Definitie


ProRail ICT-systemen





Belangrijke ICT-systemen voor het spoorvervoersysteem

In de spoorbranche zijn honderden zo niet duizenden ICT-applicaties in gebruik. Binnen ProRail zijn er alleen al binnen de afdeling Inframanagement ruim honderd applicaties. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ICT-systemen in de spoorbranche die direct gerelateerd zijn aan beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden. Daartoe horen niet applicaties die specifiek kantoorautomatisering of bijvoorbeeld projectmanagement betreffen. (pm: een ietwat experimenteel artikel, maar niet geschoten is altijd mis).

Inhoud

1 ICT-systemen in de spoorbranche

2 ICT-systemen van Prorail

2.1 ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)

2.1.1 Ontsluitingsmechnismen IM

2.1.2 Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

2.1.3 Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

2.1.4 Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

2.2 ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

3 ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement 3ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen



ICT-systemen in de spoorbranche

Er zijn systemen voor intern bedrijfsgebruik (dus louter toegankelijk voor een bedrijf), systemen voor intern en extern gebruik (bijv. internetpagina's van het bedrijf, tekeningendatabases), en systemen vooral voor extern gebruik (persberichten online) of voor gebruik door meerdere organisaties (zoals Teletext of Railpedia). Als eerste is een overzicht gegeven van ICT-systemen van Prorail.

ICT-systemen van Prorail

Bij de volgende bedrijfseenheden van ProRail zijn er ICT-systemen die processen ondersteunen die direct te maken hebben met beschikbare en betrouwbare infrastructuur en aan het leveren van treinpaden:
  • Verkeersleiding
  • Capaciteitsmanagement
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling

    ICT-Systemen binnen Prorail Inframanagement (IM)
Dit zijn er honderden. Een aantal ervan (vaak een cluster van ICT-applicaties) zijn belangrijk om genoemd te worden:
  • Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)
  • Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset; kleinschalige topografische lay-out van het spoor)
  • Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)
  • Algemene Ontsluitingsmechanismen

    Ontsluitingsmechnismen IM
Bovengenoemde specifieke systemen hebben vaak (eigen) ontsluitingsschermen. Er zijn ook systemen die informatie over meerdere vakdisciplines gezamenlijk ontsluiten, en die meerdere DB's e/o datasets ontsluiten. Die systemen zijn (algemene) ontsluitingsmechanismen. Juist omdat die makkelijk toegankelijk (zouden moeten) zijn, om de vele data die er is, makkelijk te ontsluiten, is het van belang op zijn minst DAT overzicht te hebben.

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste ontsluitingsmechanismen (applicaties / systemen / loketten) van ProRail):
  • Apropos. Voor ProRail interne variant van www.prorail.nl.
  • Het Loket: eerste aanspreekpunt voor externen: http://www.prorail.nl/prorail/loket
  • RailinfraCatalogus: Dé (web)applicatie voor formele definities, toegestande werkwijzen, - systemen, enz.; zie: Railinfra Catalogus
  • ArtiWin: voor het zoeken en bestellen van Locatiegebonden Technische Documentatie (LTD) gegevens. Dit zijn allerlei technische, geografische en schematische tekeningen van de Nederlandse railinfrastructuur, en is onderverdeeld in diverse zogenaamde collecties, betreffende verschillende vakdisciplines.
  • GEOweb: o.a. Basisbeheerkaart, KS-tekeningen, en overige geografische tekeningen. Voor externen dé bron voor kopiën van LTD-informatie.
  • GLOBE: beheer VPT-gegevens (VPT=Vervoer Per Trein, oa: OBE-tekeningen)
  • InfraAtlas: specifieke informatie (gebruikswaarde) van de spoorwegen-infrastructuur. Voor externe gebruikers worden extracten geleverd uit de Infra Atlas database die input zijn voor verschillende andere applicaties, zoals Donna (van ProRail IM Capaciteitsmanagement), Verkeersleiding en NS-reizigers.
  • GOBI-portal: een ProRail-breed (intranet)platform voor alle gegevensontsluiting op basis van geografische, objectgerichte informatie. Ontsluit landsdekkend met name spoorinfra, geocodes, Basisbeheerkaarten en daarop geprojecteerde procesinformatie en objectstatus, zie GOBI-portal.
  • SAP: Dé objectendatabase van ProRail / IM; kent o.a. invoerschermen voor PCA's.
  • Sharepoint: Interne applicatie om meerdere gebruikers aan één project, serie taken of meerdere documenten te laten samenwerken
  • EDMS: Elektronisch Document Management Systeem; wordt nu gefaseerd geïntroduceerd binnen ProRail door de afdeling Documentaire Informatie Voorziening.


De genoemde mechanismen zijn vaak alleen toegankelijk na geautoriseerd te zijn.

EDMS is alleen toegankelijk voor Prorailers. De overige zijn gesorteerd van algemeen (links) naar specifiek (rechts). Wanneer gezocht wordt welk ontsluitingsmechanisme nodig is, is dat ook de juiste volgorde.

Proces-ondersteunende-systemen (per vakdiscipline)

Generieke systemen die meer vakdisciplines ondersteunen, zoals SAP (DB), BBK (dataset)

Inwinnings-gerichte systemen (Meettrein)

ICT-Systemen binnen Prorail Verkeersleiding

Post21Treindienstleiding is het overkoepelende begrip voor de systemen:
  • Het netwerkverkeersleidingssysteem VKL
  • Het systeem voor de treindienstleiding Procesleiding Rijwegen (PRL)
  • De treinvolgsystemen TNV en TROTS
  • De treinbesturingssystemen EBP, KBV en KEV
  • WAAI voor de infrabeschikbaarheid

    ICT-Systemen binnen Prorail Capaciteitsmanagement
ICT-systemen van Nederlandse Spoorwegen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]