Definitie


Scheiding van beheer en vervoer





Tot 1995 was er in Nederland één grote spoorwegorganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Vanwege de Europese regelgeving moest er een scheiding komen tussen het beheer van en het vervoer op het spoor. Bedoeling hiervan was meer markwerking te krijgen. NS werd in 1995 daarom opgedeeld in de drie taakorganisaties Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding (samen het beheer), het zelfstandige NS (het vervoer) en enkele onderdelen die zijn verzelfstandigd of door particuliere organisaties zijn overgenomen. Hieronder vallen (inclusief latere afscheidingen en overnames):
  • NS Ingenieursbureau (werd Holland Railconsult en sinds 2006 Movares)
  • Articon (overgenomen door Arcadis)
  • NS Goederen (werd Railion)
  • NS Infraservices (overgenomen door Strukton, dat zelf in het verleden ook al door de NS opgericht is)
  • Materieel & Werkplaatsen (werd NS Materieel en sinds 1999 NedTrain)
  • Centrum voor Informatieverwerking (CVI) (overgenomen door EDS)
  • NS Materieel Engineering (werd Nedtrain Consulting en sinds 2006 Register Rail Europe)
  • NS Technisch Onderzoek (werd AEA Technology Rail en sinds 2006 Deltarail)
  • SE ArboErgonomie (overgenomen door Arbo Management Groep). In 2001 is de ergonomie-poot door een buy-out als zelfstandige onderneming geworden doorgegaan onder de naam Intergo.
  • Een vreemde eend in de bijt is Telfort. NS had een aandeel in deze aanbieder van mobiele telefonie, maar heeft deze in 2000 verkocht. Met het ontvangen bedrag is het fonds FENS ingesteld.
Taakorganisaties

Bestuurlijk vielen de drie taakogranisaties Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding nog wel onder de NS. Op 1 januari 2003 zijn ze echter van de NS losgekoppeld en samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij de spoorwegveiligheidstaak (Railned Spoorwegveiligheid) naar Inspectie Verkeer en Waterstaat is overgegaan.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 11, 2009 by lex vb.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]