Definitie


ProRail





ProRail is de railinframanager van het Nederlandse spoorwegnet. Het valt onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Iedere dag rijden 5000 reizigerstreinen en 280 goederentreinen over het Nederlandse spoorwegnet (1 miljoen reizigers; 100.000 ton goederen). ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Bij ProRail werken 2600 mensen, er zijn 13 verkeersleidingsposten.

Taken die bij ProRail liggen, zijn:
  • capaciteitsmanagement (verdelen van de ruimte op het spoor)
  • aanbod veilige treinpaden (regelen van het treinverkeer)
  • beheer en onderhoud (in conditie houden van het spoor)
  • nieuwbouw (aanleggen van spoor)
  • reisinformatie (op de hoogte houden van reizigers en vervoerders)
  • transfer op stations (beheren van stationsruimtes gericht op reizigersvervoer)

    Geschiedenis
Tot 1995 was er één grote spoororganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bij de scheiding van beheer en vervoer zijn er onder andere drie taakorganisaties opgericht:


    Railinfrabeheer had de zorg voor het onderhoud en de aanleg van het spoor

    Railned bepaalde wie wanneer van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid

    Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer, met inbegrip van het herstel na verstoringen en reizigersinformatie.
Op 1 januari 2003 zijn deze drie taakorganisaties samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij Railned Spoorwegveiligheid naar IVW is overgegaan.

Organisatie

Organisatiestructuur

In 2005/2006 heeft ProRail een reorganisatie ondergaan. Sindsdien kent de organisatie de volgende afdelingen:
  • Capaciteitsmanagement
  • Verkeersleiding
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling
  • Infraprojecten
  • ICT-Services
en de stafafdelingen:
  • HRM
  • Planning & Control
  • Communicatie
  • Bedrijfsstrategie (waaronder een groep Veiligheid & Milieu)
  • Facilitaire Zaken
  • Informatiebeleid
  • Audit
In de Raad van Bestuur zitten Bert Klerk (voorzitter), Udo Groen en een vacature (was: Anita Arts)

Lokaties

ProRail heeft het hoofdkantoor in De Inktpot in Utrecht. Het kent vier regio's, die een vrij grote mate van zelfstandigheid hebben:
  • Regio Noordoost, gevestigd in Zwolle
  • Regio Randstad Noord, gevestigd in Amsterdam
  • Regio Randstad Zuid, gevestigd in Rotterdam
  • Regio Zuid, gevestigd in Eindhoven
Aanvankelijk vormden de twee regio's in de Randstad samen één regio, die later echter in tweeën is gesplitst. Naast het genoemde hoofdkantoor en de regionale vestigingen is er ook nog een aantal andere lokaties.

Externe links
  • ProRail


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 12, 2008 by stoffel.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV delivers solid performance in 2016
Nieuwsbericht
Strandval op westkust Ameland
Nieuwsbericht
Gunning versterking Ehzerbrug en Markelosebrug
Nieuwsbericht
Fietspaden kunnen veel veiliger
Nieuwsbericht








[Banners]