs van vastgoed ligt hier hoger en is minder onderhevig aan schommelingen van de markt. Ondernemers verwachten wel dat er een goed vervoerssysteem beschikbaar is.

Bronnen

  • Bourdieu, P. (1984) Distinction: a social critique of the judgement of taste. Routledge &Kegan Paul: London.
  • Castells, M. (1996) The rise of the network society: the information age. Blackwell: Oxford.
  • Kaufman, V. (2002) Re-thinking mobility. Ashgate: Burlington.
  • Nieuwe netwerken in Nederland (2006)
  • Nota Mobiliteit (21 februari 2006)
  • Nota Ruimte (2005)
Stedelijke netwerken | Infrasite

Stedelijke netwerken

Stedelijke netwerken in Nederland en directe omgeving

Stedelijke netwerken zijn gebieden met een aantal kernen die met elkaar verbonden zijn omdat ze gezamenlijk cultureel-, economisch- en sociaal kapitaal vertegenwoordigen. Dit kapitaal bepaalt als graadmeter de concurrentiepositie van deze netwerken ten opzichte van andere stedelijke netwerken.

Goed openbaar vervoer – met name stadsgewestelijk vervoer (SGV) – is een noodzakelijke randvoorwaarde binnen stedelijke netwerken. SGV versterkt het sociale en culturele klimaat, het draagt daarmee bij aan de komst van innovatieve bedrijven en draagt daarmee bij aan de economische groei in de regio.

Sociaal kapitaal

Sociaal kapitaal hangt samen met de kwaliteit van de sociale netwerken. Op knooppunten van sociale netwerken is een sterke uitwisseling van ideeën mogelijk en daarmee een grote dynamiek en verspreiding van oplossingen en tendensen. Het is voor partijen van het grootste belang toegang tot deze knopen te hebben. Daarvoor is er een fysiek vervoerskundig netwerk nodig.

Cultureel kapitaal

Typisch voor de knooppunten binnen de stedelijke netwerken is dat ze op plekken ontstaan waar een grote hoeveelheid cultureel kapitaal (onder meer historische plekken, kunstenaars en wetenschappelijke instellingen) aanwezig is. Cultureel kapitaal werkt als een magneet op professioneel talent dat nodig is voor innovatieve bedrijven. De auto is op deze plaatsen minder geschikt terwijl openbaar vervoer hier goed kan worden ingepast.

Economisch kapitaal

Een innovatieve economische omgeving is een voorwaarde voor economische groei. Vooral binnenstedelijke centra blijken een grote aantrekkingskracht op innovatieve bedrijven uit te oefenen. De prijs van vastgoed ligt hier hoger en is minder onderhevig aan schommelingen van de markt. Ondernemers verwachten wel dat er een goed vervoerssysteem beschikbaar is.

Bronnen

  • Bourdieu, P. (1984) Distinction: a social critique of the judgement of taste. Routledge &Kegan Paul: London.
  • Castells, M. (1996) The rise of the network society: the information age. Blackwell: Oxford.
  • Kaufman, V. (2002) Re-thinking mobility. Ashgate: Burlington.
  • Nieuwe netwerken in Nederland (2006)
  • Nota Mobiliteit (21 februari 2006)
  • Nota Ruimte (2005)