Sophiaspoortunnel

De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.

Sophiaspoortunnel | Infrasite

Sophiaspoortunnel

De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.