Schiphollijn

De Schiphollijn is de naam van de spoorlijn die de luchthaven Schiphol verbindt met Amsterdam enerzijds en Leiden anderzijds.

Ontstaan

Het eerste deel van de Schiphollijn werd geopend op 20 december 1978, toen het van de rest van het spoorwegnet geïsoleerd liggende baanvak Station Schiphol – station Amsterdam Zuid werd geopend. Voor de aanvoer van rollend materieel werd gebruikgemaakt van de oude Haarlemmermeerspoorlijnen. Het station van Schiphol is gelegen in de zes kilometer lange Schipholtunnel. Het was toen het eerste spoorwegstation in Nederland in een tunnel.

In 1981 werd de lijn verlengd naar Amsterdam RAI en werd de Schiphollijn aan de zuidzijde bij Leiden met het landelijke spoorwegnet verbonden. Toen werden ook de stations Hoofddorp en Nieuw Vennep geopend.

In 1986 kwam de verbinding met Amsterdam Centraal tot stand, via de westtak van de Ringspoorbaan in Amsterdam. Hier werden de stations Amsterdam Lelylaan, Amsterdam De Vlugtlaan (gesloten in 2000) en Sloterdijk (hoog) geopend. Bij Hoofddorp werd een opstelterrein aangelegd.

In 1993 werd de zuidtak van de Ringspoorbaan in Amsterdam verlengd van Amsterdam RAI via Duivendrecht en Diemen Zuid naar Weesp. Sindsdien kan men vanuit Schiphol per trein in de richtingen Amsterdam – Weesp – Almere en – Hilversum en verder reizen.

In 2000 kwam een spoorverdubbeling gereed tussen Amsterdam Riekerpolder – Schiphol en Hoofddorp. Station Schiphol telt nu zes sporen. Het stationsgebouw uit 1978 werd in 1995 afgebroken en geintegreerd in Schiphol Plaza.

In 2003 en 2006 kwamen er twee aansluitingen op de Schiphollijn gereed: respectievelijk de Hemboog en de Utrechtboog. Door de Hemboog is er een directe verbinding ontstaan met de Zaanlijn. Reizigers van en naar Schiphol uit de richting Zaandam – Purmerend – Hoorn hoeven hierdoor niet meer over te stappen in Sloterdijk. Door de Utrechtboog is een directe verbinding ontstaan met het Middennet, waardoor reizigers tussen Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven en Schiphol niet meer hoeven over te stappen in Duivendrecht.

Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep ligt parallel aan de Schiphollijn een deel van de Hogesnelheidslijn-Zuid. Deze wordt in 2007 in gebruik genomen. Tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal volgt de HSL-Zuid het al bestaande spoor. Medio 2007 wordt ook een nieuw station geopend aan de Schiphollijn: station Sassenheim.

Schiphollijn | Infrasite

Schiphollijn

De Schiphollijn is de naam van de spoorlijn die de luchthaven Schiphol verbindt met Amsterdam enerzijds en Leiden anderzijds.

Ontstaan

Het eerste deel van de Schiphollijn werd geopend op 20 december 1978, toen het van de rest van het spoorwegnet geïsoleerd liggende baanvak Station Schiphol – station Amsterdam Zuid werd geopend. Voor de aanvoer van rollend materieel werd gebruikgemaakt van de oude Haarlemmermeerspoorlijnen. Het station van Schiphol is gelegen in de zes kilometer lange Schipholtunnel. Het was toen het eerste spoorwegstation in Nederland in een tunnel.

In 1981 werd de lijn verlengd naar Amsterdam RAI en werd de Schiphollijn aan de zuidzijde bij Leiden met het landelijke spoorwegnet verbonden. Toen werden ook de stations Hoofddorp en Nieuw Vennep geopend.

In 1986 kwam de verbinding met Amsterdam Centraal tot stand, via de westtak van de Ringspoorbaan in Amsterdam. Hier werden de stations Amsterdam Lelylaan, Amsterdam De Vlugtlaan (gesloten in 2000) en Sloterdijk (hoog) geopend. Bij Hoofddorp werd een opstelterrein aangelegd.

In 1993 werd de zuidtak van de Ringspoorbaan in Amsterdam verlengd van Amsterdam RAI via Duivendrecht en Diemen Zuid naar Weesp. Sindsdien kan men vanuit Schiphol per trein in de richtingen Amsterdam – Weesp – Almere en – Hilversum en verder reizen.

In 2000 kwam een spoorverdubbeling gereed tussen Amsterdam Riekerpolder – Schiphol en Hoofddorp. Station Schiphol telt nu zes sporen. Het stationsgebouw uit 1978 werd in 1995 afgebroken en geintegreerd in Schiphol Plaza.

In 2003 en 2006 kwamen er twee aansluitingen op de Schiphollijn gereed: respectievelijk de Hemboog en de Utrechtboog. Door de Hemboog is er een directe verbinding ontstaan met de Zaanlijn. Reizigers van en naar Schiphol uit de richting Zaandam – Purmerend – Hoorn hoeven hierdoor niet meer over te stappen in Sloterdijk. Door de Utrechtboog is een directe verbinding ontstaan met het Middennet, waardoor reizigers tussen Utrecht – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven en Schiphol niet meer hoeven over te stappen in Duivendrecht.

Tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep ligt parallel aan de Schiphollijn een deel van de Hogesnelheidslijn-Zuid. Deze wordt in 2007 in gebruik genomen. Tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal volgt de HSL-Zuid het al bestaande spoor. Medio 2007 wordt ook een nieuw station geopend aan de Schiphollijn: station Sassenheim.