Definitie


Seinwezen





Seinwezen is één van de oudste afdelingen van het spoorwegonderhoud bedrijf. (Anno 2007 is dit het bedrijf ProRail, die heeft nog wel kennis van Seinwezen maar doet zelf geen onderhoud meer.) Circa 1970, toen alles nog tot het bedrijf Nederlandse Spoorwegen (NS) behoorde, was de technische dienst van NS bekend als Elektriciteit en Seinwezen. Een spoorwegbedrijf kende vaak drie 'pilaren' (afdelingen waar het gehele bedrijf op steunde)
  • Een afdeling economie en planning (EP)
  • Een afdeling 'Operationele sturing'
  • Een afdeling 'Onderhoud en vernieuwing' (de technische dienst)
De afdeling 'Dienst van Elektriciteit en Seinwezen' (ES) was onderverdeelt in:
  1. Seinwezen (Sw), die aanleg en onderhoud van seinen, wissels en communicatie apparatuur (de telegraaf) verzorgde.
  2. Energie Voorziening (Ev), die de aanleg en onderhoud van bovenleiding, onder- en schakelstations verzorgde.
  3. Telecommunicatie (Tel), deze groep is uit een afsplitsing van het Seinwezen ontstaan. Naast de ouderwetse Telegraaf kwam er ook telefonie, reizigers informatie (omroep en treinaanwijsborden), afstandstuursystemen voor bediening van de bovenleiding schakelaars op afstand.
Naast deze drie subafdelingen was er een landelijke groep Meettechniek, met lokale subgroepen. Binnen de Meettechniek was er specialisatie op de bovengenoemde techniek velden.

De afdeling ES is later na een reorganisatie rond het begin van de jaren '70 opgenomen in de 'Dienst Infrastructuur' (IS). In deze dienst was ook baanonderhoud en gebouwen-onderhoud opgenomen. Tevens maakten er centraal in Utrecht ook tekenkamers en ontwikkel afdelingen deel van uit. Voor het onderhoud in en om het spoor was vooral de afdeling IS9 verantwoordelijk.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]