Soorten snelheden

Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u

    Hoofddorp – Den Haag Mariahoeve

  • Helmond – Horst-Sevenum
  • Amsterdam – Utrecht

Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u

  • Amersfoort – Zwolle
  • Amsterdam Centraal – Utrecht – Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting – Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem – Nijmegen
  • Boxtel – Eindhoven
  • Deventer – Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht – Lage Zwaluwe – Tilburg
  • Eindhoven – Helmond
  • Haarlem Goederenstation – Leiden
  • Heerhugowaard – Den Helder
  • Herfte Aansluiting – Mariënberg
  • Horst-Sevenum – Venlo
  • Den Haag Mariahoeve – Schiedam – Rotterdam West
  • Meppel – Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting – Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal – Dordrecht
  • Oss – ‘s-Hertogenbosch
  • Eindhoven – Roermond
  • Utrecht Centraal – Amersfoort
  • Vlissingen – Roosendaal
  • Weesp – Lelystad Opstelterrein
  • Woerden – Alphen a/d Rijn
  • Zaandam – Hoorn
  • Zwolle – Meppel – Groningen
  • Zwolle – Wierden
  • Groningen – Leeuwarden

130 km/u

  • Amsterdam Centraal – Alkmaar – Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal – Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp – Deventer – Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting – Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem – Zevenaar – Grens
  • Beverwijk – Uitgeest
  • Breda – Roosendaal
  • Breukelen – Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal – Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht – Sliedrecht
  • ‘s-Hertogenbosch – Tilburg
  • ‘s-Hertogenbosch – Boxtel
  • Hilversum – Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe – Roosendaal
  • Leiden – Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg – Emmen
  • Nijmegen – Oss
  • Roermond – Maastricht
  • Rotterdam Centraal – Hoek van Holland Strand
  • Tilburg – Boxtel
  • Utrecht Centraal – ‘s-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal – Gouda – Den Haag Centraal
  • Zwolle – Deventer
  • Zutphen – Hengelo
  • Zutphen – Arnhem
  • Zutphen – Winterswijk
  • Den Dolder – Soest Zuid

125 km/u

  • Hengelo – Enschede
  • Hengelo – Grens
  • Nijmegen – Venlo
  • Roosendaal – Grens

100 km/u

  • Apeldoorn – Zutphen
  • Gouda – Alphen a/d Rijn
  • Groningen – Sauwerd – Delfzijl
  • Groningen – Nieuweschans – Grens
  • Haarlem – Zandvoort aan Zee
  • Haarlem – Beverwijk
  • Heerhugowaard – Hoorn – Enkhuizen
  • Leeuwarden – Stavoren
  • Leeuwarden – Harlingen
  • Maastricht – Schin op Geul – Heerlen
  • Maastricht – Eijsden – Grens
  • Rhenen – De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein – Leidschendam Aansluiting
  • Sittard – Heerlen
  • Sliedrecht – Geldermalsen – Elst
  • Venlo – Roermond
  • Venlo – Grens
  • Zevenaar – Winterswijk
  • Zwolle – Kampen

80 km/u

  • Enschede – Grens
  • Diemen Aansluiting – Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk – Westhaven
  • Den Haag Centraal – Mariahoeve
  • Onnen – Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen – Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond – Herkenbosch – Grens*
  • Watergraafsmeer – Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde – Barendrecht – Kijfhoek – Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd – Roodeschool
  • Zuidbroek – Veendam
  • Mariënberg – Almelo
  • Soest Zuid – Baarn
  • Barneveld – Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork – Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting – Barendrecht Vork
  • Landgraaf – Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum

* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u

  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel – Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen – Barendrecht Vork

40 km/u

  • Harlingen – Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht – Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal – Den Haag HS
  • Den Haag HS – Binckhorst
  • Haarlem – Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing – Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde – Arnhem Goederenstation
  • Maastricht – Maastricht Boschpoort – Grens*
  • Velperbroek Aansluiting – Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn – Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort – Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting – Rotterdam RMO
  • Sittard – Born
  • ‘s-Heer Arendskerke – Sloehaven

* Weert – Budel – Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden – Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u

  • Santpoort Noord – IJmuiden*
  • Nijmegen – Grens*
  • Nieuw Amsterdam – Schoonebeek*
  • Terneuzen – Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe – Made en Drimmelen
  • Boxtel – Veghel

* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)

