Roskes-effect

Het "Roskes-effect" is genoemd naar verkeerskundige Rob Roskes (1979). Het Roskes-effect houdt in dat de meeste reizigers staan, na langer dan het theoretische halve interval wachttijd, in de traagste voertuigen en doen langer dan het gemiddelde voertuig over de rit.

De volgende link omvat een paper geschreven door Ger J.M. Nijman. Op het moment van schrijven was Ger J.M. Nijman werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent Human Logistics. Deze paper omschrijft het Roskes-effect bij hoogfrequente OV-lijnen, en omvat ook een verklaring van wachttijden bij ziekenhuisliften:

Voor de planning van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) campus voor 2012 heeft Ger Nijman een Excel-programma geschreven dat het Roskes-effect wiskundig bewijst. Dit programma "metromodel 3"  is hier te downloaden: 

"Metromodel 3" is alleen interactief te gebruiken. De waarden kan men zelf eraan toevoegen.

Roskes-effect | Infrasite

Roskes-effect

Het "Roskes-effect" is genoemd naar verkeerskundige Rob Roskes (1979). Het Roskes-effect houdt in dat de meeste reizigers staan, na langer dan het theoretische halve interval wachttijd, in de traagste voertuigen en doen langer dan het gemiddelde voertuig over de rit.

De volgende link omvat een paper geschreven door Ger J.M. Nijman. Op het moment van schrijven was Ger J.M. Nijman werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent Human Logistics. Deze paper omschrijft het Roskes-effect bij hoogfrequente OV-lijnen, en omvat ook een verklaring van wachttijden bij ziekenhuisliften:

Voor de planning van de HvA (Hogeschool van Amsterdam) campus voor 2012 heeft Ger Nijman een Excel-programma geschreven dat het Roskes-effect wiskundig bewijst. Dit programma "metromodel 3"  is hier te downloaden: 

"Metromodel 3" is alleen interactief te gebruiken. De waarden kan men zelf eraan toevoegen.