Raildemper

Een raildemper is een middel om het geluid van treinpassages te beperken. De dempers worden aan de rails geklemd of gelijmd, waardoor deze minder hard trillen als er een trein overheen rijdt.

Trillingen veroorzaken geluid

Het spoor is een belangrijke geluidsbron bij treinpassages. De andere bron zijn de wielen van de trein zelf. Zowel het spoor als de wielen gaan trillen als de trein over het spoor rijdt. Dit wordt veroorzaakt doordat zowel de rails als de wielen niet volkomen glad zijn. De rails vertonen een railruwheid, de wielen hebben een wielruwheid.

Diverse typen

Diverse typen raildempers zijn in Nederland reeds beproefd en vanaf 1995, vooral gericht op geluidsbestrijding op emplacementen. Pas met de komst van de Tuned Rail Damper, een product dat in het Europese project Silent Track (1997-2001) werd ontwikkeld, werd toepassing van dempers echt interessant. Deze demper bleek in staat het geluid met 3 dB(A) te reduceren. Dit is bijna gelijk aan het theoretisch maximum in Nederland (circa 4 dB(A) reductie, namelijk als het spoor zelf helemaal stil is en alleen de trein zelf nog geluid produceert). In 2007 zijn ook andere fabrikaten raildempers met succes getest in Nederland.

Invloed spoorconstructie

De geluidreductie die een bepaald type raildemper geeft, hangt sterk af van spoorconstructie. Hierdoor kan een raildemper die het in het buitenland goed doet, in Nederland tegenvallen. Ook de feitelijk aanwezige railruwheid is sterk van invloed op de gemeten geluidreductie. Hoe ruwer het spoor, hoe groter de geluidreductie. Er moet daarom onder stringente condities gemeten worden om relevante cijfers voor de geluidreductie te verkrijgen.

De meetmethode hiervoor is opgenomen in het Reken- en meetvoorschrift Geluidshinder.

Raildemper | Infrasite

Raildemper

Een raildemper is een middel om het geluid van treinpassages te beperken. De dempers worden aan de rails geklemd of gelijmd, waardoor deze minder hard trillen als er een trein overheen rijdt.

Trillingen veroorzaken geluid

Het spoor is een belangrijke geluidsbron bij treinpassages. De andere bron zijn de wielen van de trein zelf. Zowel het spoor als de wielen gaan trillen als de trein over het spoor rijdt. Dit wordt veroorzaakt doordat zowel de rails als de wielen niet volkomen glad zijn. De rails vertonen een railruwheid, de wielen hebben een wielruwheid.

Diverse typen

Diverse typen raildempers zijn in Nederland reeds beproefd en vanaf 1995, vooral gericht op geluidsbestrijding op emplacementen. Pas met de komst van de Tuned Rail Damper, een product dat in het Europese project Silent Track (1997-2001) werd ontwikkeld, werd toepassing van dempers echt interessant. Deze demper bleek in staat het geluid met 3 dB(A) te reduceren. Dit is bijna gelijk aan het theoretisch maximum in Nederland (circa 4 dB(A) reductie, namelijk als het spoor zelf helemaal stil is en alleen de trein zelf nog geluid produceert). In 2007 zijn ook andere fabrikaten raildempers met succes getest in Nederland.

Invloed spoorconstructie

De geluidreductie die een bepaald type raildemper geeft, hangt sterk af van spoorconstructie. Hierdoor kan een raildemper die het in het buitenland goed doet, in Nederland tegenvallen. Ook de feitelijk aanwezige railruwheid is sterk van invloed op de gemeten geluidreductie. Hoe ruwer het spoor, hoe groter de geluidreductie. Er moet daarom onder stringente condities gemeten worden om relevante cijfers voor de geluidreductie te verkrijgen.

De meetmethode hiervoor is opgenomen in het Reken- en meetvoorschrift Geluidshinder.