Rijdraad

Een rijdraad is een elektrische geleider in de Bovenleiding die contact maakt met de Stroomafnemer en die gekarakteriseerd wordt door twee klemgroeven (bron: NEN-EN 50149). Via dit contact wordt de Trein van energie voorzien.

Eigenschappen

In Nederland kennen we vier soorten rijdraad.

  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 120 mm2 (Betuweroute)
  • Materiaal CuMg 0.5, Profiel, doorsnede 120 mm2 (HSL Zuid)
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 100 mm2
  • Materiaal Cu, Profiel, doorsnede 100 mm2

De rijdraad welke op de 1500 Volt sporen gebruikt wordt, bestaat tegenwoordig uit een legering van koper met een zilvertoeslag (CuAg 0.1, in de volksmond LSTP genoemd). Voordeel van deze legering is dat de de draad bijna niet meer rekt en harder is dan een volkoperen rijdraad welke vroeger gebruikt werd. In het verleden werd de rijdraad van alleen elektrolitisch koper toegepast. Bij rijdraadvernieuwing wordt deze rijdraad vervangen voor rijdraad CuAg.

De doorsnede van de rijdraad (niet op de Betuweroute en de HSL) is 100 mm2 en hij heeft een dikte van 12 mm. Afslijten mag een draad tot een dikte van 7,5 mm, waarna hij vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur van een rijdraad is tussen de 20 en 25 jaar en is uiteraard nogal afhankelijk van veel factoren.

Op de 25kV baanvakken, HSL-Zuid en Betuweroute gebruikt men één rijdraad van 120 mm2. Op de Betuweroute met een koper-zilverlegering CuAg 0.1, op de HSL met magnesium.

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo van Dam.

Rijdraad | Infrasite

Rijdraad

Een rijdraad is een elektrische geleider in de Bovenleiding die contact maakt met de Stroomafnemer en die gekarakteriseerd wordt door twee klemgroeven (bron: NEN-EN 50149). Via dit contact wordt de Trein van energie voorzien.

Eigenschappen

In Nederland kennen we vier soorten rijdraad.

  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 120 mm2 (Betuweroute)
  • Materiaal CuMg 0.5, Profiel, doorsnede 120 mm2 (HSL Zuid)
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 100 mm2
  • Materiaal Cu, Profiel, doorsnede 100 mm2

De rijdraad welke op de 1500 Volt sporen gebruikt wordt, bestaat tegenwoordig uit een legering van koper met een zilvertoeslag (CuAg 0.1, in de volksmond LSTP genoemd). Voordeel van deze legering is dat de de draad bijna niet meer rekt en harder is dan een volkoperen rijdraad welke vroeger gebruikt werd. In het verleden werd de rijdraad van alleen elektrolitisch koper toegepast. Bij rijdraadvernieuwing wordt deze rijdraad vervangen voor rijdraad CuAg.

De doorsnede van de rijdraad (niet op de Betuweroute en de HSL) is 100 mm2 en hij heeft een dikte van 12 mm. Afslijten mag een draad tot een dikte van 7,5 mm, waarna hij vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur van een rijdraad is tussen de 20 en 25 jaar en is uiteraard nogal afhankelijk van veel factoren.

Op de 25kV baanvakken, HSL-Zuid en Betuweroute gebruikt men één rijdraad van 120 mm2. Op de Betuweroute met een koper-zilverlegering CuAg 0.1, op de HSL met magnesium.

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo van Dam.