Definitie


Stadsgewestelijk vervoer





Met stadsgewestelijk vervoer (SGV) wordt vervoer bedoeld dat specifiek is toegesneden op de behoeften van een stadsgewest of agglomeratie.

Voor een agglomeratie is een goed vervoersysteem van levensbelang. Maar de bestaande vervoersystemen zijn vaak ontstaan vanuit een stedelijk schaalniveau of vanuit een landelijk schaalniveau. De stedelijke vervoersystemen zijn vaak te langzaam om in de behoeften van de agglomeratie te kunnen voorzien, terwijl de landelijke systemen onvoldoende capaciteit hebben. Het gevolg is dat autowegen en spoorwegen die eigenlijk voor interlokaal vervoer waren aangelegd vol staan met agglomeratief verkeer en dat de agglomeraties last hebben van congestie.

Omdat railsystemen een zeer hoge capaciteit kunnen hebben zijn het vaak railsystemen (Metro, Lightrail) die de behoefte aan SGV vervullen. Railbedrijven onderkennen deze behoefte en willen er graag op inspelen (zie Railforum publicatie "Nieuwe netwerken in Nederland")

Eigenschappen

Om aan de behoefte te kunnen voldoen moet stadsgewestelijk vervoer zich richten op verplaatsingsafstand tussen de tien en veertig kilometer in stedelijke netwerken. Dit heeft consequentie voor:


    Snelheid, deze moet zodanig dat de totale verplaatsing in 30 tot 45 minuten gemaakt kan worden.
    Fijnmazigheid en halteafstand, deze moet zodanig zijn dat de woning maximaal een kilometer van de halte is. Hierbij neemt stadsgewestelijk vervoer een tussenpositie tussen stedelijk (waar driehonderd meter wordt nagestreefd) en nationaal vervoer (waar drie kilometer nog acceptabel wordt gevonden).
    Frequentie, om als kwalitatief hoogwaardig te kunnen worden aangemerkt moet deze minimaal vier keer per uur bedragen.
Vraag en aanbod

Om concurrerend te zijn met gemotoriseerd individueel vervoer dient SGV frequent en fijnmazig te zijn. Om het frequent en fijnmazig te kunnen exploiteren, met een redelijke kostendekkingsgraad, is veel gebruik van dit openbaar vervoer nodig. Veel gebruik wordt gegenereerd door langs de verbindingen te verdichten - hoge bewoningsdichtheid te realiseren zie ook het Knoop-plaatswaardemodel van Luca Bertolini.

Realisering

Bij SGV zijn veel partijen betrokken. We leven in een netwerksamenleving waarbinnen geen van de partijen de mogelijkheid heeft zijn wil ontegenzeggelijk aan de andere partijen op te leggen. Gemeenten, regionale en provinciale opdrachtgevers, het rijk, vervoerders en projectontwikkelaars zijn van elkaar afhankelijk voor het succesvol realiseren van SGV projecten. Er dient dus focus te zijn om de belangen te stroomlijnen en te beheren in plaats van te beheersen. Daarvoor dient de opdrachtgever over voldoende relevante kennis te beschikken. Door marktpartijen vroeg in het proces te betrekken kunnen regionale overheden zorgen dat de benodigde kennis beschikbaar komt.

Financiële en veiligheidsrisico's bepalen een groot deel van de opgave rondom projecten. Fondsvorming is een belangrijk instrument om de financiële risico's te delen en een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid te organiseren. Gezamenlijk opgezet gebiedsgericht veiligheidsmanagement is cruciaal om de kosten van de veiligheidsrisico's in te dammen. Dynamisch veiligheidsmanagement - het door monitoring vast- en bijstellen van veiligheidseisen - biedt kansen om innovaties als lightrail mogelijk en betaalbaar te maken.

Goede en transparante besluitvormingsprocedure vanuit de opdrachtgeverskant prikkelt marktpartijen om vanuit de verschillende belangen tot een optimaal resultaat te komen.

Sprinter

Begin jaren '70 onderkende NS het belang van SGV. Men opende nieuwe voorstadshaltes en opende zelfs een compleet nieuwe lijn (de Zoetermeerlijn) die in deze behoefte moesten voldoen. Ook liet men een nieuw materieeltype ontwikkelen onder de werknaam Stadsgewestelijk Materieel (SGM), dat later Sprinter gedoopt zou worden. De termen Stadsgewestelijk en Sprinter zijn uit deze periode en worden nog steeds gebruikt.

Bronnen

Wikipedia

Nieuwe netwerken in Nederland (2006)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 27, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]