Definitie


Rheda spoor





Hoewel beide systemen uiterlijk veel op elkaar lijken verschilt het Nederlandse systeem op essentiële onderdelen op het bekende Duitse systeem. Het verschil tussen het bekende Duitse concept en het Nederlandse concept is veroorzaakt door de noodzaak om een groot deel van de baan in Nederland te onderheien. Deze noodzaak om te onderheiden is het gevolg van de zeer slappe bodem welke is samengesteld uit veen, klei en zacht zand. Pas op circa 30 meter onder NAP is een zandlaag te vinden waarop constructie werkzaamheden mogelijk zijn.

Onderstaand figuur is een weergave van de bodemgesteldheid zoals deze in grote delen van Nederland aanwezig is.



Door deze bodemgesteldheid worden in Nederland speciale eisen gesteld aan spoor in zijn algemeenheid en hogesnelheidspoor in het bijzonder. Deze eisen hebben geresulteerd in drie varianten voor de bovenbouw, te weten een variant voor een:
  • zettingsvrije onderbouw (het grootste deel van het spoor);
  • zettingsarme onderbouw (baanlichaam en geboorde tunnels);
  • zettingsgevoelige onderbouw (zinktunnels en lange bruggen).
De basis van Rheda2000-NL is een gefundeerde onderbouw zoals bijvoorbeeld een brug. Met zettingsgevoelige onderbouw worden de afgezonken tunnels bedoeld, echter niet de geboorde tunnel, welke als zettingsarm gekenmerkt kan worden.

Een kenmerk van zettingsvrije en zettingsgevoelige onderbouw is dat er dilatatie voegen zijn waardoor de onderbouw ten opzichte van elkaar in hoogte kan verschillen. Om deze reden zijn voor de bouw de volgende toleranties afgesproken.

Zettingsvrij Zettingsgevoelig
Î"h totaal = 30mm Î"h totaal = 50mm
Î"h diff. = 2mm Î"h diff. = 2mm
Î"h/Î"l = 1:2000 Î"h/Î"l = 1:350


Zoals in figuur 2 is te zien bestaat de zettingvrije onderbouw uit viaducten of gefundeerde platen.



Op deze gefundeerde onderbouw is de Rheda2000-NL bovenbouw gemonteerd. Door de dilatatie voeg tussen de viaducten en/of de platen is het bestaande Rheda2000 systeem gemodificeerd naar een 'platen'-systeem (-NL).

De lengte van de platen is gemiddeld 6,5 meter (10 dwarsliggers) lang met sluitplaten van 4,1 meter (6 dwarsliggers) en 5,3 meter (8 dwarsliggers). De platen zijn los gemonteerd op een tussenlaag en zijn verankerd met de onderbouw d.m.v. negen RVS-ankers, welke in het midden van de plaat zitten en aan beide einde van de platen een RVS expansie anker.

Bij de zettingsarme onderbouw is er, anders dan bij de zettingvrije onderbouw, geen verschil in hoogte. De onderbouw in deze situaties kan een goede gestabiliseerde ondergrond zijn of een geboorde tunnel. Bij de zettingsarme onderbouw word gebruik gemaakt van het klassieke Rheda2000 systeem, zoals dat ook in Duitsland wordt toegepast.<br/>



Bij het Rheda2000-NL systeem is in alle varianten (zettingvrij-, zettingsarm- en zettingsgevoelige onderbouw) gebruik gemaakt van een 4 mm polyprolyleen geotextiel tussenlaag. Deze tussenlaag heeft als functie om de bovenbouw te scheiden van de onderbouw en om spanning concentraties tussen deze lagen te minimaliseren.

Constructie van Rheda2000-NL

Figuur 4 geeft een beeld van de constructie van het Rheda2000-NL systeem.

Zoals te zien is is er eerst een polypropyleen geotextiel gelegd op de onderbouw (figuur 4). Afhankelijk van de te monteren plaat (6, 8 of 10 dwarsliggers) worden de benodigde RVS ankers geboord in de onderbouw. Na het boren worden de dwarsliggers en de bewapening geplaatst.



In figuur 5 is duidelijk de centrale RVS ankergroep (bestaande uit 9 ankers) voor een 10 dwarsligger plaat te zien. Nadat de dwarsliggers en de bewapening op zijn plaats ligt en is afgesteld word de beton d.m.v. een pomp ingebracht. En indien het vanuit het ontwerp gewenst is worden er direct wapeningsijzer ingebracht t.b.v. de naderhand op te storten ontsporinggeleiding.

Rheda - Aardebaan transities



Onderstaand figuur is een principe weergave van de transities van het Rheda2000 systeem naar ballast spoor.

De volledige transitie heeft een lengte van 59 meter die is opgebouwd uit een 59 meter lange stootplaat en waarvan de laatste 39 meter voorzien is van ballastmatten. Op deze ballastmatten worden wisselliggers met rughellingplaat toegepast in plaats van de standaard dwarsliggers. De laatste 20 meter van de transitie is opgebouwd uit standaard dwarsliggers, dus zonder undersleeper pads.

De ballastmat is een ballastmat met een hoge stijfheid. Op het Rheda deel zijn over de eerste 24 meter bevestigingen toegepast met een extra nastelbaarheid met behulp van vulplaatjes van 10 mm in verticale richting.

Wissels

In het Rheda2000-NL spoor zijn diverse 1:34,7 wissels ingebouwd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]