Definitie


Sandite





Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes, dat op de spoorstaaf gespoten wordt om gladheid als gevolg van platgereden blaadjes te voorkomen.

In de herfst kunnen treinen in bosrijke gebieden last hebben van bladeren die op de rails stukgereden worden. Het overblijvende organische materiaal vormt een film op de spoorstaaf en zorgt voor verminderde adhesie van wiel en spoorstaaf, waardoor de wielen van treinen gaan slippen bij het optrekken of afremmen. Dit zorgt weer voor vertragingen. Ook vindt er door het slippen onregelmatige slijtage aan de wielen van de treinen plaats, waardoor er zogenaamde 'vierkante wielen' onstaan, en kunnen slijtplekken op de spoorstaven ontstaan. Vierkante wielen stoten op de spoorstaaf die daardoor extra wordt belast en schade kan oplopen. Vierkante wielen produceren meer geluid en kunnen zelfs ín de trein hoorbaar zijn.

Sandite wordt vanaf een trein op de rails gespoten, waardoor de adhesie toeneemt. Sinds de herfst van 2006 wordt sandite ook vanaf reizigerstreinen op de rails gespoten. In 2006 zijn voor het eerst Sandite-installaties ingebouwd in zes NS-treinen. De installaties werden bediend door NS-personeel. In 2007 is de bediening automatisch geworden door gebruik te maken van een computer, GPS en draadloze verbinding. Te behandelen gebieden worden via een beveiligde draadloze verbinding in de computer geladen, die vervolgens op de juiste plek en tijd de sandite smeert en tenslotte de behandelde gebieden terug rapporteert.





Installatie om Sandite te spuiten (foto: Arjan Rijnaard) Gladde sporen film onder microscoop (foto: ADREM) 

Gladheidbestrijding

ProRail laat door Meteoconsult gladheidswaarschuwingen geven. Door middel van het combineren van parameters als temperatuur, windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden gegeven van gladheid die ontstaat.

Op 17 plaatsen in het land is een systeem in de spoorbaan geïnstalleerd, Gotcha, dat beschadigde wielen van passerende treinen signaleert. Dankzij de signalering kunnen wielen worden gerepareerd voordat ze verdere schade aan trein en rails toebrengen.

Begroeiing langs het spoor wordt tijdig gesnoeid. Ook worden extra hekken geplaatst (tijdelijke en definitieve) om te voorkomen dat bladeren op het spoor waaien. Greppels worden schoongemaakt en windgaten worden gecreëerd om herfstbladeren op te kunnen vangen. De bladeren worden enkele malen tijdens de herfstperiode opgeruimd.

Wanneer machinisten merken dat sporen glad zijn, wordt de Treindienstleider daarvan op de hoogte gebracht. Om te voorkomen dat remmende treinen door de gladde sporen voorbij een perron glijden en de direct hier achterliggende overweg oprijden zonder dat de overwegbomen zijn gesloten, stelt de treindienstleider de doorschakeling in. Hierdoor zorgt de treindienstleider er voor dat de overweg is gesloten en geen aanrijding met het wegverkeer kan plaatsvinden.

Ook in de herfst kan het sneeuwen en vriezen en wordt wisselverwarming ingeschakeld.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]