Definitie


ProRail





ProRail is de railinframanager van het Nederlandse spoorwegnet. Het valt onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Iedere dag rijden 5000 reizigerstreinen en 280 goederentreinen over het Nederlandse spoorwegnet (1 miljoen reizigers; 100.000 ton goederen). ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Bij ProRail werken 2600 mensen, er zijn 13 verkeersleidingsposten.

Taken die bij ProRail liggen, zijn:
  • capaciteitsmanagement (verdelen van de ruimte op het spoor)
  • aanbod veilige treinpaden (regelen van het treinverkeer)
  • beheer en onderhoud (in conditie houden van het spoor)
  • nieuwbouw (aanleggen van spoor)
  • reisinformatie (op de hoogte houden van reizigers en vervoerders)
  • transfer op stations (beheren van stationsruimtes gericht op reizigersvervoer)

    Geschiedenis
Tot 1995 was er één grote spoororganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bij de scheiding van beheer en vervoer zijn er onder andere drie taakorganisaties opgericht:


    Railinfrabeheer had de zorg voor het onderhoud en de aanleg van het spoor

    Railned bepaalde wie wanneer van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid

    Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer, met inbegrip van het herstel na verstoringen en reizigersinformatie.
Op 1 januari 2003 zijn deze drie taakorganisaties samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij Railned Spoorwegveiligheid naar IVW is overgegaan.

Organisatie

Organisatiestructuur

In 2005/2006 heeft ProRail een reorganisatie ondergaan. Sindsdien kent de organisatie de volgende afdelingen:
  • Capaciteitsmanagement
  • Verkeersleiding
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling
  • Infraprojecten
  • ICT-Services
en de stafafdelingen:
  • HRM
  • Planning & Control
  • Communicatie
  • Bedrijfsstrategie (waaronder een groep Veiligheid & Milieu)
  • Facilitaire Zaken
  • Informatiebeleid
  • Audit
In de Raad van Bestuur zitten Bert Klerk (voorzitter), Udo Groen en een vacature (was: Anita Arts)

Lokaties

ProRail heeft het hoofdkantoor in De Inktpot in Utrecht. Het kent vier regio's, die een vrij grote mate van zelfstandigheid hebben:
  • Regio Noordoost, gevestigd in Zwolle
  • Regio Randstad Noord, gevestigd in Amsterdam
  • Regio Randstad Zuid, gevestigd in Rotterdam
  • Regio Zuid, gevestigd in Eindhoven
Aanvankelijk vormden de twee regio's in de Randstad samen één regio, die later echter in tweeën is gesplitst. Naast het genoemde hoofdkantoor en de regionale vestigingen is er ook nog een aantal andere lokaties.

Externe links
  • ProRail


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 12, 2008 by stoffel.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]