Definitie


Sandite





Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes, dat op de spoorstaaf gespoten wordt om gladheid als gevolg van platgereden blaadjes te voorkomen.

In de herfst kunnen treinen in bosrijke gebieden last hebben van bladeren die op de rails stukgereden worden. Het overblijvende organische materiaal vormt een film op de spoorstaaf en zorgt voor verminderde adhesie van wiel en spoorstaaf, waardoor de wielen van treinen gaan slippen bij het optrekken of afremmen. Dit zorgt weer voor vertragingen. Ook vindt er door het slippen onregelmatige slijtage aan de wielen van de treinen plaats, waardoor er zogenaamde 'vierkante wielen' onstaan, en kunnen slijtplekken op de spoorstaven ontstaan. Vierkante wielen stoten op de spoorstaaf die daardoor extra wordt belast en schade kan oplopen. Vierkante wielen produceren meer geluid en kunnen zelfs ín de trein hoorbaar zijn.

Sandite wordt vanaf een trein op de rails gespoten, waardoor de adhesie toeneemt. Sinds de herfst van 2006 wordt sandite ook vanaf reizigerstreinen op de rails gespoten. In 2006 zijn voor het eerst Sandite-installaties ingebouwd in zes NS-treinen. De installaties werden bediend door NS-personeel. In 2007 is de bediening automatisch geworden door gebruik te maken van een computer, GPS en draadloze verbinding. Te behandelen gebieden worden via een beveiligde draadloze verbinding in de computer geladen, die vervolgens op de juiste plek en tijd de sandite smeert en tenslotte de behandelde gebieden terug rapporteert.





Installatie om Sandite te spuiten (foto: Arjan Rijnaard) Gladde sporen film onder microscoop (foto: ADREM) 

Gladheidbestrijding

ProRail laat door Meteoconsult gladheidswaarschuwingen geven. Door middel van het combineren van parameters als temperatuur, windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden gegeven van gladheid die ontstaat.

Op 17 plaatsen in het land is een systeem in de spoorbaan geïnstalleerd, Gotcha, dat beschadigde wielen van passerende treinen signaleert. Dankzij de signalering kunnen wielen worden gerepareerd voordat ze verdere schade aan trein en rails toebrengen.

Begroeiing langs het spoor wordt tijdig gesnoeid. Ook worden extra hekken geplaatst (tijdelijke en definitieve) om te voorkomen dat bladeren op het spoor waaien. Greppels worden schoongemaakt en windgaten worden gecreëerd om herfstbladeren op te kunnen vangen. De bladeren worden enkele malen tijdens de herfstperiode opgeruimd.

Wanneer machinisten merken dat sporen glad zijn, wordt de Treindienstleider daarvan op de hoogte gebracht. Om te voorkomen dat remmende treinen door de gladde sporen voorbij een perron glijden en de direct hier achterliggende overweg oprijden zonder dat de overwegbomen zijn gesloten, stelt de treindienstleider de doorschakeling in. Hierdoor zorgt de treindienstleider er voor dat de overweg is gesloten en geen aanrijding met het wegverkeer kan plaatsvinden.

Ook in de herfst kan het sneeuwen en vriezen en wordt wisselverwarming ingeschakeld.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]