Rotterdam-Genua

De reden daarvan is, dat ik sinds 2001 spreekbuis ben geweest van de werkgroep

Lawaaioverlast Rail Rijen. De doelen waarop wij ons focusten en focussen zijn

: lawaai overlast

: capaciteit

: veiligheid in al zijn facetten.

Ik weet niet of iedereen het begrip corrupte database kent?

Als snel kwam ik, als buitenstaander erachter dat de regelgeving rondom het spoor als een corrupte database in elkaar zat. De verantwoordelijkheden lagen verspreid, de overheid was aan het bezuinigen op het onderhoud (zie het rapport "op de rails"van de tweede kamer)

Door stug door te studeren is er toch een bepaalde lijn gekomen in mijn kennis.

Ik zal verder ook geen inhoudelijke kritiek leveren op mensen en organisaties, alhoewel het me soms erg hoog zit.

In 2000 is het eerste rapport uitgekomen, waarin aangegeven stond dat de theoretische belasting van de brabantroute in 2007 107 % zal zijn.Met een streefgetal van 80%, waarop ook de wet geluidhinder is gebaseerd is het niet relevant of het getal 100% of 110% moet zijn.

Deze overschrijding van de 80 % norm zal men trachten te ondervangen het het ERMTS systeem zoals ik inmiddels begrepen heb.

Kan 1 van de deskundigen mij hierover info leveren?

Ook heb ik begrepen dat bij dit systeem de snelheden ook omhoog gaan.

Dat brengt mij als bestuurder direkt naar mijn volgende probleem. Op de Brabantroute zijn er nog diverse stukken die nog niet toegerust zijn voor de zwaardere aslasten. Het station in Gilze en Rijen is zo’n deel.

In het verleden is mij nooit antwoord gegeven of er hier een veiligheidsrisico bestaat, omdat eigenlijk de komplete route aangeduid staat voor de zwaardere aslasten. Als politicus zal ik me dus ook sterk maken om officieel een reaktie te krijgen van Prorail.

Ik ben op dit moment bezig een bijeenkomst voor te bereiden over de Brabantroute voor politici en bestuurders. Prorail heeft in princiepe zijn medewerking toegezegd. Ook de Meursgroep is bereid mee te werken. Het IVW heeft tot op heden nog niets van zich laten horen.

Het doel van de bijeenkomst is, om alle bestuurders duidelijk te confronteren het het toekomstbeeld van de Brabantroute.

Na de algemene beschouwingen geef ik een vervolg op dit artikel

Jos Uitterhoeve

josuit@home.nl