Definitie


Spoor





Met de term spoor wordt de combinatie van twee spoorstaven bedoeld, waarvan de onderlinge afstand is vastgelegd en die bestemd is om te worden bereden door railvoertuigen. In de meeste landen wordt gewerkt met normaal spoor (1,435 meter). Afwijkende maten gelden in Spanje, Portugal (1,668 meter) en landen van de voormalige Sovjet-Unie en Finland (1,524 meter). In veel landen binnen Europa zijn er naast het hoofdspoornet regionale lijnen met smalspoor te vinden, vooral in bergachtige gebieden zoals de Alpen. Smalspoor is smaller dan 1,435 meter. De meest voorkomende maat is 1000 mm, ook wel "meterspoor" genoemd. (Bron: Rail Cargo, "Railinfrastructuur uitgelegd")

Spoor kan verwijzen naar:
  • Begrensd spoor: deel van een spoortak dat aan beide zijden is begrensd, meestal door seinen.
  • Ballastspoor: twee spoorstaven die door dwarsliggers met elkaar verbonden en zijn ingebed in ballast (ballastbed).
  • Ballastloos spoor: spoor waarbij het ballastbed is vervangen.
  • Spoorstaaf: één van de twee staven waar een trein tegelijkertijd overheen rijdt.


  • Spoorweg: twee spoorstaven, die door dwarsliggers met elkaar verbonden zijn, met de functie 'weg'.

    Spoorbaan: twee spoorstaven, die door dwarsliggers met elkaar verbonden zijn, met de vorm 'baan'.
  • Spoorlijn: één of meerdere naast elkaar gelegen spoorbanen.
Zie ook:
  • Baanvak
  • Geocode
  • Corridor
  • Traject
  • Tracé
  • Treinpad
Andere talen
Track

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 10, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht








[Banners]