Definitie


Rotterdam Centraal





Vanuit het zuiden is Rotterdam Centraal de eerste Nederlandse halte van de HSL-Zuid. Rotterdam Centraal ligt hierdoor als het ware midden in Europa: 20 minuten van Schiphol en niet meer dan tweeëneenhalf uur van Parijs. De internationale uitstraling van het nieuwe station - met in 2025 circa 32 0.000 OV-reizigers per dag - sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van deze

wereldhavenstad. Een team van architecten heeft een gebouw ontworpen dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De zeer ruime centrale hal heeft grootstedelijke allure. De asymmetrische roestvrijstalen overkapping, gedragen door een constructie van staal en hout, gaat over in een glazen wand. Het ruimtelijke effect is buitengewoon, mede door de bijzondere doorkijk vanuit de hal naar de treinen.

De voor- en achterzijde van het station zijn verbonden door een voetgangerstunnel van maar liefst 30 meter breed. Aan weerszijden vindt de reiziger winkels. Het opengewerkte plafond van de passage biedt de passanten zicht op de perrons. Trappen, roltrappen en liften brengen reizigers naar hun aankomst- of vertrekpunt. Een loopbrug boven de sporen zorgt voor extra overstapmogelijkheden. Rotterdam Centraal biedt verder een goede aansluiting op het regionale spoornetwerk RandstadRail Lightrail. Tot slot wordt ook het gebied rondom het station herontwikkeld met kantoren, woningen, winkels en veel overige voorzieningen waaronder diverse parkeergarages. Rotterdam Centraal is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

Het huidige station is te klein voor het huidige aantal treinreizigers (110.000 per dag). Daarom wordt het station vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:
  • De komst van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam.
  • De komst van RandstadRail
  • Toename van het aantal OV-reizigers en passanten tot 320.000 per dag in 2025.
Hoe wordt het?

Station Nieuw Rotterdam Centraal is een ontwerp van Team CS, bestaande uit Benthem Crouwel Architekten, West8 Urban Design & Landscape architecture en Meyer en van Schooten Architekten BV.

Het nieuwe station Rotterdam Centraal op hoofdlijnen:
  • Een ruim, modern en overzichtelijk stationsgebouw.
  • Het knooppunt van alle Openbaar Vervoer-functies van en naar Rotterdam: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), bus, metro en tram.
  • Berekend op zo'n 320.000 reizigers per dag.
  • Een prettige verblijfsplek door de grote hoeveelheid licht, transparante materialen en ruime opzet.
  • Een breed scala aan voorzieningen.
  • Voorzien van 7.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deel bewaakt, deels onbewaakt).
  • De Provenierstunnel (de fietstunnel) als interwijkverbinding tussen Noord en Zuid zodat het ook in de toekomst mogelijk is ook zonder OV-chipcard van en naar het centrum te gaan.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht








[Banners]