Project Vrijgave Werkzone

Project Vrijgave Werkzone

Door ProRail wordt met de spooraannemers een veiliger werkwijze ontwikkeld voor het

buitendienst nemen Buitendienststelling van sporen. Hiervoor is het project Vrijgave Werkzone gestart.

Steeds meer wordt vanuit het risico denken bepaald de werkuitvoering te plannen in een

buitendienststelling. De bron van het aanrijdgevaar Arbeidsveiligheid wordt weggenomen.

De communicatie tussen Treindienstleider en Leider Werkplekbeveiliging (LWB) is erg

belangrijk. In de huidige procedure verloopt de communicatie per telefoon. Hierbij blijft de

kans op misverstanden en vergissingen aanwezig. Op het moment dat de treindienstleider

de sporen buiten gebruik heeft gegeven aan de LWB om zijn veiligheidsmaatregelen te

nemen, mogen er geen onduidelijkheden meer zijn.

Het hele proces van geven en nemen, waarbij nu gebeld wordt, wordt in het project Vrijgave

Werkzone vervangen door het gebruik van een handzaam electronisch hulpmiddel voor de

LWB. Hiermee doorloopt de LWB samen met de treindienstleider sneller dan nu het hele

proces van geven en nemen.

Een voordeel van deze techniek ten opzichte van de eerder bedachte werkzoneschakelaar Werkplekbeveiligingsmiddel is

dat er geen gehele werkzone Werkplekbeveiligingsmiddels buitendienst genomen hoeven te worden als dit niet nodig is voor de werkzaamheden, met als gevolg minder treinhinder.

Momenteel voert ProRail een pilot uit waarbij aan de hand van de ervaringen in

proefsituaties wordt bekeken of deze werkwijze in de toekomst de standaard werkwijze

wordt.

Uit de database MISOS van de Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail blijkt

dat in de afgelopen 2 jaar vier incidenten zijn gemeld waarbij een trein richting een

buitendienstgesteld spoor werd gestuurd, dan wel een trein een buitendienstgesteld gebied

binnen reed. In drie gevallen is als oorzaak vastgesteld dat de treindienstleider geen of

onjuiste verhinderingen voor rijweginstelling had aangebracht. In een geval was gebrekkige

communicatie met de LWB oorzaak van het voorval.

Het betreft hier incidenten die aan de Inspectie zijn gemeld.

Onbekend is of dergelijke incidenten landelijk meer voorkomen, maar niet worden gemeld.

bron:

Onderzoeksrapport "Op 24 januari 2006 rijdt omstreeks 00.30

uur een reizigerstrein naar het buitendienst gestelde middenspoor tussen Den Dolder

en Bilthoven"

Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail

kenmerk: IVW RV-06U0035 d.d. 26 december 2006

Project Vrijgave Werkzone | Infrasite

Project Vrijgave Werkzone

Project Vrijgave Werkzone

Door ProRail wordt met de spooraannemers een veiliger werkwijze ontwikkeld voor het

buitendienst nemen Buitendienststelling van sporen. Hiervoor is het project Vrijgave Werkzone gestart.

Steeds meer wordt vanuit het risico denken bepaald de werkuitvoering te plannen in een

buitendienststelling. De bron van het aanrijdgevaar Arbeidsveiligheid wordt weggenomen.

De communicatie tussen Treindienstleider en Leider Werkplekbeveiliging (LWB) is erg

belangrijk. In de huidige procedure verloopt de communicatie per telefoon. Hierbij blijft de

kans op misverstanden en vergissingen aanwezig. Op het moment dat de treindienstleider

de sporen buiten gebruik heeft gegeven aan de LWB om zijn veiligheidsmaatregelen te

nemen, mogen er geen onduidelijkheden meer zijn.

Het hele proces van geven en nemen, waarbij nu gebeld wordt, wordt in het project Vrijgave

Werkzone vervangen door het gebruik van een handzaam electronisch hulpmiddel voor de

LWB. Hiermee doorloopt de LWB samen met de treindienstleider sneller dan nu het hele

proces van geven en nemen.

Een voordeel van deze techniek ten opzichte van de eerder bedachte werkzoneschakelaar Werkplekbeveiligingsmiddel is

dat er geen gehele werkzone Werkplekbeveiligingsmiddels buitendienst genomen hoeven te worden als dit niet nodig is voor de werkzaamheden, met als gevolg minder treinhinder.

Momenteel voert ProRail een pilot uit waarbij aan de hand van de ervaringen in

proefsituaties wordt bekeken of deze werkwijze in de toekomst de standaard werkwijze

wordt.

Uit de database MISOS van de Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail blijkt

dat in de afgelopen 2 jaar vier incidenten zijn gemeld waarbij een trein richting een

buitendienstgesteld spoor werd gestuurd, dan wel een trein een buitendienstgesteld gebied

binnen reed. In drie gevallen is als oorzaak vastgesteld dat de treindienstleider geen of

onjuiste verhinderingen voor rijweginstelling had aangebracht. In een geval was gebrekkige

communicatie met de LWB oorzaak van het voorval.

Het betreft hier incidenten die aan de Inspectie zijn gemeld.

Onbekend is of dergelijke incidenten landelijk meer voorkomen, maar niet worden gemeld.

bron:

Onderzoeksrapport "Op 24 januari 2006 rijdt omstreeks 00.30

uur een reizigerstrein naar het buitendienst gestelde middenspoor tussen Den Dolder

en Bilthoven"

Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail

kenmerk: IVW RV-06U0035 d.d. 26 december 2006