Schipholtunnel

De Schipholspoortunnel is in 1978 in gebruik genomen. De tunnel is 5.800 meter lang en is onderdeel van de Schiphollijn tussen Amsterdam en Hoofddorp.

De spoortunnel ligt onder de vertrekhal van de luchthaven Schiphol en Schiphol Plaza het winkelcentrum van de luchthaven. Tevens gaat de tunnel onder de Buitenveldertbaan door. Aan de andere kant ligt de tunnel net iets ten zuiden van de Zwanenburgbaan. Halverwege de tunnel ligt het station Schiphol.

Aan het einde van de jaren negentig werd de spoortunnel verdubbeld wegens de toename van het treinverkeer. De verdubbeling is gereed gekomen in mei 2001.

De HSL-Zuid is in het jaar 2006 aangesloten op de Schiphollijn. Schiphol heeft internationale en nationale treinverbindingen met de steden:

  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amersfoort
  • Leeuwarden
  • Groningen
  • Eindhoven
  • Breda
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Parijs
  • Berlijn

Daarnaast is station Schiphol een belangrijke halte van de Zuidtangent, een snelle busverbinding naar Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel, Amsterdam Zuidoost, Hoofddorp, Vijfhuizen en Haarlem. Ook stoppen alle Schiphol Sternet bussen op deze halte.

Configuratie

De spoortunnel bestaat uit twee buizen met elk twee sporen, vier sporen in totaal. Hiertussen ligt een vluchtgang. Ter plaatse van het station, met drie eilandperrons van elk 430 meter lang, liggen zes sporen naast elkaar. Op de buitenste eilandperronsporen wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast.

Bouwmethode

De spoortunnel is uitgevoerd als de open bouwput-methode. Daar waar de Buitenveldertbaan kruist zijn vier afzinkelementen met een lengte van elk 125 meter toegepast. Deze elementen zijn voorgebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok, in het tracé van de spoortunnel. Tijdens een onderhoudsperiode van de Buitenveldertbaan is deze tijdelijk opengebroken waarna de afzinkelementen naar hun definitieve plek zijn gevaren.

Schipholtunnel in aanbouw (1992)

Schipholtunnel | Infrasite

Schipholtunnel

De Schipholspoortunnel is in 1978 in gebruik genomen. De tunnel is 5.800 meter lang en is onderdeel van de Schiphollijn tussen Amsterdam en Hoofddorp.

De spoortunnel ligt onder de vertrekhal van de luchthaven Schiphol en Schiphol Plaza het winkelcentrum van de luchthaven. Tevens gaat de tunnel onder de Buitenveldertbaan door. Aan de andere kant ligt de tunnel net iets ten zuiden van de Zwanenburgbaan. Halverwege de tunnel ligt het station Schiphol.

Aan het einde van de jaren negentig werd de spoortunnel verdubbeld wegens de toename van het treinverkeer. De verdubbeling is gereed gekomen in mei 2001.

De HSL-Zuid is in het jaar 2006 aangesloten op de Schiphollijn. Schiphol heeft internationale en nationale treinverbindingen met de steden:

  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amersfoort
  • Leeuwarden
  • Groningen
  • Eindhoven
  • Breda
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Parijs
  • Berlijn

Daarnaast is station Schiphol een belangrijke halte van de Zuidtangent, een snelle busverbinding naar Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel, Amsterdam Zuidoost, Hoofddorp, Vijfhuizen en Haarlem. Ook stoppen alle Schiphol Sternet bussen op deze halte.

Configuratie

De spoortunnel bestaat uit twee buizen met elk twee sporen, vier sporen in totaal. Hiertussen ligt een vluchtgang. Ter plaatse van het station, met drie eilandperrons van elk 430 meter lang, liggen zes sporen naast elkaar. Op de buitenste eilandperronsporen wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast.

Bouwmethode

De spoortunnel is uitgevoerd als de open bouwput-methode. Daar waar de Buitenveldertbaan kruist zijn vier afzinkelementen met een lengte van elk 125 meter toegepast. Deze elementen zijn voorgebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok, in het tracé van de spoortunnel. Tijdens een onderhoudsperiode van de Buitenveldertbaan is deze tijdelijk opengebroken waarna de afzinkelementen naar hun definitieve plek zijn gevaren.

Schipholtunnel in aanbouw (1992)