Definitie


Seinwezen





Seinwezen is één van de oudste afdelingen van het spoorwegonderhoud bedrijf. (Anno 2007 is dit het bedrijf ProRail, die heeft nog wel kennis van Seinwezen maar doet zelf geen onderhoud meer.) Circa 1970, toen alles nog tot het bedrijf Nederlandse Spoorwegen (NS) behoorde, was de technische dienst van NS bekend als Elektriciteit en Seinwezen. Een spoorwegbedrijf kende vaak drie 'pilaren' (afdelingen waar het gehele bedrijf op steunde)
  • Een afdeling economie en planning (EP)
  • Een afdeling 'Operationele sturing'
  • Een afdeling 'Onderhoud en vernieuwing' (de technische dienst)
De afdeling 'Dienst van Elektriciteit en Seinwezen' (ES) was onderverdeelt in:
  1. Seinwezen (Sw), die aanleg en onderhoud van seinen, wissels en communicatie apparatuur (de telegraaf) verzorgde.
  2. Energie Voorziening (Ev), die de aanleg en onderhoud van bovenleiding, onder- en schakelstations verzorgde.
  3. Telecommunicatie (Tel), deze groep is uit een afsplitsing van het Seinwezen ontstaan. Naast de ouderwetse Telegraaf kwam er ook telefonie, reizigers informatie (omroep en treinaanwijsborden), afstandstuursystemen voor bediening van de bovenleiding schakelaars op afstand.
Naast deze drie subafdelingen was er een landelijke groep Meettechniek, met lokale subgroepen. Binnen de Meettechniek was er specialisatie op de bovengenoemde techniek velden.

De afdeling ES is later na een reorganisatie rond het begin van de jaren '70 opgenomen in de 'Dienst Infrastructuur' (IS). In deze dienst was ook baanonderhoud en gebouwen-onderhoud opgenomen. Tevens maakten er centraal in Utrecht ook tekenkamers en ontwikkel afdelingen deel van uit. Voor het onderhoud in en om het spoor was vooral de afdeling IS9 verantwoordelijk.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]