RandstadRail

RandstadRail is een Lightrail-project in de regio Den Haag – Zoetermeer – Rotterdam. Twee spoorlijnen zijn aan het hoofdrailnet onttrokken en omgezet in lightrail- en metrolijnen. De spoorlijn Den Haag Centraal – Zoetermeer is verbonden met het HTM tramnet, door middel van een aftakking bij Den Haag Laan van NOI. Vanuit Zoetermeer rijden er twee lightraillijnen naar het zuidwesten van Den Haag door de tramtunnel. Exploitatie en onderhoud valt onder regie van HTM. De andere spoorlijn loopt vanaf Den Haag Centraal over de Hofpleinlijn via Pijnacker en Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam. Voorlopig eindigt de lijn op het oude station Rotterdam Hofplein, totdat via de nieuwe boortunnel de verbinding met het Rotterdamse metronet wordt gerealiseerd. Deze lijn wordt door de RET geëxploiteerd en onderhouden. Daarnaast wordt er een nieuwe verbinding aangelegd tussen Rotterdam en Berkel, maar dit wordt een snelbuslijn, ook wel HOV genaamd, wat staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

Netwerk

Het RandstadRail netwerk is als volgt opgebouwd:

    RR 3: Loosduinen-Den Haag Centraal-Zoetermeer Centrum West

    De voormalige tramlijn 3 wordt gekoppeld aan de voormalige Zoetermeerlijn. In Zoetermeer wordt er vanuit Den Haag linksom via de Krakeling gereden en eindigt de lijn bij Centrum West. Hier wordt gekeerd en vervolgens weer terug via de Krakeling (rechtsom) naar Den Haag gereden. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen het De Savornin Lohmanplein in Den Haag en station Den Haag Centraal, resp. Centrum West.

    RR 4: De Uithof-Den Haag Centraal-Zoetermeer JavalaanRR 4 bestaat in Den Haag voor een groot deel uit de voormalige tramlijn 6, een nieuw traject op de Apeldoornselaan en het traject van lijn 2. In Zoetermeer is een nieuw traject gebouwd: een aftakking van de Krakeling met 3 nieuwe haltes: Willem Dreeslaan, Oosterheem en Javalaan, wat tevens het eindpunt is. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen de Monstersestraat in Den Haag en Zoetermeer Javalaan.

    RR Erasmuslijn: Den Haag Centraal-Rotterdam Hofplein (later koppeling aan RET Metro)De Erasmuslijn heeft zijn begin/eindpunt in Den Haag op de sporen 11 en 12 van het station Centraal. Tot en met de halte Leidschenveen rijdt de Erasmuslijn samen met RR3 en RR4 van de HTM. Na Leidschenveen rijdt de metro verder via Nootdorp, Pijnacker en Berkel naar Rotterdam. Zodra de koppeling met het al langer bestaande deel van de Rotterdamse metro een feit is, rijdt de Erasmuslijn door naar het eindpunt Slinge in Rotterdam Zuid.

Voertuigen

Op de RR-lijnen van HTM rijden lage-vloervoertuigen van Alstom: de RegioCitadis.Verder bezit de HTM nog een speciale meettram (PCC) voor meetwerkzaamheden op de RR-sporen.

Op de Erasmuslijn van de RET worden (tijdelijk) RET metro’s van het type SG2 ingezet. Deze zijn voorzien van een speciale RandstadRail beschildering en bestickering. Inmiddels heeft de RET nieuwe voertuigen besteld.

Infrastructuur

Ten behoeve van RandstadRail zijn zowel de Zoetermeerlijn als de Hofpleinlijn aangepast. De perrons van de bestaande haltes zijn verlaagd voor de lage-vloervoertuigen danwel juist verhoogd voor de metro. Op het Samenloopdeel tussen Leidschenveen en Den Haag Laan van NOI zijn alle haltes voorzien van zowel hoge als lage perrons.

    BovenleidingDe bovenleiding wordt niet meer door ProRail gevoed met 1500 V maar door eigen RandstadRail gelijkrichterstations voorzien van 750 V. 750 V is de industriestandaard voor sneltrams en metro’s. Op de overgang tussen het voormalige hoofdspoor en het HTM-tramnet is een spanningsluis aanwezig, omdat het tramnet van de HTM wordt gevoed met 600 V.

    BeveiligingZoals bij metro’s gebruikelijk, en bij sneltrams vereist bij een snelheid van meer dan 70 km/h, is de complete lijn van treinbeveiliging voorzien. Het systeem maakt een hoge opeenvolging van voertuigen mogelijk.

Onderzoek Lightrail

In de periode 2003 tot 2005 is door de projectorganisatie onder leiding van ProRail een onderzoeksplan uitgevoerd dat vragen moest beantwoorden over het gedrag van lightrailvoertuigen op ‘conventioneel’ spoor. De onderzoeksvragen hadden o.a. verband met detectie en beschikbaarheid, botsveiligheid, geluidemissie en uitgesteld remmen.

Bent u betrokken geweest bij dit onderzoek, dan helpt u Railpedia door de diverse onderzoeksrapporten kort samen te vatten en beschikbaar te maken via Railpedia.

Externe links

Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen.

