Definitie


Sandite





Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes, dat op de spoorstaaf gespoten wordt om gladheid als gevolg van platgereden blaadjes te voorkomen.

In de herfst kunnen treinen in bosrijke gebieden last hebben van bladeren die op de rails stukgereden worden. Het overblijvende organische materiaal vormt een film op de spoorstaaf en zorgt voor verminderde adhesie van wiel en spoorstaaf, waardoor de wielen van treinen gaan slippen bij het optrekken of afremmen. Dit zorgt weer voor vertragingen. Ook vindt er door het slippen onregelmatige slijtage aan de wielen van de treinen plaats, waardoor er zogenaamde 'vierkante wielen' onstaan, en kunnen slijtplekken op de spoorstaven ontstaan. Vierkante wielen stoten op de spoorstaaf die daardoor extra wordt belast en schade kan oplopen. Vierkante wielen produceren meer geluid en kunnen zelfs ín de trein hoorbaar zijn.

Sandite wordt vanaf een trein op de rails gespoten, waardoor de adhesie toeneemt. Sinds de herfst van 2006 wordt sandite ook vanaf reizigerstreinen op de rails gespoten. In 2006 zijn voor het eerst Sandite-installaties ingebouwd in zes NS-treinen. De installaties werden bediend door NS-personeel. In 2007 is de bediening automatisch geworden door gebruik te maken van een computer, GPS en draadloze verbinding. Te behandelen gebieden worden via een beveiligde draadloze verbinding in de computer geladen, die vervolgens op de juiste plek en tijd de sandite smeert en tenslotte de behandelde gebieden terug rapporteert.





Installatie om Sandite te spuiten (foto: Arjan Rijnaard) Gladde sporen film onder microscoop (foto: ADREM) 

Gladheidbestrijding

ProRail laat door Meteoconsult gladheidswaarschuwingen geven. Door middel van het combineren van parameters als temperatuur, windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden gegeven van gladheid die ontstaat.

Op 17 plaatsen in het land is een systeem in de spoorbaan geïnstalleerd, Gotcha, dat beschadigde wielen van passerende treinen signaleert. Dankzij de signalering kunnen wielen worden gerepareerd voordat ze verdere schade aan trein en rails toebrengen.

Begroeiing langs het spoor wordt tijdig gesnoeid. Ook worden extra hekken geplaatst (tijdelijke en definitieve) om te voorkomen dat bladeren op het spoor waaien. Greppels worden schoongemaakt en windgaten worden gecreëerd om herfstbladeren op te kunnen vangen. De bladeren worden enkele malen tijdens de herfstperiode opgeruimd.

Wanneer machinisten merken dat sporen glad zijn, wordt de Treindienstleider daarvan op de hoogte gebracht. Om te voorkomen dat remmende treinen door de gladde sporen voorbij een perron glijden en de direct hier achterliggende overweg oprijden zonder dat de overwegbomen zijn gesloten, stelt de treindienstleider de doorschakeling in. Hierdoor zorgt de treindienstleider er voor dat de overweg is gesloten en geen aanrijding met het wegverkeer kan plaatsvinden.

Ook in de herfst kan het sneeuwen en vriezen en wordt wisselverwarming ingeschakeld.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]