Definitie


Scada





SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) is het computersysteem dat voor de gehele Betuweroute tussen Rotterdam en de Duitse grens de stroomvoorziening bewaakt.

Het SCADA-systeem voor de nieuwe goederenspoorlijn is onderverdeeld in twee delen: SCADA TES (voor de spoorbaan) en SCADA TTI (voor de tunneltechnische installaties). Elke set omvat twee computers en drie beeldschermen, die 24 uur per dag worden bediend door een eigen operator. Deze operators hebben het totaaloverzicht en kunnen op verzoek - bijvoorbeeld bij onderhoud - op specifieke delen van het spoortraject de stroom van de bovenleiding halen. Het computersysteem bepaalt vervolgens of, en zo ja hoe dat veilig kan. Ook incidenten - zoals een bovenleidingbreuk of het uitvallen van een onderstation - zijn via SCADA direct zichtbaar. De beveiligingsystemen van de Betuweroute zorgen zelf voor de juiste maatregelen. Vanuit SCADA vindt ook razendsnelle datacommunicatie plaats met de computers van de verkeersleiding in Kijfhoek.

Schakel- en meldcentrum

Het SCADA voor de Betuweroute staat in het schakel- en meldcentrum (SMC) in Rotterdam, één van de vier SMC's die Nederland rijk is. De twee operators voor de SCADA TES en SCADA TTI zitten hier naast elkaar in één ruimte, samen met de operators voor vergelijkbare systemen voor de hogesnelheidslijn en het 'traditionele' 1500 volt spoor. De operators kunnen hierdoor het werk van elkaar overnemen. Het nieuwe SCADA is op maat gemaakt voor de Betuweroute en herinnert in niets meer aan het oude systeem voor 1500 volt spoorlijnen. Ook het onderhoud en het beheer zijn daarom opnieuw opgezet. Er is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het bestaande systeem, om het gebruiksvriendelijk te houden. Ondanks de complexe techniek is sprake van een groot bedieningsgemak. Aan de beschikbaarheid van het nieuwe SCADA zijn in het contract met de aannemer hoge eisen gesteld.

Testen

Het testen van SCADA door de aannemer is op de Betuweroute gebeurd door lokaal langs het tracé de bovenleiding in en uit te schakelen. In het SMC was vervolgens direct te zien of de juiste meldingen binnenkwamen. Vanzelfsprekend spelen SMC en SCADA ook hun rol in de integrale testen die plaatsvinden tussen nu en eind 2006.

Een belangrijk extra aandachtspunt voor SCADA is de opleiding van operators. Zij moeten tijdig leren omgaan met het nieuwe computersysteem, goed weten te reageren op foutmeldingen en feilloos buitendienstnemingen van het spoor realiseren.

Bron

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]