Definitie


ROCOV





Een ROCOV is een Regionaal Overlegorgaan Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Er zijn in Nederland in totaal 25 ROCOVs, die overleg voeren met en advies geven aan OV-autoriteiten en vervoerders. Naar ROCOVs wordt ook wel verwezen met de termen platform, reizigersplatform, of OV-consumentenoverleg. Een ROCOV is echter niet hetzelfde als een klantenpanel (daarover later meer).

Hoe zijn de ROCOV's opgezet?

Regio's

De meeste OV-autoriteiten hebben te maken met één ROCOV; in Zuid-Holland en Noord-Holland is er echter één ROCOV per concessie. In Gelderland is er juist één ROCOV dat overleg voert met de provincie én de stadsregio. Op ROCOV.nl vindt u contactgegevens van alle ROCOV's.



LOCOV

Er zijn 25 ROCOVs, maar er is maar één LOCOV. Het LOCOV is het landelijk overleg inzake het hoofdrailnet. Tussen ROCOVs en LOCOV vindt op verschillende manieren afstemming plaats.

Leden

De samenstelling van de ROCOVs varieert. In alle platforms zijn ten minste een lid namens ROVER, een lid namens een ouderenbond en een lid namens chronisch zieken en gehandicapten te vinden. In veel platforms zijn leden namens o.a. scholieren, studenten, jongeren, fietsers, Kamers van Koophandel, milieuverenigingen, plattelandsbelangen en vrouwen te vinden.

Organisatie

De meeste ROCOVs hebben een voorzitter en een secretaris. In steeds meer ROCOV's is de voorzitter onafhankelijk van de OV-autoriteit en is er een betaalde, professionele secretaris te vinden. Deze ontwikkeling is recent in een stroomversnelling geraakt dankzij de Evaluatie Reizigersinspraak.

Hoe functioneren de ROCOV's?

Evaluatie

Het onstaan van ROCOVs heeft een duidelijk verband met de invoering van de Wet personenvervoer 2000. In 2006 is het geheel van de reizigersinspraak in het stads- en streekvervoer geëvalueerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Opdrachtnemer was adviesbureau Ligtermoet & Partners.

Conclusies

De belangrijkste conclusie van de evaluatie was dat platforms serieus genomen en ondersteund moeten worden door de OV-autoriteit; waar dit niet het geval is, zijn de betrokkenen (zowel platform als autoriteit als vervoerder) niet tevreden over het functioneren van de inspraak.


OPC

De reizigersinspraak en dus de ROCOVs werden ondersteund door Stichting OPC. OPC had tot doel bij te dragen aan een effectieve consumenteninspraak in het regionaal OV en gaf daarbij advies, training en ondersteuning aan consumentenorganisaties, OV-autoriteiten en (desgewenst) aan vervoerders.
De Stichting is inmiddels opgeheven.

Klantenpanel

In veel regio's zijn door de vervoerder, vaak in opdracht van de OV-autoriteit, klantenpanels opgezet. Hierin wordt enkele vaste klanten periodiek om hun mening gevraagd over praktische aspecten van het vervoer. De resulterende informatie is van nut voor controle op het vervoer, maar de deelnemers leveren geen inspraak en hebben geen achterban.

Regiotaxipanel

Voor Regiotaxi, waarmee veel gehandicapten worden vervoerd op grond van de WVG, is een klantenpanel wettelijk verplicht. Sommige overheden besparen zichzelf en consumentenvertegenwoordigers moeite en tijd door voor gebruikersinformatie Regiotaxi één klantenpanel in te richten en het ROCOV op de hoogte te houden van de resultaten uit dat panel.

Eerste versie van artikel geschreven door: Wytze Schouten.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 31, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Grote aannemersbedrijven sluiten aan bij online sessie A27 Houten-Hooipolder
Nieuwsbericht
Inwerkingtreding Omgevingswet vraagt extra tijd
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Lelystad Airport jaar later open
Nieuwsbericht
Protocol Samen veilig doorwerken voor bouw- en technieksector van kracht
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met spoedwetsvoorstel digitale besluitvorming
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen dringt aan op snelle acties voor luchtvaart en transportsector
Nieuwsbericht
Metaalunie: 'Goede stappen kabinet om ondernemers te ondersteunen'
Nieuwsbericht
Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie
Nieuwsbericht
AFNL-NOA: Eerste grote stappen kabinet voor ondernemerssteun ogen goed
Nieuwsbericht
EIB: Toename orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht
Busdienstregelingen in Brabant aangepast vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
EIB: Woningbouw blijft sterk achter bij huishoudensgroei
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]