Definitie


Reisinformatie



Productie van treinrit-informatie
Reisinformatie m.b.t. treinen betreft een tiental producten die in een fabriek worden vervaardigd via een vertaling en verrijking van logistieke gegevens. Hieruit komen zgn. halffabricaten die via een publicatiemechanisme op allerlei distributiekanalen worden gepresenteerd.
De producten zijn op te delen naar treinritten (naast (actuele) treinritten voor oa. de Reisplanner bv. Actuele Vertrek-, Aankomst en Overstaptijden) en verhalen over ernstige verstoringen, Werkzaamheden aan het Spoor en Evenementen, de zgn. vestoringsinformatie.

De scope van treinritten betreft alle reizigerstreinen in Nederland (dus incl. alle spoorvervoerders, excl. DB-Netz (Enschede-Gronau)), en ritten van en naar Nederland. De vertaling is nodig om ritten voor klanten herkenbaar te maken: uniek op elke specifieke dag, verwerking van 'vleugels' (Rotterdam - Leeuwarden wordt één rit) en doorgaande verbindingen (stoptrein Utrecht - 's-Hertogenbosch en stoptrein 's-Hertogenbosch - Breda wordt één rit) en vertaling van logistieke sporen naar reizigerssporen (Gouda Goverwelle 901 naar Gouda Goverwelle spoor 1). In de vertaling wordt ook de basis-referentie vastgelegd en vastgesteld wat daarmee derhalve "afwijkingen" zijn.

Momenteel (2013) past NS een tweetal reisinformatie-systemen toe:
  1. het InfoPlus systeem voor het stations-domein (borden en omroep op de stations) en
  2. het AR-NU systeem voor alle NS distributiekanalen (waaronder (mobiel) Internet en de app).
De referentie van (1) is een jaardienstregeling, de referentie van (2) is een dienstregeling tot 3 weken voor ingang waarin de werkzaamheden aan het spoor zijn verwerkt.

Verrijking betreft een eenduidige vastlegging van treinsoort, tijden, stopstations en specifiek voor elke stations/rit-combinatie:
  • vaststelling van de eindbestemming (eventueel gecombineerd zoals Maastricht / Heerlen)
  • vaststelling van een verkorte route (wordt omgeroepen, en op de borden, Internet en gele vertrekstaten getoond;
    • regels zijn voor IC's en Sneltreinen vermelding van de eerste 3 stops, voor Sprinters en stoptreinen de eerste 3 knooppunten
    • daarenboven altijd inschuiven van mega-stations als daar gestopt wordt;
  • toevoeging reistips (afwijkend stopgedrag t.o.v. de treinformule), instaptips (met de IC naar xxxxx bent u sneller in xxxxx) en belangrijke overstaptips.
Bronnen zijn logistieke plangegevens uit het Donna plansysteem, uitvoeringsgegevens (VPT met deelsystemen Verkeersleiding en Procesleiding (13x)) en TNV (voor wissignalen). De afdeling Reisinformatie van NS vult ritten nog aan met treinvervangend busvervoer (met name bij Werk aan het Spoor).
De logistieke informatie wordt verder handmatig nog bijgewerkt in beide genoemde systemen (InfoPlus en AR-NU). Op termijn gaat InfoPlus ook de informatie van de NS kannalen vullen.


Productie van verstorings-informatie
Rreisinformatie omvat daarnaast Verstoringsinformatie, is meer tekstueel gericht en bevat LOGPA-elementen: vermelding van locatie, oorzaak, gevolgen, prognose en omreisadviezen. Bron voor de ernstige verstoringen zijn IVIS (ProRail-systeem) en RIVIS (NS-systeem) op basis van aantekeningen in het systeem ISVL (communicatie-hulpmiddel in het bijsturings-vierkant van ProRail in samenwerking met de transport besturingsorganisatie (TBO) van NS Reizigers.
Met InfoPlus gaat in de toekomst NS ook deze bronnen vervangen.

