Definitie


Rangeerterrein





Functie rangeerterrein

Op een rangeerterrein worden aankomende goederentreinen uitgesorteerd in delen met verschillende bestemmingen. Die delen van de achtereenvolgens aankomende treinen met dezelfde bestemming worden verzameld op hetzelfde spoor en worden samengesteld tot nieuwe treinen. Deze treinen brengen de wagons naar de volgende bestemming of de eindbestemming.

In sommige gevallen hebben de verladers van goederen een directe aansluiting op het rangeerterrein. Voor wagons naar deze verladers is de aansluiting op het rangeerterrein de eindbestemming.

Proces

De volgende hoofdprocessen vallen op een rangeerterrein te onderscheiden: aankomst, verdelen (of sorteren) van een trein in delen, samenvoegen van delen tot een trein, vertrek. Verdere processen zijn: het afrangeren en voorrangeren van de treinlocomotieven, het uitzetten van (technisch) niet goed gekeurde wagons, tanken van diesellocomotieven.

De meeste bewegingen op een rangeerterrein worden rangeerbewegingen (rangeren) genoemd. De bewegingen vanaf de vrije baan naar het rangeerterrein en omgekeerd (aankomst en vertrek) worden Treinbeweging genoemd.

Inrichting

De inrichting van een rangeerterrein is afhankelijk van de intensiteit van deze bewegingen en het aantal per dag te behandelen wagons.

In een ideale situatie liggen aankomstsporen, verdeelsporen en vertreksporen in het verlengde van elkaar. De verdeelsporen zijn vanaf de aankomstsporen bereikbaar via een of twee sporen die over een ca. 5 m hoge heuvel lopen. Het samenvoegen van delen tot een trein geschiedt op de verdeelsporen.

Indien het verkeer niet zo intensief is kunnen treinen ook aankomen en vertrekken op de een van de verdeelsporen. Er zijn dan geen afzonderlijke aankomstsporen en vertreksporen. Voor het verdeelproces is dan nodig om over een uithaalspoor in het verlengde van de verdeelsporen te beschikken. Het verdelen geschiedt door vanaf het uithaalspoor telkens heen en weer te rijden naar de verdeelsporen of door de delen vanaf het uithaalspoor te stoten naar de verdeelsporen.

In detail is de inrichting van de ideale situatie als volgt:


    AankomstsporenOp deze sporen komen de treinen binnen. Na aankomst wordt de locomotief er af gehaald en wordt de trein heuvelklaar gemaakt d.w.z. dat de koppelingen tussen de delen worden losgedraaid en dat de remleidingen worden ontlucht, opdat de remmen los komen.

    Heuvel met verdeelsporenVanaf de aankomstsporen wordt de trein naar de heuvelen geduwd door een rangeerlocomotief. Nabij de top van de heuvel worden de reeds losgedraaide koppelingen met een knuppel los gemaakt. Vanaf de heuvel rollen de heuvels delen zelf naar de afzonderlijke verdeelsporen, waarbij tussen de loopjes de wissels snel worden omgelegd. Zonodig worden de delen met railremmen geremd opdat zij met de juiste snelheid aankomen op de verdeelsporen. Op de verdeelsporen worden de delen weer aan elkaar gekoppeld. Als er op de verdeelsporen voldoende wagons voor dezelfde bestemming zijn verzameld worden deze overgebracht naar de vertreksporen.

    Vertreksporen

    Op de vertreksporen worden de wagons gereed gemaakt voor vertrek:
        • de koppelingen worden zonodig vastgedraaid
        • de remleidingen worden voorzien van lucht
        • de remmen worden gecontroleerd in een Grote remproef
        • er wordt gecontroleerd of er geen technische gebreken zijn en
        • er wordt gecontroleerd of de trein de juiste samenstelling heeft
 Sporen voor dienstgebruik
  • Er zijn een aantal sporen beschikbaar voor het opstellen van locomotieven, voor het opstellen van niet goedgekeurde wagons en voor het opstellen van dienstmaterieel.
Externe link

Wikipedia: Rangeerterrein

Eerste versie van artikel geschreven door: Henk Bovenlander.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]