Definitie


Rotterdam Centraal





Vanuit het zuiden is Rotterdam Centraal de eerste Nederlandse halte van de HSL-Zuid. Rotterdam Centraal ligt hierdoor als het ware midden in Europa: 20 minuten van Schiphol en niet meer dan tweeëneenhalf uur van Parijs. De internationale uitstraling van het nieuwe station - met in 2025 circa 32 0.000 OV-reizigers per dag - sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van deze

wereldhavenstad. Een team van architecten heeft een gebouw ontworpen dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De zeer ruime centrale hal heeft grootstedelijke allure. De asymmetrische roestvrijstalen overkapping, gedragen door een constructie van staal en hout, gaat over in een glazen wand. Het ruimtelijke effect is buitengewoon, mede door de bijzondere doorkijk vanuit de hal naar de treinen.

De voor- en achterzijde van het station zijn verbonden door een voetgangerstunnel van maar liefst 30 meter breed. Aan weerszijden vindt de reiziger winkels. Het opengewerkte plafond van de passage biedt de passanten zicht op de perrons. Trappen, roltrappen en liften brengen reizigers naar hun aankomst- of vertrekpunt. Een loopbrug boven de sporen zorgt voor extra overstapmogelijkheden. Rotterdam Centraal biedt verder een goede aansluiting op het regionale spoornetwerk RandstadRail Lightrail. Tot slot wordt ook het gebied rondom het station herontwikkeld met kantoren, woningen, winkels en veel overige voorzieningen waaronder diverse parkeergarages. Rotterdam Centraal is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

Het huidige station is te klein voor het huidige aantal treinreizigers (110.000 per dag). Daarom wordt het station vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:
  • De komst van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam.
  • De komst van RandstadRail
  • Toename van het aantal OV-reizigers en passanten tot 320.000 per dag in 2025.
Hoe wordt het?

Station Nieuw Rotterdam Centraal is een ontwerp van Team CS, bestaande uit Benthem Crouwel Architekten, West8 Urban Design & Landscape architecture en Meyer en van Schooten Architekten BV.

Het nieuwe station Rotterdam Centraal op hoofdlijnen:
  • Een ruim, modern en overzichtelijk stationsgebouw.
  • Het knooppunt van alle Openbaar Vervoer-functies van en naar Rotterdam: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), bus, metro en tram.
  • Berekend op zo'n 320.000 reizigers per dag.
  • Een prettige verblijfsplek door de grote hoeveelheid licht, transparante materialen en ruime opzet.
  • Een breed scala aan voorzieningen.
  • Voorzien van 7.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deel bewaakt, deels onbewaakt).
  • De Provenierstunnel (de fietstunnel) als interwijkverbinding tussen Noord en Zuid zodat het ook in de toekomst mogelijk is ook zonder OV-chipcard van en naar het centrum te gaan.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Circulair viaduct wint Betonprijs 2019
Nieuwsbericht
Pilot 'flexibele kribben in de IJssel' van start
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]