Definitie


Sophiaspoortunnel





De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
ABB selected by IONITY for second phase of European charging network expansion
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]