Definitie


Rotterdam Centraal





Vanuit het zuiden is Rotterdam Centraal de eerste Nederlandse halte van de HSL-Zuid. Rotterdam Centraal ligt hierdoor als het ware midden in Europa: 20 minuten van Schiphol en niet meer dan tweeëneenhalf uur van Parijs. De internationale uitstraling van het nieuwe station - met in 2025 circa 32 0.000 OV-reizigers per dag - sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van deze

wereldhavenstad. Een team van architecten heeft een gebouw ontworpen dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De zeer ruime centrale hal heeft grootstedelijke allure. De asymmetrische roestvrijstalen overkapping, gedragen door een constructie van staal en hout, gaat over in een glazen wand. Het ruimtelijke effect is buitengewoon, mede door de bijzondere doorkijk vanuit de hal naar de treinen.

De voor- en achterzijde van het station zijn verbonden door een voetgangerstunnel van maar liefst 30 meter breed. Aan weerszijden vindt de reiziger winkels. Het opengewerkte plafond van de passage biedt de passanten zicht op de perrons. Trappen, roltrappen en liften brengen reizigers naar hun aankomst- of vertrekpunt. Een loopbrug boven de sporen zorgt voor extra overstapmogelijkheden. Rotterdam Centraal biedt verder een goede aansluiting op het regionale spoornetwerk RandstadRail Lightrail. Tot slot wordt ook het gebied rondom het station herontwikkeld met kantoren, woningen, winkels en veel overige voorzieningen waaronder diverse parkeergarages. Rotterdam Centraal is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

Het huidige station is te klein voor het huidige aantal treinreizigers (110.000 per dag). Daarom wordt het station vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:
  • De komst van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam.
  • De komst van RandstadRail
  • Toename van het aantal OV-reizigers en passanten tot 320.000 per dag in 2025.
Hoe wordt het?

Station Nieuw Rotterdam Centraal is een ontwerp van Team CS, bestaande uit Benthem Crouwel Architekten, West8 Urban Design & Landscape architecture en Meyer en van Schooten Architekten BV.

Het nieuwe station Rotterdam Centraal op hoofdlijnen:
  • Een ruim, modern en overzichtelijk stationsgebouw.
  • Het knooppunt van alle Openbaar Vervoer-functies van en naar Rotterdam: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), bus, metro en tram.
  • Berekend op zo'n 320.000 reizigers per dag.
  • Een prettige verblijfsplek door de grote hoeveelheid licht, transparante materialen en ruime opzet.
  • Een breed scala aan voorzieningen.
  • Voorzien van 7.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deel bewaakt, deels onbewaakt).
  • De Provenierstunnel (de fietstunnel) als interwijkverbinding tussen Noord en Zuid zodat het ook in de toekomst mogelijk is ook zonder OV-chipcard van en naar het centrum te gaan.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht
Eneco en Mitsubishi Corporation bouwen grootste batterij van Europa
Nieuwsbericht
Start werkzaamheden verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Voordelen van circulaire verdienmodellen voor gebouwde omgeving
Nieuwsbericht
Dynniq levert eerste iVRI van Nederland op in Deventer
Nieuwsbericht








[Banners]