RandstadRail | Infrasite

RandstadRail

RandstadRail is een Lightrail-project in de regio Den Haag – Zoetermeer – Rotterdam. Twee spoorlijnen zijn aan het hoofdrailnet onttrokken en omgezet in lightrail- en metrolijnen. De spoorlijn Den Haag Centraal – Zoetermeer is verbonden met het HTM tramnet, door middel van een aftakking bij Den Haag Laan van NOI. Vanuit Zoetermeer rijden er twee lightraillijnen naar het zuidwesten van Den Haag door de tramtunnel. Exploitatie en onderhoud valt onder regie van HTM. De andere spoorlijn loopt vanaf Den Haag Centraal over de Hofpleinlijn via Pijnacker en Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam. Voorlopig eindigt de lijn op het oude station Rotterdam Hofplein, totdat via de nieuwe boortunnel de verbinding met het Rotterdamse metronet wordt gerealiseerd. Deze lijn wordt door de RET geëxploiteerd en onderhouden. Daarnaast wordt er een nieuwe verbinding aangelegd tussen Rotterdam en Berkel, maar dit wordt een snelbuslijn, ook wel HOV genaamd, wat staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

Netwerk

Het RandstadRail netwerk is als volgt opgebouwd:

    RR 3: Loosduinen-Den Haag Centraal-Zoetermeer Centrum West

    De voormalige tramlijn 3 wordt gekoppeld aan de voormalige Zoetermeerlijn. In Zoetermeer wordt er vanuit Den Haag linksom via de Krakeling gereden en eindigt de lijn bij Centrum West. Hier wordt gekeerd en vervolgens weer terug via de Krakeling (rechtsom) naar Den Haag gereden. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen het De Savornin Lohmanplein in Den Haag en station Den Haag Centraal, resp. Centrum West.

    RR 4: De Uithof-Den Haag Centraal-Zoetermeer JavalaanRR 4 bestaat in Den Haag voor een groot deel uit de voormalige tramlijn 6, een nieuw traject op de Apeldoornselaan en het traject van lijn 2. In Zoetermeer is een nieuw traject gebouwd: een aftakking van de Krakeling met 3 nieuwe haltes: Willem Dreeslaan, Oosterheem en Javalaan, wat tevens het eindpunt is. Tijdens spitsuren wordt deze lijn versterkt tussen de Monstersestraat in Den Haag en Zoetermeer Javalaan.

    RR Erasmuslijn: Den Haag Centraal-Rotterdam Hofplein (later koppeling aan RET Metro)De Erasmuslijn heeft zijn begin/eindpunt in Den Haag op de sporen 11 en 12 van het station Centraal. Tot en met de halte Leidschenveen rijdt de Erasmuslijn samen met RR3 en RR4 van de HTM. Na Leidschenveen rijdt de metro verder via Nootdorp, Pijnacker en Berkel naar Rotterdam. Zodra de koppeling met het al langer bestaande deel van de Rotterdamse metro een feit is, rijdt de Erasmuslijn door naar het eindpunt Slinge in Rotterdam Zuid.

Voertuigen

Op de RR-lijnen van HTM rijden lage-vloervoertuigen van Alstom: de RegioCitadis.Verder bezit de HTM nog een speciale meettram (PCC) voor meetwerkzaamheden op de RR-sporen.

Op de Erasmuslijn van de RET worden (tijdelijk) RET metro’s van het type SG2 ingezet. Deze zijn voorzien van een speciale RandstadRail beschildering en bestickering. Inmiddels heeft de RET nieuwe voertuigen besteld.

Infrastructuur

Ten behoeve van RandstadRail zijn zowel de Zoetermeerlijn als de Hofpleinlijn aangepast. De perrons van de bestaande haltes zijn verlaagd voor de lage-vloervoertuigen danwel juist verhoogd voor de metro. Op het Samenloopdeel tussen Leidschenveen en Den Haag Laan van NOI zijn alle haltes voorzien van zowel hoge als lage perrons.

    BovenleidingDe bovenleiding wordt niet meer door ProRail gevoed met 1500 V maar door eigen RandstadRail gelijkrichterstations voorzien van 750 V. 750 V is de industriestandaard voor sneltrams en metro’s. Op de overgang tussen het voormalige hoofdspoor en het HTM-tramnet is een spanningsluis aanwezig, omdat het tramnet van de HTM wordt gevoed met 600 V.

    BeveiligingZoals bij metro’s gebruikelijk, en bij sneltrams vereist bij een snelheid van meer dan 70 km/h, is de complete lijn van treinbeveiliging voorzien. Het systeem maakt een hoge opeenvolging van voertuigen mogelijk.

Onderzoek Lightrail

In de periode 2003 tot 2005 is door de projectorganisatie onder leiding van ProRail een onderzoeksplan uitgevoerd dat vragen moest beantwoorden over het gedrag van lightrailvoertuigen op ‘conventioneel’ spoor. De onderzoeksvragen hadden o.a. verband met detectie en beschikbaarheid, botsveiligheid, geluidemissie en uitgesteld remmen.

Bent u betrokken geweest bij dit onderzoek, dan helpt u Railpedia door de diverse onderzoeksrapporten kort samen te vatten en beschikbaar te maken via Railpedia.

Externe links

Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen.