Definitie


RAM





RAMS

RAMS is een specifieke aanpak deel uitmakend van een kwaliteitsmanagementsysteem cq. verbetercyclus met als doel de mate van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid in samenhang te kwantificeren. Het proces van kwantificeren wordt hierbij naspeurbaar vastgelegd.

De Europese Norm Cenelec EN50126 biedt spoorwegautoriteiten en de toeleveringsbedrijven voor de spoorwegen in de gehele Europese Unie een proces dat de invoering van een samenhangende aanpak mogelijk maakt voor het beheer van de bovengenoemde betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid.Processen voor de specificatie en het bewijs van RAMS-eisen vormen de hoeksteen van deze norm. Deze Europese norm beoogt een gemeenschappelijk inzicht in en een gemeenschappelijke aanpak van het beheer van RAMS te bevorderen.

Het acroniem en de definities volgens EN50126


    Reliability (Betrouwbaarheid, Zuverlässigkeit) De waarschijnlijkheid dat een item een vereiste functie kan uitvoeren onder gegeven omstandigheden gedurende een bepaald tijdsinterval.

    Availability (Beschikbaarheid, Verfügbarkeit) Het vermogen van een product in een toestand te zijn om de vereiste functie onder bepaalde omstandigheden op een bepaald moment of gedurende een bepaald tijdsinterval uit te voeren, ervan uitgaande dat de vereiste externe hulpbronnen zijn verschaft.

    Maintainability (Onderhoudbaarheid, Instandhaltbarkeit) De waarschijnlijkheid dat een bepaalde activiteit voor actief onderhoud voor een item onder gegeven gebruiksomstandigheden kan worden uitgevoerd binnen een vastgestelde tijd wanneer het onderhoud wordt uitgevoerd volgens vastgestelde voorwaarden en aan de hand van vastgestelde procedures en hulpbronnen.

    Safety (Veiligheid, Sicherheit) Vrij van onaanvaardbare risico's of letsels. Nadere uitleg
De essentie van RAMS is het expliciet maken van het prestatie niveau (performance) van de RAMS-parameters R, A, M en S. Hieronder wordt aan de hand van een voorbeeld uitgelegd wat daarmee bedoeld wordt. De Betrouwbaarheid kan vastgelegd worden in procenten (de betrouwbaarheid van een treinbeveiligingssysteem is 99,8 %). De Beschikbaarheid kan uitgedrukt worden in dagen per jaar (Het treinbeveiligingssysteem is 360 dagen per jaar beschikbaar). De Onderhoudbaarheid uitgedrukt in de tijd nodig om iets weer gangbaar te maken. (De PC van het treinbeveiligingssysteem moet in 2 uur vervangen kunnen worden). Veiligheid, bijvoorbeeld het maximaal aantal persoonlijke ongelukken per jaar veroorzaakt door het falen van een van de componenten van het treinbeveiligingssysteem.

Wanneer we nu bij het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem naast de functionele specificaties ook deze specificaties meegeven en de leverancier vragen deze RAMS waarden aan te tonen weten we exact wat we krijgen. Zowel voor klant als leverancier is dit een betere specificatie als " het moet gewoon goed zijn en nooit onverwachts stuk gaan"

Om tot kwantificering te komen van de RAMS parameters worden in het algemeen risicoanalyses uitgevoerd op product en/of proces niveau. Hierbij wordt nagegaan hoe groot het risico van falen is (hoe vaak kan het voorkomen; kans) en hoe groot het gevolg van het falen is (hoe erg is het als het voorkomt; effect). Wanneer van beide factoren op basis van inschattingen, berekeningen, storingsanalyses en dergelijke waarden bekend zijn, kunnen deze vergeleken worden met de gewenste waarden afgeleid van, uiteindelijk, de klantwens. Zo nodig kan dan actie worden ondernomen om zaken bij te stellen zodat de gewenste waarden gehaald worden of de niet gehaalde waarden worden in de complete overall risicoanalyse opgenomen waarbij de gevoeligheid van dit component, product of systeem ten opzichte van gewenste performance zichtbaar wordt. De aanpak kan gebruikt worden voor elke fase van de levenscyclus van een product of proces.

Het einddoel van RAMS ligt besloten in het kwaliteitsmanagementsysteem waar het deel van uit maakt, namelijk het verhogen van de kwaliteit (lees ook het verbeteren van performance, sluiten van verbetercirkel) RAMS zal onder andere leiden tot meer emotieonafhankelijke en dus rationele beslissingen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]