Definitie


Remsysteem





Schijfremmen

Een bekend systeem waarbij op de assen of de wielen van de trein remschijven gemonteerd zijn. De remkracht wordt opgewekt door remvoeringen met hoge kracht tegen deze schijven aan te drukken. De aandrukkracht wordt pneumatisch opgewekt. De kinetische energie van de trein wordt omgezet in warmte.

 

Blokkenremmen

Een conventioneel systeem in de treinenwereld. De remkracht wordt opgewekt door remblokken met hoge kracht tegen het loopvlak van de wielen te drukken. Ook hier wordt de aandrukkracht pneumatisch opgewekt en wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Magneetremmen

De magneetrem wordt vaak toegepast in combinatie met schijfremmen. De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Elektrodynamische (ED) remmen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op. Deze elektrische energie kan worden teruggeleid naar de bovenleiding, zodat het netto stroomverbruik van de trein afneemt. Deze vorm van remmen wordt vaak gecombineerd met mechanische remsystemen, zoals schijfremmen.

Overige remsystemen

Naast de hier genoemde remsystemen bestaan er nog vele andere, minder vaak voorkomende remsystemen. Voorbeelden hiervan zijn de wervelstroomrem en trommelrem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]