B1 bovenleidingsyteem

Het B1 bovenleidingsysteem is het zgn. vaste of klassieke Bovenleidingsysteem, wat zijn oorsprong vindt van de eerste gelektrificeerde Spoorlijn voor 1500 Volt gelijkspanning (de oude lijn).

Door de relatief lage spanning is de doorsnede van de bovenleiding van groot belang.

De koperdoorsnede van een vrije-baanspoor is 500mm2,als volgt opgebouwd:

  • 2 x Rijdraad 100mm2
  • 1x Draagkabel 150mm2
  • 1x Versterkingsleiding 150mm2.

(de eerst gebouwde baanvakken hadden een Draagkabel van 70 mm2 en 2x een Versterkingsleiding van 120 mm2)

Kenmerken B1 systeem:

  • geschikt voor 1500 Volt gelijkspanning
  • beweegbare Afspanningen voor rijdraad
  • Vast afgespannen draagkabel
  • conventioneel systeem (uitontwikkeld)
  • maximum snelheid 140 km/h
  • bij storingen relatief weinig nevenschade
  • Temperatuur gevoelig
B1 bovenleidingsyteem | Infrasite

B1 bovenleidingsyteem

Het B1 bovenleidingsysteem is het zgn. vaste of klassieke Bovenleidingsysteem, wat zijn oorsprong vindt van de eerste gelektrificeerde Spoorlijn voor 1500 Volt gelijkspanning (de oude lijn).

Door de relatief lage spanning is de doorsnede van de bovenleiding van groot belang.

De koperdoorsnede van een vrije-baanspoor is 500mm2,als volgt opgebouwd:

  • 2 x Rijdraad 100mm2
  • 1x Draagkabel 150mm2
  • 1x Versterkingsleiding 150mm2.

(de eerst gebouwde baanvakken hadden een Draagkabel van 70 mm2 en 2x een Versterkingsleiding van 120 mm2)

Kenmerken B1 systeem:

  • geschikt voor 1500 Volt gelijkspanning
  • beweegbare Afspanningen voor rijdraad
  • Vast afgespannen draagkabel
  • conventioneel systeem (uitontwikkeld)
  • maximum snelheid 140 km/h
  • bij storingen relatief weinig nevenschade
  • Temperatuur gevoelig