Schouwen

Schouwen is het visueel controleren van spoor, wissels, ballastbed en baanlichaam op gebreken. Dit gebeurt door mensen van Baan. Schouwen, wat wettelijk is voorgeschreven, gebeurt langs de vrije baan en op emplacementen. Ook wordt de bovenleiding en de daarbij behorende apparatuur regelmatig geschouwd. Dit gebeurd door mensen van Energievoorziening.

Tunnels en viaducten (dit worden ook kunstwerken genoemd), worden door mensen van Kunstwerken geschouwd op gebreken. seinen en overwegen worden regelmatig gecontroleerd door mensen van het Seinwezen.

Schouw van wissels en sporen op emplacementen gebeurt in korte buitendienststellingen. In tunnels gebeurt dit in nachtelijke buitendienststellingen vanwege aanrijdgevaar. Dit alles is wettelijk vastgelegd.

Alternatief voor het feitelijk buiten lopen om sporen en wissels te schouwen is de videoschouw. Een VideoSchouwTrein maakt opnames terwijl deze als gewoon ingelegde trein, dus zonder buitendienststellingen, rijdt. De schouwers bekijken dan later de beelden op een computer en maken aan de hand daarvan een schouwrapport op. Toekomstige regelgeving zal het schouwen in persoonlijke waarneming en het krijgen van korte buitendienststelling vrijwel onmogelijk maken, dus videoschouw is één van de alternatieven die hiervoor een oplossing biedt.

Schouwen | Infrasite

Schouwen

Schouwen is het visueel controleren van spoor, wissels, ballastbed en baanlichaam op gebreken. Dit gebeurt door mensen van Baan. Schouwen, wat wettelijk is voorgeschreven, gebeurt langs de vrije baan en op emplacementen. Ook wordt de bovenleiding en de daarbij behorende apparatuur regelmatig geschouwd. Dit gebeurd door mensen van Energievoorziening.

Tunnels en viaducten (dit worden ook kunstwerken genoemd), worden door mensen van Kunstwerken geschouwd op gebreken. seinen en overwegen worden regelmatig gecontroleerd door mensen van het Seinwezen.

Schouw van wissels en sporen op emplacementen gebeurt in korte buitendienststellingen. In tunnels gebeurt dit in nachtelijke buitendienststellingen vanwege aanrijdgevaar. Dit alles is wettelijk vastgelegd.

Alternatief voor het feitelijk buiten lopen om sporen en wissels te schouwen is de videoschouw. Een VideoSchouwTrein maakt opnames terwijl deze als gewoon ingelegde trein, dus zonder buitendienststellingen, rijdt. De schouwers bekijken dan later de beelden op een computer en maken aan de hand daarvan een schouwrapport op. Toekomstige regelgeving zal het schouwen in persoonlijke waarneming en het krijgen van korte buitendienststelling vrijwel onmogelijk maken, dus videoschouw is één van de alternatieven die hiervoor een oplossing biedt.