Spoor meester (Het-)

Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen Treindienstleiders en [machinisten|Machinist. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen Machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het Spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:

  • Positieve impuls voor Punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.

Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware Goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de Seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de Machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op dezemanier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de Spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.

Spoor meester (Het-) | Infrasite

Spoor meester (Het-)

Het Spoor Meester is een project opgezet door ProRail met als doel het verbeteren van de samenwerking tussen Treindienstleiders en [machinisten|Machinist. Door het aanbieden van extra informatie in de cabine kunnen Machinisten beter anticiperen op de actuele situatie op het Spoor.

Het Spoor Meester stelt de vakman centraal. Het ziet de treindienstleider en machinist als creatieve probleemoplossers. Onderzoek heeft aangetoond dat die benadering grote voordelen heeft. Als treindienstleider en machinist in staat worden gesteld om professionele afwegingen te maken, doordat zij permanent dezelfde extra informatie hebben, kunnen ze de trein beter laten rijden. Beter wil zeggen: punctueler, energiezuiniger, comfortabeler. Bovendien is gebleken dat dit de onderlinge communicatie en het werkplezier ten goede komt.

In oktober 2006 heeft ProRail samen met NS, Railion en andere vervoerders besloten om Het Spoor Meester in te voeren. De te verwachten winstpunten zijn:

  • Positieve impuls voor Punctualiteit, energieverbruik en benutting van het spoor.
  • Betere doorstroming: alle partijen winnen omdat treinen minder vaak ongepland tot stilstand komen.
  • De werkbeleving van de machinist verbetert. Hij heeft meer inzicht in de besluiten van de treindienstleider. Rijden met RouteLint doet een beroep op zijn vakmanschap.
  • De samenwerking tussen treindienstleiders en machinisten verbetert.

Aanleiding

Treinen hebben een lange remweg. Vooral voor zware Goederentreinen is de remweg relatief lang. Hetzefde geldt voor het optrekken. Een totale stop moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. De informatie die machisten via de Seinen krijgt vertelt hen weinig over het rem- en accelaratiegedrag van andere treinen in zijn omgeving. Machinsten zien dus te laat dat een trein voor hen is gaan remmen.

Uitvoering

In de cabine van de Machinist wordt een computerschem ingebouwd met daarop het RouteLint: een grafische weergave van de positie van de eigen trein ten opzichte van treinen in de naaste omgeving, de ingestelde rijwegen en de vertraging van de eigen trein en de andere treinen in de omgeving. Deze informatie komt uit het systeem Procesleiding van de treindienstleiders. Op dezemanier worden machinsten in staat gesteld het seinbeeld langs de Spoorlijn beter te interpreteren. Door eerder de snelheid te verminderen kan een totale stop voorkomen worden zodat opvolgende treinen ook beter kunnen doorstromen.