Stationsbouwkalender

De Stationsbouwkalender is een geautomatiseerd planningssysteem waarin alle lopende en beoogde projecten op en nabij stations dienen te worden ingevoerd en kunnen worden opgezocht.

Projecten met een financiële omvang van meer dan € 50.000 of die grote gevolgen voor de klant van het station hebben, moeten verplicht in de Stationsbouwkalender ingevoerd worden.

Aanleiding

In het verleden gebeurde het nogal eens dat er vlak achter elkaar meerdere projecten bij stations door verschillende partijen onafhankelijk van elkaar werden uitgevoerd. De ene opbreking was net achter de rug en een paar weken later lag de boel al weer open voor een ander project. Met name voor reizigers is dit onverkoopbaar.

Om dit langs elkaar heen werken te voorkomen, hebben NS en ProRail gezamenlijk de Stationsbouwkalender opgezet, waarin alle pilots, projecten en programma’s die op en nabij stations plaatsvinden en gevolgen voor de reizigers hebben, in kaart worden gebracht. Bedoeling is dat verschillende partijen de werkzaamheden beter op elkaar afstemmen. Voorbeelden zijn projecten in het kader van ET/BTS, Ruimte voor de fiets, transferknelpunten, grootschalig onderhoud enzovoorts.

De applicatie

De Stationsbouwkalender is via internet bereikbaar. Eén van de zoekmogelijkheden binnen de applicatie is een kaart van Nederland waarop ingezoomd kan worden. Hierop worden de stations weergegeven en met figuurtjes wat voor soort projecten er spelen. Per station kunnen de gegevens van alle projecten in beeld opgeroepen worden.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen projecten, programma’s en thema’s:

  • Een project is een activiteit met een begin- en een einddatum dat op een specifiek station wordt uitgevoerd.
  • Een programma bevat projecten van hetzelfde type. Bijvoorbeeld Ruimte voor de Fiets bevat alle projecten voor de ombouw van fietsenstallingen.
  • Een Thema bestaat op zijn beurt weer uit programma’s die een relatie met elkaar hebben. Een voorbeeld van een thema is ‘stationsomgeving’. Deze bevat de programma’s Ruimte voor de Fiets, Parkeren en Vastgoed.

Als zich op een bepaald station veel projecten uit verschillende programma’s afspelen, dan is het beter om een project integraal aan te pakken. Zo’n station wordt dan bijvoorbeeld een transferknelpunt of sleutelproject genoemd.

Externe link