Definitie


Rolgeluid





Het rolgeluid ontstaat doordat zowel de wielen als de rails niet volkomen glad zijn en kleine oneffenheden vertonen. De rails vertonen een Railruwheid, de wielen een Wielruwheid. In extreme gevallen kan de rail Golfslijtage vertonen; een wiel kan Vlakke plaatsen hebben, maar dat wordt niet tot de normale ruwheid gerekend.

Het rolgeluid wordt bepaald door de totale ruwheid, dat is de som van de railruwheid en de wielruwheid. Daarbij wordt â??energetischâ?? opgeteld en rekening gehouden met de snelheid van de trein.

Het rollen van enigszins ruwe wielen over enigszins ruwe rails veroorzaakt trillingen. Zowel de wielen als de rails worden daarbij in trilling gebracht. De rails brengt op zijn beurt de overige delen van de bovenbouw in trilling, zoals de dwarsliggers. Al deze onderdelen stralen vervolgens geluid af. De spoorconstructie is daarbij verantwoordelijk voor vooral de lagere frequenties, de wielen voor de hogere frequenties.

Om de ruwheid te verminderen kunnen de rails worden geslepen. Wielen kunnen glad worden afgedraaid. Dit zijn echter geen volledig duurzame maatregelen, want in de loop van de tijd nemen de railruwheid en de wielruwheid door slijtage weer toe. Het regelmatig slijpen van de rails kan wel als een effectieve geluidsmaatregel gezien worden.

De wielruwheid groeit na het afdraaien door de werking van de Remblokken, die tijdens het remmen op het loopvlak van de wielen worden gedrukt. Daarbij veroorzaken de traditionele gietijzeren remblokken een hoge wielruwheid. Bepaalde types kunststof remblokken, zoals de K-remblokken of LL-remblok, houden de wielruwheid laag.

Een relevant aspect van K-blokken is dat deze een grotere wrijvingscoëfficiënt hebben dan gietijzeren blokken. De aandrukkracht van het blok op het wiel moet daarom worden verkleind. Ten opzichte van remsystemen met gietijzeren blokken moet de remcilinderdruk worden verlaagd. Worden bestaande wagens met K-blokken uitgerust, dan past men o.a. remcilinders met kleinere diameter toe.

De invloed die railruwheid heeft op het geluid van een trein is goed bekend. Het effect is dan ook opgenomen in het Nederlandse Reken- en meetvoorschrift Geluidshinder.

Om de geluidsproductie van geluidsmaatregelen goed te kunnen vergelijken, moeten, als de metingen op verschillende sporen of verschillende tijdstippen zijn uitgevoerd, de gemeten geluidsniveaus worden gecorrigeerd voor verschillen in railruwheid. De lokale railruwheid wordt in dat geval gemeten met een railruwheidsmeter.

Railruwheid en wielruwheid worden net als geluid gemeten in de vorm van een spectrum. In dit geval de amplitude als functie van de golflengte.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat: voornemen tot gunning opdracht project Afsluitdijk bekend
Nieuwsbericht
Maritieme sector tekent voor duurzame toekomst
Nieuwsbericht
Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
'Groene Loper' uit voor de koning bij project A2 Maastricht
Nieuwsbericht
Hackathon de Smart Charging Challenge op 9 en 10 maart
Nieuwsbericht
Aankondiging intensieve samenwerking Martens beton en MBI
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles bouw stabiel
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht








[Banners]