Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen

De Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen is een regeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat op grond waarvan gemeentes een bijdrage kunnen verkrijgen om onaanvaardbare barrièrewerking van een spoorlijn in stedelijk gebied op te heffen of te verminderen.

Op 17 februari 2006 is de regeling van kracht geworden. De bijdrage komt ten laste van het Infrastructuurfonds van het ministerie. Het totale bedrag wat beschikbaar is, bedraagt driehonderd miljoen euro, waarvan drie miljoen gereserveerd wordt voor het beoordelen van de aanvragen.

Voorwaarden

Het bedrag dat per project wordt toegekend, kan hoogstens 25% van de totale projectkosten bedragen en heeft een maximum van veertig miljoen euro. Als er ook al een andere bijdrage vanuit de overheid toegekend wordt, wordt de bijdrage voor spoorse doorsnijdingen zodanig verlaagd dat de totale bijdrage maximaal 50% van de totale projectkosten bedraagt. En als het project of onderdelen ervan in het MIT zijn opgenomen, wordt er zelfs helemaal geen bijdrage voor spoorse doorsnijdingen toegekend.

Procedure

Gemeentes die voor de bijdrage in aanmerking willen komen, hebben dit vóór 1 mei 2006 kenbaar moeten maken en de aanvraag voor 1 juni 2006 in moeten dienen. Vóór 1 januari 2007 zou de minister beslissen welke aanvragen voor de bijdrage in aanmerking komen. Voor de uiteindelijk definitieve toekenning plaatst het ministerie de aanvragen in rangorde op grond van de mate waarin ze voldoen aan:

  • De bijdrage aan stedelijke bereikbaarheid
  • De bijdrage aan kwaliteit van leefomgeving
  • De bijdrage aan veiligheid
  • De bijdrage aan het spoorgebruik

Toekenningen

Het ministerie heeft meer dan honderd aanvragen van gemeenten ontvangen. Op 17 november heeft de minister bekend gemaakt welke projecten uiteindelijk een bijdrage toegekend krijgen. In totaal gaat het om 71 projecten in 47 verschillende gemeenten. Het gaat om allerlei verschillende soorten projecten, zoals de aanleg van nieuwe tunnels onder het spoor door om woonwijken beter met elkaar te verbinden, het opbreken van ongebruikte emplacementen en het ontwikkelen van een woonwijk op die plek, voetgangersbruggen, fietstunnels, verdiept spoor.

Bron

  • Regeling van de minister van Verkeer en Waterstaat houdende regels met betrekking tot de toekenning van een eenmalige specifieke uitkering voor de uitvoering van projecten tot het opheffen of verminderen van knelpunten rondom het spoor (Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen)

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.