Bron voor "Werk aan het Spoor" zijn de regionale communicatoren van NS die een aantal weken tevoren de gegevens verzamelen en vastleggen in een tekst-database. De afdeling Reisinformatie maakt hier folders en affiches mee, alsmede electronische berichten die via AR-NU op de NS kanalen (de Railpocket, het NS Intranet en voor de klant via (mobiel) Internet) worden gedistribueerd.

De fabrieksbewerking van Werkzaamheden en Ernstige verstoringen betreft vooral de vertaling naar relevante, betrokken, stations en treinen (concept "reikwijdte") waarbij deze Stations- en Treinberichten v.w.b. ernstige verstoringen verrijkt worden met specifiek voor die stations en treinen berekende omreisadviezen (o.b.v. de reisplanner). De reikwijdte en omreisadviezen worden regelmatig bijgewerkt, oa. naarmate de eindtijd prognose steeds dichterbij komt. Voor omreisadviezen geldt een maximale extra reistijd van 90 minuten, bij businzet 60 minuten en in geval van "minder treinen" 25 minuten. Omreisadviezen maken geen gebruik van verboden of zwakke lijnen (bv. Ede-Wageningen - Amersfoort).


Publicatie van de reisinformatie
Op de dag zelf is de meest actuele informatie "naar beste weten" beschikbaar via het AR-NU en InfoPlus systeem.

Het gaat om de volgende producten:
  • reisadviezen via de actuele reisplanner, gevoed door AR-NU
    • Actuele Vertrektijden, op de minuut via Railpocket, het NS Intranet en voor de klant Internet en Mobiel Internet ( http://mobiel.ns.nl ), gevoed door AR-NU
      Idem op de stationsborden en de omroep, gevoed door InfoPlus
      Idem bij derde partijen zoals OV9292, het ND-OV en de site van www.Traphic.nl , gevoed door AR-NU
    • Actuele Overstapstaat op de Railpocket in en in Intercity-treinen (systeem OBIS), gevoed door AR-NU
    • Ritinformatie in de Intercity-treinen en de omgebouwde / nieuwe Sprinters.
    • Stationsberichten op http://mobiel.ns.nl en www.ns.nl , en het ARGOS-bord (met ernstige verstoringen en werkzaamheden vandaag)
    • Treinberichten in de Intercity-treinen.

    Organisatie van de reisinformatie
    Borden en omroep op de stations behoren tot het Infrafonds, beheerd door ProRail.
    Deze worden aangestuurd door het InfoPlus systeem. ProRail verzorgt het systeembeheer in opdracht van NS; NS verzorgt ook het overge beheer.

    NS verzorgt ook de voeding van haar eigen kanalen in de domeinen thuis/onderweg, op het station (aan de open balies en via haar service-personeel) en in de trein.
    NS neemt de NS Reisplanner in licentie af van HP (voorheen EDS); NS Hispeed neemt de Internationale Treinplanner in licentie af van Hacon GmbH.
    NS verstrekt OV-9292 haar laatste plandata. OV-9292 levert via Internet en telefoon geïntegreerde openbaar vervoer reisadviezen via een eigen reisplanner-algoritme.

    Dit lemma stamt uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
    Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

    Deze pagina is het laatst gewijzigd op 16 oktober 2013 door Aad Smid.


    Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


  • Deel dit artikel:                   





    Elke 10 minuten een IC
    Nieuwsbericht
    Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
    Nieuwsbericht
    Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
    Nieuwsbericht
    Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
    Nieuwsbericht
    ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
    Nieuwsbericht
    Camerabeeld om spoor te inspecteren
    Nieuwsbericht
    Nederlandse kust goed in het zand
    Nieuwsbericht
    UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
    Nieuwsbericht
    2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
    Nieuwsbericht
    Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
    Nieuwsbericht
    A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
    Nieuwsbericht
    Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
    Nieuwsbericht
    17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
    Nieuwsbericht
    Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
    Nieuwsbericht
    Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
    Nieuwsbericht
    Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
    Nieuwsbericht
    2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
    Nieuwsbericht
    Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
    Nieuwsbericht
    Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
    Nieuwsbericht
    Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
    Nieuwsbericht
    Strandval op westkust Ameland
    Nieuwsbericht
    Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
    Nieuwsbericht
    Fietspaden kunnen veel veiliger
    Nieuwsbericht








    [Banners]