Definitie


Rangeerterrein





Functie rangeerterrein

Op een rangeerterrein worden aankomende goederentreinen uitgesorteerd in delen met verschillende bestemmingen. Die delen van de achtereenvolgens aankomende treinen met dezelfde bestemming worden verzameld op hetzelfde spoor en worden samengesteld tot nieuwe treinen. Deze treinen brengen de wagons naar de volgende bestemming of de eindbestemming.

In sommige gevallen hebben de verladers van goederen een directe aansluiting op het rangeerterrein. Voor wagons naar deze verladers is de aansluiting op het rangeerterrein de eindbestemming.

Proces

De volgende hoofdprocessen vallen op een rangeerterrein te onderscheiden: aankomst, verdelen (of sorteren) van een trein in delen, samenvoegen van delen tot een trein, vertrek. Verdere processen zijn: het afrangeren en voorrangeren van de treinlocomotieven, het uitzetten van (technisch) niet goed gekeurde wagons, tanken van diesellocomotieven.

De meeste bewegingen op een rangeerterrein worden rangeerbewegingen (rangeren) genoemd. De bewegingen vanaf de vrije baan naar het rangeerterrein en omgekeerd (aankomst en vertrek) worden Treinbeweging genoemd.

Inrichting

De inrichting van een rangeerterrein is afhankelijk van de intensiteit van deze bewegingen en het aantal per dag te behandelen wagons.

In een ideale situatie liggen aankomstsporen, verdeelsporen en vertreksporen in het verlengde van elkaar. De verdeelsporen zijn vanaf de aankomstsporen bereikbaar via een of twee sporen die over een ca. 5 m hoge heuvel lopen. Het samenvoegen van delen tot een trein geschiedt op de verdeelsporen.

Indien het verkeer niet zo intensief is kunnen treinen ook aankomen en vertrekken op de een van de verdeelsporen. Er zijn dan geen afzonderlijke aankomstsporen en vertreksporen. Voor het verdeelproces is dan nodig om over een uithaalspoor in het verlengde van de verdeelsporen te beschikken. Het verdelen geschiedt door vanaf het uithaalspoor telkens heen en weer te rijden naar de verdeelsporen of door de delen vanaf het uithaalspoor te stoten naar de verdeelsporen.

In detail is de inrichting van de ideale situatie als volgt:


    AankomstsporenOp deze sporen komen de treinen binnen. Na aankomst wordt de locomotief er af gehaald en wordt de trein heuvelklaar gemaakt d.w.z. dat de koppelingen tussen de delen worden losgedraaid en dat de remleidingen worden ontlucht, opdat de remmen los komen.

    Heuvel met verdeelsporenVanaf de aankomstsporen wordt de trein naar de heuvelen geduwd door een rangeerlocomotief. Nabij de top van de heuvel worden de reeds losgedraaide koppelingen met een knuppel los gemaakt. Vanaf de heuvel rollen de heuvels delen zelf naar de afzonderlijke verdeelsporen, waarbij tussen de loopjes de wissels snel worden omgelegd. Zonodig worden de delen met railremmen geremd opdat zij met de juiste snelheid aankomen op de verdeelsporen. Op de verdeelsporen worden de delen weer aan elkaar gekoppeld. Als er op de verdeelsporen voldoende wagons voor dezelfde bestemming zijn verzameld worden deze overgebracht naar de vertreksporen.

    Vertreksporen

    Op de vertreksporen worden de wagons gereed gemaakt voor vertrek:
        • de koppelingen worden zonodig vastgedraaid
        • de remleidingen worden voorzien van lucht
        • de remmen worden gecontroleerd in een Grote remproef
        • er wordt gecontroleerd of er geen technische gebreken zijn en
        • er wordt gecontroleerd of de trein de juiste samenstelling heeft
 Sporen voor dienstgebruik
  • Er zijn een aantal sporen beschikbaar voor het opstellen van locomotieven, voor het opstellen van niet goedgekeurde wagons en voor het opstellen van dienstmaterieel.
Externe link

Wikipedia: Rangeerterrein

Eerste versie van artikel geschreven door: Henk Bovenlander.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Meer duurzaam en slim transport tussen Nederland en Noordrijn-Westfalen
Nieuwsbericht
Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2
Nieuwsbericht
Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht








[Banners]