Definitie


Roskes-effect





Het "Roskes-effect" is genoemd naar verkeerskundige Rob Roskes (1979). Het Roskes-effect houdt in dat de meeste reizigers staan, na langer dan het theoretische halve interval wachttijd, in de traagste voertuigen en doen langer dan het gemiddelde voertuig over de rit.

De volgende link omvat een paper geschreven door Ger J.M. Nijman. Op het moment van schrijven was Ger J.M. Nijman werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent Human Logistics. Deze paper omschrijft het Roskes-effect bij hoogfrequente OV-lijnen, en omvat ook een verklaring van wachttijden bij ziekenhuisliften: Voor de planning van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) campus voor 2012 heeft Ger Nijman een Excel-programma geschreven dat het Roskes-effect wiskundig bewijst. Dit programma "metromodel 3"  is hier te downloaden:  "Metromodel 3" is alleen interactief te gebruiken. De waarden kan men zelf eraan toevoegen.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 24, 2009 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]