Definitie


B3





De eerste ervaringen van de NS met een beweegbaar bovenleidingsysteem zijn opgedaan in het mijnverzakkingsgebied in Limburg. De noodzakelijke (hoogte-)correcties van het baanlichaam hadden grote invloed op de stand van de bovenleidingportalen (verzakking/scheefstand) en daarmee op de spanning in de draagkabel en de ligging van de rijdraden boven het spoor. Frequente aanpassingen waren noodzakelijk.  



In 1955 werden voor proef enkele zijsporen op het emplacement Beek-Elsloo omgebouwd in een beweegbaar systeem. De constructie bleek te voldoen, waarna in 1958 het baanvak Hoensbroek-Heerlen werd omgebouwd. Om hoogtecorrecties van de arm mogelijk te maken, werden uit veiligheidsoverwegingen de draagkabel en de versterkingsleiding aan isolatoren boven het spoor opgehangen.

Het eerste tracé dat voorzien werd van een beweegbaar bovenleidingsysteem was Beverwijk - Uitgeest in 1961, vooral bedoeld om eigen ervaring op te doen na succesvolle ORE-proeven in 1958.

Draagkabel en versterkingsleiding (elk 150 mm²) opgehangen aan isolatoren boven het spoor 2 rijdraden 100 mm²

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]