ProRail

ProRail is de railinframanager van het Nederlandse spoorwegnet. Het valt onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Iedere dag rijden 5000 reizigerstreinen en 280 goederentreinen over het Nederlandse spoorwegnet (1 miljoen reizigers; 100.000 ton goederen). ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Bij ProRail werken 2600 mensen, er zijn 13 verkeersleidingsposten.

Taken die bij ProRail liggen, zijn:

  • capaciteitsmanagement (verdelen van de ruimte op het spoor)
  • aanbod veilige treinpaden (regelen van het treinverkeer)
  • beheer en onderhoud (in conditie houden van het spoor)
  • nieuwbouw (aanleggen van spoor)
  • reisinformatie (op de hoogte houden van reizigers en vervoerders)
  • transfer op stations (beheren van stationsruimtes gericht op reizigersvervoer)

    Geschiedenis

Tot 1995 was er één grote spoororganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bij de scheiding van beheer en vervoer zijn er onder andere drie taakorganisaties opgericht:

    Railinfrabeheer had de zorg voor het onderhoud en de aanleg van het spoor

    Railned bepaalde wie wanneer van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid

    Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer, met inbegrip van het herstel na verstoringen en reizigersinformatie.

Op 1 januari 2003 zijn deze drie taakorganisaties samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij Railned Spoorwegveiligheid naar IVW is overgegaan.

Organisatie

Organisatiestructuur

In 2005/2006 heeft ProRail een reorganisatie ondergaan. Sindsdien kent de organisatie de volgende afdelingen:

  • Capaciteitsmanagement
  • Verkeersleiding
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling
  • Infraprojecten
  • ICT-Services

en de stafafdelingen:

  • HRM
  • Planning &Control
  • Communicatie
  • Bedrijfsstrategie (waaronder een groep Veiligheid &Milieu)
  • Facilitaire Zaken
  • Informatiebeleid
  • Audit

In de Raad van Bestuur zitten Bert Klerk (voorzitter), Udo Groen en een vacature (was: Anita Arts)

Lokaties

ProRail heeft het hoofdkantoor in De Inktpot in Utrecht. Het kent vier regio’s, die een vrij grote mate van zelfstandigheid hebben:

  • Regio Noordoost, gevestigd in Zwolle
  • Regio Randstad Noord, gevestigd in Amsterdam
  • Regio Randstad Zuid, gevestigd in Rotterdam
  • Regio Zuid, gevestigd in Eindhoven

Aanvankelijk vormden de twee regio’s in de Randstad samen één regio, die later echter in tweeën is gesplitst. Naast het genoemde hoofdkantoor en de regionale vestigingen is er ook nog een aantal andere lokaties.

Externe links

  • ProRail
ProRail | Infrasite

ProRail

ProRail is de railinframanager van het Nederlandse spoorwegnet. Het valt onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Iedere dag rijden 5000 reizigerstreinen en 280 goederentreinen over het Nederlandse spoorwegnet (1 miljoen reizigers; 100.000 ton goederen). ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Bij ProRail werken 2600 mensen, er zijn 13 verkeersleidingsposten.

Taken die bij ProRail liggen, zijn:

  • capaciteitsmanagement (verdelen van de ruimte op het spoor)
  • aanbod veilige treinpaden (regelen van het treinverkeer)
  • beheer en onderhoud (in conditie houden van het spoor)
  • nieuwbouw (aanleggen van spoor)
  • reisinformatie (op de hoogte houden van reizigers en vervoerders)
  • transfer op stations (beheren van stationsruimtes gericht op reizigersvervoer)

    Geschiedenis

Tot 1995 was er één grote spoororganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bij de scheiding van beheer en vervoer zijn er onder andere drie taakorganisaties opgericht:

    Railinfrabeheer had de zorg voor het onderhoud en de aanleg van het spoor

    Railned bepaalde wie wanneer van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid

    Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer, met inbegrip van het herstel na verstoringen en reizigersinformatie.

Op 1 januari 2003 zijn deze drie taakorganisaties samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij Railned Spoorwegveiligheid naar IVW is overgegaan.

Organisatie

Organisatiestructuur

In 2005/2006 heeft ProRail een reorganisatie ondergaan. Sindsdien kent de organisatie de volgende afdelingen:

  • Capaciteitsmanagement
  • Verkeersleiding
  • Inframanagement
  • Spoorontwikkeling
  • Infraprojecten
  • ICT-Services

en de stafafdelingen:

  • HRM
  • Planning &Control
  • Communicatie
  • Bedrijfsstrategie (waaronder een groep Veiligheid &Milieu)
  • Facilitaire Zaken
  • Informatiebeleid
  • Audit

In de Raad van Bestuur zitten Bert Klerk (voorzitter), Udo Groen en een vacature (was: Anita Arts)

Lokaties

ProRail heeft het hoofdkantoor in De Inktpot in Utrecht. Het kent vier regio’s, die een vrij grote mate van zelfstandigheid hebben:

  • Regio Noordoost, gevestigd in Zwolle
  • Regio Randstad Noord, gevestigd in Amsterdam
  • Regio Randstad Zuid, gevestigd in Rotterdam
  • Regio Zuid, gevestigd in Eindhoven

Aanvankelijk vormden de twee regio’s in de Randstad samen één regio, die later echter in tweeën is gesplitst. Naast het genoemde hoofdkantoor en de regionale vestigingen is er ook nog een aantal andere lokaties.

Externe links

  • ProRail