Definitie


Schipholtunnel





De Schipholspoortunnel is in 1978 in gebruik genomen. De tunnel is 5.800 meter lang en is onderdeel van de Schiphollijn tussen Amsterdam en Hoofddorp.

De spoortunnel ligt onder de vertrekhal van de luchthaven Schiphol en Schiphol Plaza het winkelcentrum van de luchthaven. Tevens gaat de tunnel onder de Buitenveldertbaan door. Aan de andere kant ligt de tunnel net iets ten zuiden van de Zwanenburgbaan. Halverwege de tunnel ligt het station Schiphol.

Aan het einde van de jaren negentig werd de spoortunnel verdubbeld wegens de toename van het treinverkeer. De verdubbeling is gereed gekomen in mei 2001.

De HSL-Zuid is in het jaar 2006 aangesloten op de Schiphollijn. Schiphol heeft internationale en nationale treinverbindingen met de steden:
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amersfoort
  • Leeuwarden
  • Groningen
  • Eindhoven
  • Breda
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Parijs
  • Berlijn
Daarnaast is station Schiphol een belangrijke halte van de Zuidtangent, een snelle busverbinding naar Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel, Amsterdam Zuidoost, Hoofddorp, Vijfhuizen en Haarlem. Ook stoppen alle Schiphol Sternet bussen op deze halte.

Configuratie

De spoortunnel bestaat uit twee buizen met elk twee sporen, vier sporen in totaal. Hiertussen ligt een vluchtgang. Ter plaatse van het station, met drie eilandperrons van elk 430 meter lang, liggen zes sporen naast elkaar. Op de buitenste eilandperronsporen wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast.

Bouwmethode

De spoortunnel is uitgevoerd als de open bouwput-methode. Daar waar de Buitenveldertbaan kruist zijn vier afzinkelementen met een lengte van elk 125 meter toegepast. Deze elementen zijn voorgebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok, in het tracé van de spoortunnel. Tijdens een onderhoudsperiode van de Buitenveldertbaan is deze tijdelijk opengebroken waarna de afzinkelementen naar hun definitieve plek zijn gevaren.

Schipholtunnel in aanbouw (1992)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]