Definitie


Soorten snelheden





Baanvaksnelheid is de hoogst toegelaten snelheid op een baanvak. Het is een begrip dat in de begrippenlijst van ProRail voorkomt.

Dit is een bestand van Wikimedia Commons: onderstaande beschrijving komt van de beschrijving van het bestand daar.

160 km/u


    Hoofddorp - Den Haag Mariahoeve
  • Helmond - Horst-Sevenum
  • Amsterdam - Utrecht
Alleen onder voorwaarden, overig verkeer max. 140 km/u.

140 km/u
  • Amersfoort - Zwolle
  • Amsterdam Centraal - Utrecht - Arnhem
  • Amsterdam Riekerpolder Aansluiting - Hoofddorp
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting Weesp   
  • Arnhem - Nijmegen
  • Boxtel - Eindhoven
  • Deventer - Zutphen                                                                                                                       Maximumsnelheden op de spoorlijnen in Nederland
  • Dordrecht - Lage Zwaluwe - Tilburg
  • Eindhoven - Helmond
  • Haarlem Goederenstation - Leiden
  • Heerhugowaard - Den Helder
  • Herfte Aansluiting - Mariënberg
  • Horst-Sevenum - Venlo
  • Den Haag Mariahoeve - Schiedam - Rotterdam West
  • Meppel - Leeuwarden
  • Moordrecht Aansluiting - Rotterdam Centraal
  • Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Oss - 's-Hertogenbosch
  • Eindhoven - Roermond
  • Utrecht Centraal - Amersfoort
  • Vlissingen - Roosendaal
  • Weesp - Lelystad Opstelterrein
  • Woerden - Alphen a/d Rijn
  • Zaandam - Hoorn
  • Zwolle - Meppel - Groningen
  • Zwolle - Wierden
  • Groningen - Leeuwarden
130 km/u
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Heerhugowaard
  • Amsterdam Centraal - Haarlem Goederenstation
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Riekerpolder Aansluiting
  • Amsterdam Centraal - Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting
  • Weesp - Deventer - Hengelo
  • Amsterdam Gaasperdammerweg Aansluiting - Amsterdam Riekerpolder
  • Aansluiting Arnhem - Zevenaar - Grens
  • Beverwijk - Uitgeest
  • Breda - Roosendaal
  • Breukelen - Harmelen Aansluiting
  • Den Haag Centraal - Zoetermeer Centrum West
  • Dordrecht - Sliedrecht
  • 's-Hertogenbosch - Tilburg
  • 's-Hertogenbosch - Boxtel
  • Hilversum - Blauwkapel
  • Lage Zwaluwe - Roosendaal
  • Leiden - Alphen a/d Rijn
  • Mariënberg - Emmen
  • Nijmegen - Oss
  • Roermond - Maastricht
  • Rotterdam Centraal - Hoek van Holland Strand
  • Tilburg - Boxtel
  • Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch
  • Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zutphen - Hengelo
  • Zutphen - Arnhem
  • Zutphen - Winterswijk
  • Den Dolder - Soest Zuid
125 km/u
  • Hengelo - Enschede
  • Hengelo - Grens
  • Nijmegen - Venlo
  • Roosendaal - Grens
100 km/u
  • Apeldoorn - Zutphen
  • Gouda - Alphen a/d Rijn
  • Groningen - Sauwerd - Delfzijl
  • Groningen - Nieuweschans - Grens
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Haarlem - Beverwijk
  • Heerhugowaard - Hoorn - Enkhuizen
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Leeuwarden - Harlingen
  • Maastricht - Schin op Geul - Heerlen
  • Maastricht - Eijsden - Grens
  • Rhenen - De Haar Aansluiting
  • Rotterdam Hofplein - Leidschendam Aansluiting
  • Sittard - Heerlen
  • Sliedrecht - Geldermalsen - Elst
  • Venlo - Roermond
  • Venlo - Grens
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Zwolle - Kampen
80 km/u
  • Enschede - Grens
  • Diemen Aansluiting - Watergraafsmeer
  • Amsterdam Sloterdijk - Westhaven
  • Den Haag Centraal - Mariahoeve
  • Onnen - Groningen Losplaats (3e spoor)
  • Onnen - Waterhuizen Aansluiting
  • Roermond - Herkenbosch - Grens*
  • Watergraafsmeer - Muiderstraatweg Aansluiting
  • IJsselmonde - Barendrecht - Kijfhoek - Zwijndrecht (Goederensporen)
  • Sauwerd - Roodeschool
  • Zuidbroek - Veendam
  • Mariënberg - Almelo
  • Soest Zuid - Baarn
  • Barneveld - Ede-Wageningen
  • Barendrecht Vork - Maasvlakte
  • Barendrecht Aansluiting - Barendrecht Vork
  • Landgraaf - Haanrade Grens
  • Heerlen-Landgraaf-Kerkrade Centrum
* Gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

60 km/u
  • Ringlijn Zoetermeer
  • Blauwkapel - Lunetten
  • Rotterdam Zuid Goederen - Barendrecht Vork
40 km/u
  • Harlingen - Harlingen Haven
  • Amsterdam Singelgracht - Amsterdam Westhaven
  • Den Haag Centraal - Den Haag HS
  • Den Haag HS - Binckhorst
  • Haarlem - Haarlem Goederenstation (3e spoor)
  • Haarlem Noordelijke Splitsing - Haarlem Zuidelijke Splitsing
  • IJsselbrug Westervoort Westzijde - Arnhem Goederenstation
  • Maastricht - Maastricht Boschpoort - Grens*
  • Velperbroek Aansluiting - Arnhem Goederenstation
  • Apeldoorn - Apeldoorn Zuid
  • Amersfoort - Woudenberg-Scherpenzeel **
  • Delfshavense Schie Aansluiting - Rotterdam RMO
  • Sittard - Born
  • 's-Heer Arendskerke - Sloehaven
* Weert - Budel - Grens: gedeeltelijk geopend tracé [IJzeren rijn]

**Gesloten/Niet berijdbaar: Leusden - Woudenberg gesloten, berijdbaar met bijzondere maatregelen

30 km/u
  • Santpoort Noord - IJmuiden*
  • Nijmegen - Grens*
  • Nieuw Amsterdam - Schoonebeek*
  • Terneuzen - Sas van Gent Grens/Axel Aansluiting
  • Lage Zwaluwe - Made en Drimmelen
  • Boxtel - Veghel
* Gesloten/Niet berijdbaar

Materieelsnelheid

Materieelsnelheid is de hoogst toegelaten snelheid van het betrokken materieel.

Dienstregelingssnelheid

Dienstregelingssnelheid is de treinsnelheid waarop de dienstregeling is ontworpen.

Inhaalsnelheid

Inhaalsnelheid is de hoogst haalbare snelheid van een trein bij gegeven tractie en tonnage; dit kan hoger of lager zijn dan de baanvaksnelheid.

Treinsnelheid

De treinsnelheid is de maximaal toegestane snelheid voor de betreffende treincombinatie. Naast de toegestane materieelsnelheid kunnen andere snelheidsbeperkingen op de trein van toepassing zijn. Treinen met een gezamenlijk gewicht van meer dan 1.600 ton mogen bijvoorbeeld in Nederland niet harder dan 95 km/u (wagens in remstand G).

Baankvaksnelheden.png (image/x-png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht








[Banners]