Definitie


Stadsgewestelijk vervoer





Met stadsgewestelijk vervoer (SGV) wordt vervoer bedoeld dat specifiek is toegesneden op de behoeften van een stadsgewest of agglomeratie.

Voor een agglomeratie is een goed vervoersysteem van levensbelang. Maar de bestaande vervoersystemen zijn vaak ontstaan vanuit een stedelijk schaalniveau of vanuit een landelijk schaalniveau. De stedelijke vervoersystemen zijn vaak te langzaam om in de behoeften van de agglomeratie te kunnen voorzien, terwijl de landelijke systemen onvoldoende capaciteit hebben. Het gevolg is dat autowegen en spoorwegen die eigenlijk voor interlokaal vervoer waren aangelegd vol staan met agglomeratief verkeer en dat de agglomeraties last hebben van congestie.

Omdat railsystemen een zeer hoge capaciteit kunnen hebben zijn het vaak railsystemen (Metro, Lightrail) die de behoefte aan SGV vervullen. Railbedrijven onderkennen deze behoefte en willen er graag op inspelen (zie Railforum publicatie "Nieuwe netwerken in Nederland")

Eigenschappen

Om aan de behoefte te kunnen voldoen moet stadsgewestelijk vervoer zich richten op verplaatsingsafstand tussen de tien en veertig kilometer in stedelijke netwerken. Dit heeft consequentie voor:


    Snelheid, deze moet zodanig dat de totale verplaatsing in 30 tot 45 minuten gemaakt kan worden.
    Fijnmazigheid en halteafstand, deze moet zodanig zijn dat de woning maximaal een kilometer van de halte is. Hierbij neemt stadsgewestelijk vervoer een tussenpositie tussen stedelijk (waar driehonderd meter wordt nagestreefd) en nationaal vervoer (waar drie kilometer nog acceptabel wordt gevonden).
    Frequentie, om als kwalitatief hoogwaardig te kunnen worden aangemerkt moet deze minimaal vier keer per uur bedragen.
Vraag en aanbod

Om concurrerend te zijn met gemotoriseerd individueel vervoer dient SGV frequent en fijnmazig te zijn. Om het frequent en fijnmazig te kunnen exploiteren, met een redelijke kostendekkingsgraad, is veel gebruik van dit openbaar vervoer nodig. Veel gebruik wordt gegenereerd door langs de verbindingen te verdichten - hoge bewoningsdichtheid te realiseren zie ook het Knoop-plaatswaardemodel van Luca Bertolini.

Realisering

Bij SGV zijn veel partijen betrokken. We leven in een netwerksamenleving waarbinnen geen van de partijen de mogelijkheid heeft zijn wil ontegenzeggelijk aan de andere partijen op te leggen. Gemeenten, regionale en provinciale opdrachtgevers, het rijk, vervoerders en projectontwikkelaars zijn van elkaar afhankelijk voor het succesvol realiseren van SGV projecten. Er dient dus focus te zijn om de belangen te stroomlijnen en te beheren in plaats van te beheersen. Daarvoor dient de opdrachtgever over voldoende relevante kennis te beschikken. Door marktpartijen vroeg in het proces te betrekken kunnen regionale overheden zorgen dat de benodigde kennis beschikbaar komt.

Financiële en veiligheidsrisico's bepalen een groot deel van de opgave rondom projecten. Fondsvorming is een belangrijk instrument om de financiële risico's te delen en een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid te organiseren. Gezamenlijk opgezet gebiedsgericht veiligheidsmanagement is cruciaal om de kosten van de veiligheidsrisico's in te dammen. Dynamisch veiligheidsmanagement - het door monitoring vast- en bijstellen van veiligheidseisen - biedt kansen om innovaties als lightrail mogelijk en betaalbaar te maken.

Goede en transparante besluitvormingsprocedure vanuit de opdrachtgeverskant prikkelt marktpartijen om vanuit de verschillende belangen tot een optimaal resultaat te komen.

Sprinter

Begin jaren '70 onderkende NS het belang van SGV. Men opende nieuwe voorstadshaltes en opende zelfs een compleet nieuwe lijn (de Zoetermeerlijn) die in deze behoefte moesten voldoen. Ook liet men een nieuw materieeltype ontwikkelen onder de werknaam Stadsgewestelijk Materieel (SGM), dat later Sprinter gedoopt zou worden. De termen Stadsgewestelijk en Sprinter zijn uit deze periode en worden nog steeds gebruikt.

Bronnen

Wikipedia

Nieuwe netwerken in Nederland (2006)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 27, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]