Soorten snelheden | Infrasite

Soorten snelheden

Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u

    Hoofddorp – Den Haag Mariahoeve

  • Helmond – Horst-Sevenum
  • Amsterdam – Utrecht

Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u

  • Amersfoort – Zwolle
  • Amsterdam Centraal – Utrecht – Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting – Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem – Nijmegen
  • Boxtel – Eindhoven
  • Deventer – Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht – Lage Zwaluwe – Tilburg
  • Eindhoven – Helmond
  • Haarlem Goederenstation – Leiden
  • Heerhugowaard – Den Helder
  • Herfte Aansluiting – Mariënberg
  • Horst-Sevenum – Venlo
  • Den Haag Mariahoeve – Schiedam – Rotterdam West
  • Meppel – Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting – Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal – Dordrecht
  • Oss – ‘s-Hertogenbosch
  • Eindhoven – Roermond
  • Utrecht Centraal – Amersfoort
  • Vlissingen – Roosendaal
  • Weesp – Lelystad Opstelterrein
  • Woerden – Alphen a/d Rijn
  • Zaandam – Hoorn
  • Zwolle – Meppel – Groningen
  • Zwolle – Wierden
  • Groningen – Leeuwarden

130 km/u

  • Amsterdam Centraal – Alkmaar – Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal – Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal – Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp – Deventer – Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting – Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem – Zevenaar – Grens
  • Beverwijk – Uitgeest
  • Breda – Roosendaal
  • Breukelen – Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal – Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht – Sliedrecht
  • ‘s-Hertogenbosch – Tilburg
  • ‘s-Hertogenbosch – Boxtel
  • Hilversum – Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe – Roosendaal
  • Leiden – Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg – Emmen
  • Nijmegen – Oss
  • Roermond – Maastricht
  • Rotterdam Centraal – Hoek van Holland Strand
  • Tilburg – Boxtel
  • Utrecht Centraal – ‘s-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal – Gouda – Den Haag Centraal
  • Zwolle – Deventer
  • Zutphen – Hengelo
  • Zutphen – Arnhem
  • Zutphen – Winterswijk
  • Den Dolder – Soest Zuid

125 km/u

  • Hengelo – Enschede
  • Hengelo – Grens
  • Nijmegen – Venlo
  • Roosendaal – Grens

100 km/u

  • Apeldoorn – Zutphen
  • Gouda – Alphen a/d Rijn
  • Groningen – Sauwerd – Delfzijl
  • Groningen – Nieuweschans – Grens
  • Haarlem – Zandvoort aan Zee
  • Haarlem – Beverwijk
  • Heerhugowaard – Hoorn – Enkhuizen
  • Leeuwarden – Stavoren
  • Leeuwarden – Harlingen
  • Maastricht – Schin op Geul – Heerlen
  • Maastricht – Eijsden – Grens
  • Rhenen – De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein – Leidschendam Aansluiting
  • Sittard – Heerlen
  • Sliedrecht – Geldermalsen – Elst
  • Venlo – Roermond
  • Venlo – Grens
  • Zevenaar – Winterswijk
  • Zwolle – Kampen

80 km/u

  • Enschede – Grens
  • Diemen Aansluiting – Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk – Westhaven
  • Den Haag Centraal – Mariahoeve
  • Onnen – Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen – Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond – Herkenbosch – Grens*
  • Watergraafsmeer – Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde – Barendrecht – Kijfhoek – Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd – Roodeschool
  • Zuidbroek – Veendam
  • Mariënberg – Almelo
  • Soest Zuid – Baarn
  • Barneveld – Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork – Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting – Barendrecht Vork
  • Landgraaf – Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum

* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u

  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel – Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen – Barendrecht Vork

40 km/u

  • Harlingen – Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht – Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal – Den Haag HS
  • Den Haag HS – Binckhorst
  • Haarlem – Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing – Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde – Arnhem Goederenstation
  • Maastricht – Maastricht Boschpoort – Grens*
  • Velperbroek Aansluiting – Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn – Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort – Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting – Rotterdam RMO
  • Sittard – Born
  • ‘s-Heer Arendskerke – Sloehaven

* Weert – Budel – Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden – Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u

  • Santpoort Noord – IJmuiden*
  • Nijmegen – Grens*
  • Nieuw Amsterdam – Schoonebeek*
  • Terneuzen – Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe – Made en Drimmelen
  • Boxtel – Veghel

* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)