Definitie


RAM





RAMS

RAMS is een specifieke aanpak deel uitmakend van een kwaliteitsmanagementsysteem cq. verbetercyclus met als doel de mate van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid in samenhang te kwantificeren. Het proces van kwantificeren wordt hierbij naspeurbaar vastgelegd.

De Europese Norm Cenelec EN50126 biedt spoorwegautoriteiten en de toeleveringsbedrijven voor de spoorwegen in de gehele Europese Unie een proces dat de invoering van een samenhangende aanpak mogelijk maakt voor het beheer van de bovengenoemde betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid.Processen voor de specificatie en het bewijs van RAMS-eisen vormen de hoeksteen van deze norm. Deze Europese norm beoogt een gemeenschappelijk inzicht in en een gemeenschappelijke aanpak van het beheer van RAMS te bevorderen.

Het acroniem en de definities volgens EN50126


    Reliability (Betrouwbaarheid, Zuverlässigkeit) De waarschijnlijkheid dat een item een vereiste functie kan uitvoeren onder gegeven omstandigheden gedurende een bepaald tijdsinterval.

    Availability (Beschikbaarheid, Verfügbarkeit) Het vermogen van een product in een toestand te zijn om de vereiste functie onder bepaalde omstandigheden op een bepaald moment of gedurende een bepaald tijdsinterval uit te voeren, ervan uitgaande dat de vereiste externe hulpbronnen zijn verschaft.

    Maintainability (Onderhoudbaarheid, Instandhaltbarkeit) De waarschijnlijkheid dat een bepaalde activiteit voor actief onderhoud voor een item onder gegeven gebruiksomstandigheden kan worden uitgevoerd binnen een vastgestelde tijd wanneer het onderhoud wordt uitgevoerd volgens vastgestelde voorwaarden en aan de hand van vastgestelde procedures en hulpbronnen.

    Safety (Veiligheid, Sicherheit) Vrij van onaanvaardbare risico's of letsels. Nadere uitleg
De essentie van RAMS is het expliciet maken van het prestatie niveau (performance) van de RAMS-parameters R, A, M en S. Hieronder wordt aan de hand van een voorbeeld uitgelegd wat daarmee bedoeld wordt. De Betrouwbaarheid kan vastgelegd worden in procenten (de betrouwbaarheid van een treinbeveiligingssysteem is 99,8 %). De Beschikbaarheid kan uitgedrukt worden in dagen per jaar (Het treinbeveiligingssysteem is 360 dagen per jaar beschikbaar). De Onderhoudbaarheid uitgedrukt in de tijd nodig om iets weer gangbaar te maken. (De PC van het treinbeveiligingssysteem moet in 2 uur vervangen kunnen worden). Veiligheid, bijvoorbeeld het maximaal aantal persoonlijke ongelukken per jaar veroorzaakt door het falen van een van de componenten van het treinbeveiligingssysteem.

Wanneer we nu bij het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem naast de functionele specificaties ook deze specificaties meegeven en de leverancier vragen deze RAMS waarden aan te tonen weten we exact wat we krijgen. Zowel voor klant als leverancier is dit een betere specificatie als " het moet gewoon goed zijn en nooit onverwachts stuk gaan"

Om tot kwantificering te komen van de RAMS parameters worden in het algemeen risicoanalyses uitgevoerd op product en/of proces niveau. Hierbij wordt nagegaan hoe groot het risico van falen is (hoe vaak kan het voorkomen; kans) en hoe groot het gevolg van het falen is (hoe erg is het als het voorkomt; effect). Wanneer van beide factoren op basis van inschattingen, berekeningen, storingsanalyses en dergelijke waarden bekend zijn, kunnen deze vergeleken worden met de gewenste waarden afgeleid van, uiteindelijk, de klantwens. Zo nodig kan dan actie worden ondernomen om zaken bij te stellen zodat de gewenste waarden gehaald worden of de niet gehaalde waarden worden in de complete overall risicoanalyse opgenomen waarbij de gevoeligheid van dit component, product of systeem ten opzichte van gewenste performance zichtbaar wordt. De aanpak kan gebruikt worden voor elke fase van de levenscyclus van een product of proces.

Het einddoel van RAMS ligt besloten in het kwaliteitsmanagementsysteem waar het deel van uit maakt, namelijk het verhogen van de kwaliteit (lees ook het verbeteren van performance, sluiten van verbetercirkel) RAMS zal onder andere leiden tot meer emotieonafhankelijke en dus rationele beslissingen.

Eerste versie van artikel geschreven door: Lex van Boetzelaer.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]