Definitie


Seinwezen





Seinwezen is één van de oudste afdelingen van het spoorwegonderhoud bedrijf. (Anno 2007 is dit het bedrijf ProRail, die heeft nog wel kennis van Seinwezen maar doet zelf geen onderhoud meer.) Circa 1970, toen alles nog tot het bedrijf Nederlandse Spoorwegen (NS) behoorde, was de technische dienst van NS bekend als Elektriciteit en Seinwezen. Een spoorwegbedrijf kende vaak drie 'pilaren' (afdelingen waar het gehele bedrijf op steunde)
  • Een afdeling economie en planning (EP)
  • Een afdeling 'Operationele sturing'
  • Een afdeling 'Onderhoud en vernieuwing' (de technische dienst)
De afdeling 'Dienst van Elektriciteit en Seinwezen' (ES) was onderverdeelt in:
  1. Seinwezen (Sw), die aanleg en onderhoud van seinen, wissels en communicatie apparatuur (de telegraaf) verzorgde.
  2. Energie Voorziening (Ev), die de aanleg en onderhoud van bovenleiding, onder- en schakelstations verzorgde.
  3. Telecommunicatie (Tel), deze groep is uit een afsplitsing van het Seinwezen ontstaan. Naast de ouderwetse Telegraaf kwam er ook telefonie, reizigers informatie (omroep en treinaanwijsborden), afstandstuursystemen voor bediening van de bovenleiding schakelaars op afstand.
Naast deze drie subafdelingen was er een landelijke groep Meettechniek, met lokale subgroepen. Binnen de Meettechniek was er specialisatie op de bovengenoemde techniek velden.

De afdeling ES is later na een reorganisatie rond het begin van de jaren '70 opgenomen in de 'Dienst Infrastructuur' (IS). In deze dienst was ook baanonderhoud en gebouwen-onderhoud opgenomen. Tevens maakten er centraal in Utrecht ook tekenkamers en ontwikkel afdelingen deel van uit. Voor het onderhoud in en om het spoor was vooral de afdeling IS9 verantwoordelijk.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]