Shinkansen

Letterlijk vertaald betekent Shinkansen: Shin=nieuw; Kan=hoofd; Sen=lijn. Enkele uren voorafgaand aan de opening van de Olympische Zomerspelen in Tokio op 1 oktober 1964 werd hij getoond aan de verbaasde wereld: de Shinkansen. Ook wel destijds genoemd de Hokaido-Express. Een treintype, welk in vorm en snelheid er tot dan toe nog niet was geweest. Het was de voorloper van een nieuw spoorwegtijdperk: het tijdperk van de hogesnelheidstreinstellen. Lang voordat de Franse TGV haar intrede zou doen bereikten Japanse hogesnelheidstreinen destijds met 200 km/u een reissnelheid waaraan wij in Europa nog niet konden denken, laat staan uitvoeren. Deze vervoersvorm werd al snel gezien als zeer belangrijk voor het toekomstige langeafstandsvervoer en breidde zich verder uit binnen het Japanse spoorwegnet. En al gauw stond het woord Shinkansen dan ook als synoniem voor ruggengraat.  

Vandaag de dag rijden Japans snelste treinen over een afstand van totaal 2.000 km en leggen hun trajecten af met een snelheid van 270 km/u. De verbindingen die met de Shinkansen worden gevormd zijn:

  • Tokio – Nagano
  • Tokio – Nigata
  • Tokio – Osaka-Fukuoka
  • Tokio – Ymagata-Morioka-Hachinohe
  • Morioka – Akita

De Shinkansen staat garant voor een hoge mate van comfort, veiligheid en precisie. Ze rijden op eigen (normaalspoor-)infra zonder directe verbindingen naar overige sporen en zijn geheel overwegvrij. De treinen vertrekken stipt op tijd en komen op hun bestemmingen aan bijna op de seconde nauwkeurig.

Het hogesnelheidscontrolecentrum staat nog steeds, sinds de opening van de hogesnelheidslijnen, op het eiland Hokaido en vanaf 1964 tot heden is er (afgezien van een ontsporing door een aardbeving) nog geen enkel ongeval geweest.

Sinds 1964 hebben de Shinkansen-treinen bijna vijf miljard passagiers vervoerd.

Bron: tekst Gerard Oomens

Zie ook:

Shinkansen | Infrasite

Shinkansen

Letterlijk vertaald betekent Shinkansen: Shin=nieuw; Kan=hoofd; Sen=lijn. Enkele uren voorafgaand aan de opening van de Olympische Zomerspelen in Tokio op 1 oktober 1964 werd hij getoond aan de verbaasde wereld: de Shinkansen. Ook wel destijds genoemd de Hokaido-Express. Een treintype, welk in vorm en snelheid er tot dan toe nog niet was geweest. Het was de voorloper van een nieuw spoorwegtijdperk: het tijdperk van de hogesnelheidstreinstellen. Lang voordat de Franse TGV haar intrede zou doen bereikten Japanse hogesnelheidstreinen destijds met 200 km/u een reissnelheid waaraan wij in Europa nog niet konden denken, laat staan uitvoeren. Deze vervoersvorm werd al snel gezien als zeer belangrijk voor het toekomstige langeafstandsvervoer en breidde zich verder uit binnen het Japanse spoorwegnet. En al gauw stond het woord Shinkansen dan ook als synoniem voor ruggengraat.  

Vandaag de dag rijden Japans snelste treinen over een afstand van totaal 2.000 km en leggen hun trajecten af met een snelheid van 270 km/u. De verbindingen die met de Shinkansen worden gevormd zijn:

  • Tokio – Nagano
  • Tokio – Nigata
  • Tokio – Osaka-Fukuoka
  • Tokio – Ymagata-Morioka-Hachinohe
  • Morioka – Akita

De Shinkansen staat garant voor een hoge mate van comfort, veiligheid en precisie. Ze rijden op eigen (normaalspoor-)infra zonder directe verbindingen naar overige sporen en zijn geheel overwegvrij. De treinen vertrekken stipt op tijd en komen op hun bestemmingen aan bijna op de seconde nauwkeurig.

Het hogesnelheidscontrolecentrum staat nog steeds, sinds de opening van de hogesnelheidslijnen, op het eiland Hokaido en vanaf 1964 tot heden is er (afgezien van een ontsporing door een aardbeving) nog geen enkel ongeval geweest.

Sinds 1964 hebben de Shinkansen-treinen bijna vijf miljard passagiers vervoerd.

Bron: tekst Gerard Oomens

Zie ook: