Definitie


Railprofiel





In het Nederlandse spoornet worden verschillen typen spoorstaven gebruikt. De meest voorkomende zijn 46 E3 (oud NP46), 54 E1 (oud UIC 54) en 60 E1 (oud UIC 60). De naamgeving van deze typen spoorstaven bestaat uit een afkorting + het nominale gewicht per meter spoorstaaf in kilogram.

De NP46 komt vooral nog voor op emplacementen en op een aantal regionale spoorlijnen. De 54 E1 (in het verleden met UIC 54 aangeduid) ligt op de meeste spoorlijnen van het kernnet. De 60 E1 (oud UIC 60) vinden we op een aantal proefstukken, o.a. bij Deurne op de lijn Eindhoven - Venlo, de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) en het A15 tracé (Betuweroute).

Buiten Nederland is de 60 E1 spoorstaaf waarschijnlijk de meest toegepaste spoorstaaf. In de tramwereld worden groefrails gebruikt.

Onderzoek

In de loop van de tijd is het profiel van de spoorstaaf flink veranderd. De eerste spoorstaven in de negentiende eeuw hadden een vorm als een omgekeerde 'U' en lagen op langsliggers (in plaats van dwarsliggers). De vorm van de spoorstaaf (en van de wielband) is bepalend voor de loopeigenschappen van de trein en ook voor de duurzaamheid van het spoor. Er is en wordt met het oog op het verbeteren van bepaalde eigenschappen geëxperimenteerd met railprofielen. In relatie tot geluid zijn de volgende ontwikkelingen van belang:


    Met een iets dikker lijf kon met het Oostenrijkse VA71b profiel een iets lagere geluidemissie worden bereikt. In Nederland leidt een dikker lijf echter juist tot meer geluidemissie, vanwege de relatief hoge stijfheid van de hier gebruikte onderlegplaatjes, zo bleek uit TWINS-studies.

    Bij ingegoten spoorstaven zijn er meer mogelijkheden om het profiel te wijzigen. Een voorbeeld is de SA42 spoorstaaf. Deze is in 1999 ingebouwd op een deel van de betonbaan tussen Best en Boxtel, omwille van zijn geluidsreducerende eigenschappen. Door een installatiefout raakte deze spoorstaaf enigszins beschadigd, waardoor de resultaten tegenvielen. Mede daarom is de SA42 direct na de geluidproeven weer verwijderd.

    In bogen kan een asymmetrisch dwarsprofiel van de kop bijdragen aan de vermindering van booggeluid, doordat het contactvlak hierdoor enigszins wordt verplaatst. Helaas slijt dit speciale profiel weer vrij snel weg.
Eerste versie van artikel geschreven door: Edwin Verheijen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 26, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen versoepelt tijdelijk regels voor rij- en rusttijden voor bevoorrading supermarkten en apotheken
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen dringt aan op snelle acties voor luchtvaart en transportsector
Nieuwsbericht
Metaalunie: 'Goede stappen kabinet om ondernemers te ondersteunen'
Nieuwsbericht
Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie
Nieuwsbericht
AFNL-NOA: Eerste grote stappen kabinet voor ondernemerssteun ogen goed
Nieuwsbericht
EIB: Toename orderportefeuilles bouwnijverheid
Nieuwsbericht
Busdienstregelingen in Brabant aangepast vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Vanaf donderdagavond 12 maart 2020 aangepaste borden maximumsnelheid overdag zichtbaar
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Ontwikkeling verkeersdrukte 2019
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling van Leiden open
Nieuwsbericht
EIB: Woningbouw blijft sterk achter bij huishoudensgroei
Nieuwsbericht
Building Holland 2020 verplaatst vanwege coronavirus
Nieuwsbericht
Hibin-leden: stikstof en PFAS remmen de groei
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam moves to 23 - 26 march 2021
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Kleine beekdalbrug over Keersop bij Dommelen beter voor beek, natuur en fietsers
Nieuwsbericht
Meer vitamine G voor Groningen: aanpak samen met inwoners
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Transport Compleet Hardenberg 2020 verplaatst vanwege coronavirus
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]