Definitie


RijnGouwelijn





De RijnGouwelijn is de lightrail-verbinding tussen Gouda, Leiden en de kust. Het wordt de belangrijkste openbaar vervoerlijn in de regio. Vanaf eind 2010 is het mogelijk gebruik te maken van de RijnGouwelijn. De RijnGouwelijn is een tram die snel, frequent en minstens elk kwartier rijdt; in de spits en in Leiden zelfs om de acht minuten. De sneltram is flexibel en wendbaar in de stad. Buiten de bebouwde kom kunnen snelheden tot 100 km per uur worden gehaald.

De RijnGouwelijn zorgt voor een vlotte verbinding tussen dorpen en steden in de regio. Woonwijken en bedrijventerreinen worden zo beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarnaast stimuleert de komst van de RijnGouwelijn de leefbaarheid en de werkgelegenheid in het gebied.

De RijnGouwelijn zorgt voor een goede verbinding in Oost-West richting. Samen met de Stedenbaan en RandstadRail, kunnen reizigers snel en frequent reizen door de hele Randstad .

De Provincie Zuid-Holland voert de regie over het project RijnGouwelijn.

Bron:MIT Verkenning: vervoerprognoses en kosten/baten

Onderzoek naar nut en noodzaak

In navolging van het tramsysteem in Karlsruhe, waar de tram dwars door winkelstraten in de binnenstad rijdt maar buiten de stad gebruik maakt van bestaande spoorrails, is nagegaan of dit systeem voor Leiden geschikt is. De Rijksoverheid liet kosten en effecten berekenen tbv het MIT (Meerjarenplan Infrastructuur en Transport) om te kijken of ze er in wilden investeren. Het betreffende rapport is in oktober 1998 door Railned (opgegaan in ProRail) uitgebracht.



Varianten

Om een vergelijking te kunnen maken is naast het Lighrail-concept ook een zwaardere vorm doorgerekend, hier Lighttrain genoemd. Dit is een spoorse vorm, geheel op zware rails, te vergelijken met RER in Parijs of S-Bahn in Duitsland. Randstadspoor rond Utrecht is ook zo'n vorm. De nieuwe Sprinterformule moet hierbij passen.

Er zijn meerdere varianten onderzocht. De hoofdlijn was Gouda-Alphen-Lammenschans-Breestraat of het bestaande spoor-Station Leiden Centraal-Transferium A44-Katwijk/Noordwijk, en een tak naar Alphen-Noord. Varianten daarop waren een tram van Lammenschans naar Katwijk/Noordwijk gecombineerd met een spoorse bediening tussen Leiden Centraal en Gouda, en een extra tramlijn van Leiderdorp naar Voorschoten. Deze varianten vielen af door lage bezetting en/of hoge kosten.

Nieuwe haltes werden verondersteld in Waddinxveen Coenecoop, Boscoop Snijdelweg, Alphen Lorenzweg, Hazerswoude, Zoeterwoude en Leiden Haagweg (deze laatste alleen in variant met light train). In de variant met Lightrail waren er bovendien extra haltes bij de Goudse Poort, Gouda Westergouwe en Waddinxveen de Sniep, en natuurlijk in de Leidse binnenstad.

Resultaten vervoersprognose

Onderstaande tabel geeft enige resultaten van de vervoersprognose voor het avondspitsuur in 2010 voor drie varianten: de Doe-niets variant (referentie), een variant met frequente light train via bestaand spoor van Gouda naar Leiden (maar wel met nieuwe stations erbij), en de Lightrail-variant van Gouda/Alphen via de Breestraat naar Katwijk/Noordwijk. Het betreft alle vervoer van, naar en binnen het studiegebied, dus ook via treinen op de Oude Lijn en met bussen(exclusief doorgaand vervoer).

De twee varianten ontlopen elkaar niet veel qua vervoer. Het aantal verplaatsingen is ongeveer gelijk, de Reizigerskilometers (=aantal reizigers X de reisafstand) zijn wat meer bij de lighttrainvariant. De invloed op het verminderen van autoverkeer is zeer laag.

De winst is nog het grootste voor Zoeterwoude, Rijnwoude en Boskoop. De winst voor Katwijk en Noordwijk is ook bij doorgetrokken Lightrail naar die plaatsen beperkt. De huidige (snel-)bussen presteren hier reeds goed.

De verschillen per variant in vervoersopbrengst zijn tamelijk gering, doch de verschillen in kosten voor aanleg en aanpassing van de infrastructuur zijn zeer groot. Dit betreft de aanleg van rails in de binnenstad van Leiden en naar de kustplaatsen. De mogelijkheden voor inpassing van rails in de bestaande bebouwing zijn onderzocht door RheinConsult uit Duesseldorf.

Resultaten exploitatie

De kosten varieren zeer veel per variant. Bij de geringe verschillen in vervoerwaarde leidt dit tot een afweging waarbij de variant met light train tussen Gouda en Leiden Centraal veel gunstiger uitpakt dan een Lightrail variant via de Breestraat en met uitlopers naar Katwijk/Noordwijk.

De totale kosten voor het Openbaar Vervoer in het studiegebied worden slechts gering verminderd door aanleg van de RijnGouwelijn. De exploitatiekosten in het studiegebied worden vooral beinvloed door de lage kostendekking van het busvervoer. De meeste onrendabele buslijnen worden niet vervangen door de RijnGouwelijn. Globaal daalt het jaarlijkse tekort in exploitatie (excl. infrakosten) in het studiegebied van 80 miljoen gulden in de referentie naar 70 miljoen in de variant met light train, of 75 miljoen in de variant met Lightrail.

Conclusies

De meeste winst is te behalen uit het openen van nieuwe haltes op de lijn Gouda-Alphen-Leiden. Een tak naar Alphen-Noord is duur en onrendabel. De route dwars door de binnenstad van Leiden is mogelijk, doch de aantrekking van extra vervoer blijft uit. Station Leiden Centraal blijft het belangrijkste in-, uit- en overstappunt, en ligt op loopafstand van de het centrum van de stad (in tegenstelling tot Karlsruhe). De kosten van aanleg van raillijnen naar Katwijk en Noordwijk zijn hoog in relatie tot de verwachte stijging van het vervoer. De huidige (snel-)bussen doen het hier reeds goed, en overige buslijnen met een lage kostendekking (bv. via Rijnsburg en Oegstgeest) blijven noodzakelijk.



Veel (onrendabele) buslijnen naar de Leidse binnenstad blijven ook bij aanleg van de RijnGouwelijn noodzakelijk. Het besluit om te kiezen voor Lightrail via de Breestraat is op grond van vervoercijfers en kosten/baten arbitrair.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht








[Banners]