Schedule 11

Inleiding

Naar aanleiding van de gestelde eisen uit Schedule 11 zijn door de infraprovider van de Hogesnelheidslijn-Zuid (Infraspeed B.V.) en ProRail B.V. afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in operationele procedures en zijn van toepassing op de transitiegebieden en raakvlakken (‘interfaces’) tussen ProRail en Infraspeed.

Het overgangsgebied van conventionele railinfra naar de HSL zone v.v. wordt transitiegebied genoemd. Zo’n gebied wordt gekenmerkt door diverse systeemgrenzen (‘interfaces’) vanuit de verschillende techniekvelden, en heeft objecten op eigen terrein en op het terrein van de ander (grensoverschrijdende objecten) en is onderhevig aan wederzijdse systeembeïnvloeding. Een transitiegebied kent twee verschillende veiligheidsregimes en biedt (wederzijdse) toegang tot het spoorweggebied, objecten en gebouwen.

Documentatie


De eisen gesteld in schedule 11 zijn vertaald naar operationele procedures, elke eis betreft een paragraaf uit schedule 11 en is verwerkt in één of enkele documenten conform onderstaande tabel ‘Afspraken Schedule 11’ (zie afbeelding rechts). Deze tabel is opgenomen in het basisdocument Principe Afspraken.

Al deze afspraken zijn nader uitgewerkt en vastgelegd in de volgende documenten:

  • Principe Afspraken
  • Procedure Toegang
  • Procedure Afstemmen onderhoud
  • Procedure Buitendienststellingen

Zij hebben als doel eenduidig inzicht te verschaffen in de gemaakte afspraken op de raakvlakken (‘interfaces’) tussen ProRail en Infraspeed.

In de volgende afbeelding ‘Structuur documenten en procedures schedule 11’ is de structuur van de documenten en operationele procedures vanuit Schedule 11 opgenomen.


Structuur documenten en procedures schedule 11

Waarom is zoveel coördinatie nodig?

De HSL bestaat uit twee hele nieuwe stukken infrastruktuur die gebouwd zijn door Infraspeed en ook door Infraspeed beheerd worden. Daarnaast zijn er in aansluiting op de HSL en daar waar de HSL over bestaande infrastruktuur van ProRail rijdt interfaces. Zo begint de HSL in Amsterdam op bestaand spoor en rijdt bij Hoofddorp het nieuwe HSL spoor op. De trein rijdt dus eerst met 1.500V gelijkspanning en onder het ATB beveiligingssysteem en maakt de overgang bij Hoofddorp naar 25kV wisselspanning en rijdt verder onder het nieuwe beveiligingssysteem ETCS (European Train Control System).

Zo werkt het traditionele beveiligingssysteem van ProRail met ATB lussen en het nieuwe beveiligingssysteem ETCS met balises (signaalgevers in de baan).

Deze overgangen tussen ‘oud en nieuw’ die op meerdere plaatsten voorkomen noemen we transities. Om deze transities met de treinen te kunnen uitvoeren liggen er op ProRail terrein balises van Infraspeed en liggen er in de HSL zone van Infraspeed ATB lussen.

Om nu bijvoorbeeld te kunnen zorgen dat er (storings)onderhoud gepleegd kan worden aan de eigen objecten op het terrein van de ander moeten er afspraken gemaakt worden over de toegang tot elkaars terrein. Dit is een goed voorbeeld waarop Schedule 11 van toepassing is. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor:

  • Generieke afspraken (eigenaar afspraken, beheer, wijzigingen, uitgifte)
  • Toegangsregeling/gebruik bereikbaarheidswegen
  • Afspraken over onderhoudsplanning
  • Buitendienststellingen/Werkbeveiligingsinstructies

Door ProRail en Infraspeed is afgesproken hoe hier samen mee om te gaan.

Het wordingsproces van de afspraken

Infraspeed heeft de (boven)bouw van de HSL delen zelf gefinancierd, ontworpen en gebouwd en zal dit gedurende de komende 25 jaar ook onderhouden. Infraspeed heeft de bouw voorgefinancierd en krijgt telkens een beetje betaald afhankelijk van de prestatie van het goed functioneren van de infrastruktuur. Dit houdt dus in dat als de infrastruktuur niet goed functioneert Infraspeed minder betaald krijgt.

Vanuit deze belangen gingen ook juristen van Infraspeed kijken naar de operationele procedures en afspraken die in de operaties gemaakt werden op basis van Schedule 11. Dit gaf toch wel de nodige problemen.

Operationele procedures zijn vooral bedoeld als hulpmiddel voor het personeel buiten en moet begrijpbaar en transparant zijn. Juridische zinsconstructies met juridisch jargon schiet hier zijn doel voorbij. Na het nodige overleg zijn ProRail en Infraspeed tot de conclusie gekomen dat deze operationele procedures gevrijwaard dienden te zijn van juridische mitsen en maren. Het moet gewoon duidelijk zijn voor het personeel buiten wat de afspraken zijn en mochten hier eventueel contractuele issues uit voortkomen dan zijn er juristen om dit verder af te handelen. Dit laat onverlet dat de afspraken en daaruit voortvloeiende procedures zodanig moeten zijn dat beide partijen hun verantwoordelijkheden kunnen dragen en hun belangen kunnen dienen.

Er is gekozen voor een structuur van documenten waarbij de informatie die eerst voor het noordelijke deel van de HSL benodigd was, eenvoudig aangevuld kon worden met de informatie voor het zuidelijk deel zonder dat hier aanpassingen voor nodig waren.

ProRail is in de uitvoering Regionaal georganiseerd. De HSL loopt daarmee door drie verschillende ProRail Regio’s waarbij het van belang is om hier de nodige uniformiteit te verkrijgen. De Schedule 11 afspraken zijn met behulp van de Portaalorganisatie Inframanagement opgezet en uitgerold naar de Regio’s waarbij de Regio’s in meerdere informatiebijeenkomsten op diverse niveaus zijn bezocht.

CMT

Omdat de Schedule 11 afspraken contractstukken zijn, zijn de documenten op hoog niveau ondertekend door partijen.

De Schedule 11 afspraken/procedures zijn binnen ProRail opgeleverd en overgedragen aan het Contractmanagementteam HSL (CMT). Het CMT beheert op dit moment de afspraken en procedures tussen ProRail en Infraspeed. Zowel Infraspeed en ProRail (en haar PC’s) kunnen hiermee aan de slag.

Er is inmiddels een eerste revisie uitgebracht en zoals gebruikelijk bij alle actueel te houden procedures zullen er nog meerdere revisies uitkomen.

Bron: Beschrijving door Kees Back

Bron: Aanvullende beschrijving door Jan Luijks