Definitie


Sleutelen van overwegen





Werken met een werktrein op nabij overwegen

In de nabijheid van overwegen worden werktreinen, ingezet tijdens een buitendienststelling. De werktreinbegeleider moet zich dan houden aan de voorgeschreven overwegprocedure. Kennis van de spoorwegbeveiligingssystemen is een must. ProRail heeft deze regelgeving opgenomen in het Best Practice werken in de nabijheidheid van overwegen.



Sleutelen overweg

De meeste overwegen in Nederland bestaan uit een AKI en AHOB. Naast het spoor staan hiervoor relaiskasten.

Bij de meeste AKI/AHOB zijn voor elk spoor dat over de overweg loopt schakelaars aangebracht. Met deze schakelaars wordt de automatische treinaankondiging van de betreffende AHOB of AKI buiten werking gesteld. De LWB of WTB bereikt deze schakelaars via de sleutelgaten in de relaiskasten bij de overweg. Met behulp van de overwegsleutel wordt door de LWB of WTB de overweg gedeactiveerd.
  • De LWB is tijdens de buitendienststelling verantwoordelijk voor het plaatsen van de sleutel.
  • De WTB krijgt opdracht van de LWB de sleutel te plaatsen.

    Als de overweg is gedeactiveerd seinen vallen seinen gelijktijdig in de stand stop aan beide zijde van de overweg (rood seinbeeld).
  • Als de schakelaar in de relaiskast is omgelegd, kan de sleuteld niet meer worden uitgenomen.Hoewel hiermee in zekere zin de werkplekbeveiliging is gerealiseerd, mag de schakelaar niet zonder meer voor dat doel worden gebruikt. Omdat de sleutel na het omleggen van de schakelaar niet meer kan worden uitgenomen, is deze daarmee bereikbaar voor onbevoegden die de werkplekbeveiliging dus ook kunnen opheffen.
  • De overwegsleutel moet daarom tijdens een buitendienststelling altijd worden bewaakt door een door de LWB aan te stellen functionaris (instructie LWB vereist).
Type sleutels

Er zijn drie typen sleutels, te herkennen aan het opschrift A, B of C. Elk van de relaiskasten draagt een opschrift, waaruit blijkt voor welk spoor het slot geldt. Belangrijk is, is dat altijd de juiste sleutel gebruit wordt. Bij gebruik van de verkeerde sleutel kan deze afbreken met als gevolg:
  • Geen mogelijkheid tot het uitschakelen van de aankondigingssectie.


      Sleutel A: Wordt gebruikt voor het linkerspoor van een meersporig baanvak, gezien vanuit de laagste kilometrering.

      Sleutel B: Wordt gebruikt voor het tweede spoor van een meersporing baanvak, gezien vanuit de laagste kilometrering.

      Sleutel C: Wordt gebruikt voor een enkelsporig baanvak en in het derde spoor van een meersporig baanvak, gezien vanuit de laagste kilometrering.
Gebruik overwegsleutels
  • De sleutels worden door de WB-u tijdens een instructie over de buitendienststelling verstrekt aan de LWB.
  • De sleutels worden gebruikt wanneer door werktreinen en/of rail-wegvoertuigen of werkzaamheden een spoorbezetting in de aankondigingssectie wordt veroorzaakt.


  • Als door een spoorbezetting in de aankondigingssectie een AKI/AHOB langer dan vijf minuten in werking zal zijn moet de overwegsleutel omgelegd worden.
  • Een werktrein mag een uitgeschakelde overweg pas passeren nadat de sleutel is teruggedraaid en verwijderd is door de daarvoor aangewezen functionaris en de overweg weer normaal is geactiveerd.
Voor het veilig passeren van de overweg en het voorkomen van aanrijdgevaar worden de overwegprocedures uitgevoerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Gemeente Den Haag winnaar MKB INFRA AanbestedingsAward 2019
Nieuwsbericht
InfraTechInnovatieprijs: PlasticRoad, Geo Kennis-op-Maat, Innovatieatelier
Nieuwsbericht
Informatiebijeenkomsten start uitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo fase 1
Nieuwsbericht
Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden vastgesteld
Nieuwsbericht
Directeur-Generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom opent InfraTech2019
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Eerste herbruikbare viaduct in Nederland
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Heijmans aan de slag met doorstroming en bereikbaarheid Oosterhout-Dongen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
BAM plant 150.000 bomen ter gelegenheid van 150ste verjaardag
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eindhoven Airport & BAM: akkoord financiële afwikkeling parkeergarage
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Grote belangstelling marktpartijen voor deelname aan Mobility as a Service
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Deel N33 minimaal eerste drie weekenden januari 2019 afgesloten
Nieuwsbericht








[Banners]