Met
stadsgewestelijk vervoer (SGV) wordt vervoer bedoeld dat specifiek is toegesneden op de behoeften van een stadsgewest of agglomeratie.
Voor een agglomeratie is een goed vervoersysteem van levensbelang. Maar de bestaande vervoersystemen zijn vaak ontstaan vanuit een stedelijk schaalniveau of vanuit een landelijk schaalniveau. De stedelijke vervoersystemen zijn vaak te langzaam om in de behoeften van de agglomeratie te kunnen voorzien, terwijl de landelijke systemen onvoldoende capaciteit hebben. Het gevolg is dat autowegen en spoorwegen die eigenlijk voor interlokaal vervoer waren aangelegd vol staan met agglomeratief verkeer en dat de agglomeraties last hebben van congestie.
Omdat railsystemen een zeer hoge capaciteit kunnen hebben zijn het vaak railsystemen (Metro, Lightrail) die de behoefte aan SGV vervullen. Railbedrijven onderkennen deze behoefte en willen er graag op inspelen (zie Railforum publicatie "Nieuwe netwerken in Nederland")
Eigenschappen Om aan de behoefte te kunnen voldoen moet stadsgewestelijk vervoer zich richten op verplaatsingsafstand tussen de tien en veertig kilometer in stedelijke netwerken. Dit heeft consequentie voor:
Snelheid, deze moet zodanig dat de totale verplaatsing in 30 tot 45 minuten gemaakt kan worden.
Fijnmazigheid en halteafstand, deze moet zodanig zijn dat de woning maximaal een kilometer van de halte is. Hierbij neemt stadsgewestelijk vervoer een tussenpositie tussen stedelijk (waar driehonderd meter wordt nagestreefd) en nationaal vervoer (waar drie kilometer nog acceptabel wordt gevonden).
Frequentie, om als kwalitatief hoogwaardig te kunnen worden aangemerkt moet deze minimaal vier keer per uur bedragen.
Vraag en aanbod Om concurrerend te zijn met gemotoriseerd individueel vervoer dient SGV frequent en fijnmazig te zijn. Om het frequent en fijnmazig te kunnen exploiteren, met een redelijke kostendekkingsgraad, is veel gebruik van dit openbaar vervoer nodig. Veel gebruik wordt gegenereerd door langs de verbindingen te verdichten - hoge bewoningsdichtheid te realiseren zie ook het Knoop-plaatswaardemodel van Luca Bertolini.
Realisering Bij SGV zijn veel partijen betrokken. We leven in een netwerksamenleving waarbinnen geen van de partijen de mogelijkheid heeft zijn wil ontegenzeggelijk aan de andere partijen op te leggen. Gemeenten, regionale en provinciale opdrachtgevers, het rijk, vervoerders en projectontwikkelaars zijn van elkaar afhankelijk voor het succesvol realiseren van SGV projecten. Er dient dus focus te zijn om de belangen te stroomlijnen en te beheren in plaats van te beheersen. Daarvoor dient de opdrachtgever over voldoende relevante kennis te beschikken. Door marktpartijen vroeg in het proces te betrekken kunnen regionale overheden zorgen dat de benodigde kennis beschikbaar komt.
Financiële en veiligheidsrisico's bepalen een groot deel van de opgave rondom projecten. Fondsvorming is een belangrijk instrument om de financiële risico's te delen en een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid te organiseren. Gezamenlijk opgezet gebiedsgericht veiligheidsmanagement is cruciaal om de kosten van de veiligheidsrisico's in te dammen. Dynamisch veiligheidsmanagement - het door monitoring vast- en bijstellen van veiligheidseisen - biedt kansen om innovaties als lightrail mogelijk en betaalbaar te maken.
Goede en transparante besluitvormingsprocedure vanuit de opdrachtgeverskant prikkelt marktpartijen om vanuit de verschillende belangen tot een optimaal resultaat te komen.
Sprinter Begin jaren '70 onderkende NS het belang van SGV. Men opende nieuwe voorstadshaltes en opende zelfs een compleet nieuwe lijn (de Zoetermeerlijn) die in deze behoefte moesten voldoen. Ook liet men een nieuw materieeltype ontwikkelen onder de werknaam Stadsgewestelijk Materieel (SGM), dat later Sprinter gedoopt zou worden. De termen Stadsgewestelijk en Sprinter zijn uit deze periode en worden nog steeds gebruikt.
Bronnen Wikipedia Nieuwe netwerken in Nederland (2006)Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Apr 27, 2008 by katja torbijn.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Bijzondere mariene data nu voor iedereen in te zien
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans