Definitie


Automatische knipperlichtinstallatie





De Automatische knipperlichtinstallatie (AKI) is één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een Trein aan komt. Er zijn geen spoorbomen.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat een installatie. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Een afgerond driehoekig schild met zowel aan de voorzijde als de achterzijde onderin twee rode lampen en bovenin één witte lamp. De witte lamp knippert zolang er geen trein aan komt. De twee rode lampen gaan knipperen als er er een trein aankomt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Voorkomen in Nederland

In 2000 stonden er nog ongeveer 600 AKI's in Nederland. In de jaren daarvoor zijn er al regelmatig AKI's omgebouwd of opgeheven. Vanaf 2001 is het aantal AKI'ss in een sneltreinvaart naar beneden gegaan, doordat ze in het AKI-AHOB-ombouwprogramma naar Mini-AHOB's omgebouwd werden. Enkele zijn naar Automatische halve overwegbomen(AHOB) omgebouwd of opgeheven.

Hieronder staan de aantallen AKI's per einde jaar weergegeven.

Datum Aantal
2000-12-31 598
2001-12-31 533
2002-12-31 407
2003-12-31 307
2004-12-31 119
2005-12-31 53
2006-12-31 ± 20 (naar verwachting)


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Proef spookfiles A58: doorontwikkeling C-ITS biedt grote kansen
Nieuwsbericht
Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht








[Banners]