De
Stationsbouwkalender is een geautomatiseerd planningssysteem waarin alle lopende en beoogde projecten op en nabij stations dienen te worden ingevoerd en kunnen worden opgezocht.
Projecten met een financiële omvang van meer dan € 50.000 of die grote gevolgen voor de klant van het station hebben, moeten verplicht in de Stationsbouwkalender ingevoerd worden.
Aanleiding In het verleden gebeurde het nogal eens dat er vlak achter elkaar meerdere projecten bij stations door verschillende partijen onafhankelijk van elkaar werden uitgevoerd. De ene opbreking was net achter de rug en een paar weken later lag de boel al weer open voor een ander project. Met name voor reizigers is dit onverkoopbaar.
Om dit langs elkaar heen werken te voorkomen, hebben NS en ProRail gezamenlijk de Stationsbouwkalender opgezet, waarin alle pilots, projecten en programma's die op en nabij stations plaatsvinden en gevolgen voor de reizigers hebben, in kaart worden gebracht. Bedoeling is dat verschillende partijen de werkzaamheden beter op elkaar afstemmen. Voorbeelden zijn projecten in het kader van ET/BTS, Ruimte voor de fiets, transferknelpunten, grootschalig onderhoud enzovoorts.
De applicatie De Stationsbouwkalender is via internet bereikbaar. Eén van de zoekmogelijkheden binnen de applicatie is een kaart van Nederland waarop ingezoomd kan worden. Hierop worden de stations weergegeven en met figuurtjes wat voor soort projecten er spelen. Per station kunnen de gegevens van alle projecten in beeld opgeroepen worden.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen projecten, programma's en thema's:
- Een project is een activiteit met een begin- en een einddatum dat op een specifiek station wordt uitgevoerd.
- Een programma bevat projecten van hetzelfde type. Bijvoorbeeld Ruimte voor de Fiets bevat alle projecten voor de ombouw van fietsenstallingen.
- Een Thema bestaat op zijn beurt weer uit programma's die een relatie met elkaar hebben. Een voorbeeld van een thema is 'stationsomgeving'. Deze bevat de programma's Ruimte voor de Fiets, Parkeren en Vastgoed.
Als zich op een bepaald station veel projecten uit verschillende programma's afspelen, dan is het beter om een project integraal aan te pakken. Zo'n station wordt dan bijvoorbeeld een transferknelpunt of sleutelproject genoemd.
Externe linkDeze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Apr 30, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten