Scada

SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) is het computersysteem dat voor de gehele Betuweroute tussen Rotterdam en de Duitse grens de stroomvoorziening bewaakt.

Het SCADA-systeem voor de nieuwe goederenspoorlijn is onderverdeeld in twee delen: SCADA TES (voor de spoorbaan) en SCADA TTI (voor de tunneltechnische installaties). Elke set omvat twee computers en drie beeldschermen, die 24 uur per dag worden bediend door een eigen operator. Deze operators hebben het totaaloverzicht en kunnen op verzoek – bijvoorbeeld bij onderhoud – op specifieke delen van het spoortraject de stroom van de bovenleiding halen. Het computersysteem bepaalt vervolgens of, en zo ja hoe dat veilig kan. Ook incidenten – zoals een bovenleidingbreuk of het uitvallen van een onderstation – zijn via SCADA direct zichtbaar. De beveiligingsystemen van de Betuweroute zorgen zelf voor de juiste maatregelen. Vanuit SCADA vindt ook razendsnelle datacommunicatie plaats met de computers van de verkeersleiding in Kijfhoek.

Schakel- en meldcentrum

Het SCADA voor de Betuweroute staat in het schakel- en meldcentrum (SMC) in Rotterdam, één van de vier SMC’s die Nederland rijk is. De twee operators voor de SCADA TES en SCADA TTI zitten hier naast elkaar in één ruimte, samen met de operators voor vergelijkbare systemen voor de hogesnelheidslijn en het ’traditionele’ 1500 volt spoor. De operators kunnen hierdoor het werk van elkaar overnemen. Het nieuwe SCADA is op maat gemaakt voor de Betuweroute en herinnert in niets meer aan het oude systeem voor 1500 volt spoorlijnen. Ook het onderhoud en het beheer zijn daarom opnieuw opgezet. Er is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het bestaande systeem, om het gebruiksvriendelijk te houden. Ondanks de complexe techniek is sprake van een groot bedieningsgemak. Aan de beschikbaarheid van het nieuwe SCADA zijn in het contract met de aannemer hoge eisen gesteld.

Testen

Het testen van SCADA door de aannemer is op de Betuweroute gebeurd door lokaal langs het tracé de bovenleiding in en uit te schakelen. In het SMC was vervolgens direct te zien of de juiste meldingen binnenkwamen. Vanzelfsprekend spelen SMC en SCADA ook hun rol in de integrale testen die plaatsvinden tussen nu en eind 2006.

Een belangrijk extra aandachtspunt voor SCADA is de opleiding van operators. Zij moeten tijdig leren omgaan met het nieuwe computersysteem, goed weten te reageren op foutmeldingen en feilloos buitendienstnemingen van het spoor realiseren.

Bron

Scada | Infrasite

Scada

SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) is het computersysteem dat voor de gehele Betuweroute tussen Rotterdam en de Duitse grens de stroomvoorziening bewaakt.

Het SCADA-systeem voor de nieuwe goederenspoorlijn is onderverdeeld in twee delen: SCADA TES (voor de spoorbaan) en SCADA TTI (voor de tunneltechnische installaties). Elke set omvat twee computers en drie beeldschermen, die 24 uur per dag worden bediend door een eigen operator. Deze operators hebben het totaaloverzicht en kunnen op verzoek – bijvoorbeeld bij onderhoud – op specifieke delen van het spoortraject de stroom van de bovenleiding halen. Het computersysteem bepaalt vervolgens of, en zo ja hoe dat veilig kan. Ook incidenten – zoals een bovenleidingbreuk of het uitvallen van een onderstation – zijn via SCADA direct zichtbaar. De beveiligingsystemen van de Betuweroute zorgen zelf voor de juiste maatregelen. Vanuit SCADA vindt ook razendsnelle datacommunicatie plaats met de computers van de verkeersleiding in Kijfhoek.

Schakel- en meldcentrum

Het SCADA voor de Betuweroute staat in het schakel- en meldcentrum (SMC) in Rotterdam, één van de vier SMC’s die Nederland rijk is. De twee operators voor de SCADA TES en SCADA TTI zitten hier naast elkaar in één ruimte, samen met de operators voor vergelijkbare systemen voor de hogesnelheidslijn en het ’traditionele’ 1500 volt spoor. De operators kunnen hierdoor het werk van elkaar overnemen. Het nieuwe SCADA is op maat gemaakt voor de Betuweroute en herinnert in niets meer aan het oude systeem voor 1500 volt spoorlijnen. Ook het onderhoud en het beheer zijn daarom opnieuw opgezet. Er is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het bestaande systeem, om het gebruiksvriendelijk te houden. Ondanks de complexe techniek is sprake van een groot bedieningsgemak. Aan de beschikbaarheid van het nieuwe SCADA zijn in het contract met de aannemer hoge eisen gesteld.

Testen

Het testen van SCADA door de aannemer is op de Betuweroute gebeurd door lokaal langs het tracé de bovenleiding in en uit te schakelen. In het SMC was vervolgens direct te zien of de juiste meldingen binnenkwamen. Vanzelfsprekend spelen SMC en SCADA ook hun rol in de integrale testen die plaatsvinden tussen nu en eind 2006.

Een belangrijk extra aandachtspunt voor SCADA is de opleiding van operators. Zij moeten tijdig leren omgaan met het nieuwe computersysteem, goed weten te reageren op foutmeldingen en feilloos buitendienstnemingen van het spoor realiseren.

Bron