Definitie


Project Vrijgave Werkzone





Project Vrijgave Werkzone

Door ProRail wordt met de spooraannemers een veiliger werkwijze ontwikkeld voor het

buitendienst nemen Buitendienststelling van sporen. Hiervoor is het project Vrijgave Werkzone gestart.

Steeds meer wordt vanuit het risico denken bepaald de werkuitvoering te plannen in een

buitendienststelling. De bron van het aanrijdgevaar Arbeidsveiligheid wordt weggenomen.

De communicatie tussen Treindienstleider en Leider Werkplekbeveiliging (LWB) is erg

belangrijk. In de huidige procedure verloopt de communicatie per telefoon. Hierbij blijft de

kans op misverstanden en vergissingen aanwezig. Op het moment dat de treindienstleider

de sporen buiten gebruik heeft gegeven aan de LWB om zijn veiligheidsmaatregelen te

nemen, mogen er geen onduidelijkheden meer zijn.

Het hele proces van geven en nemen, waarbij nu gebeld wordt, wordt in het project Vrijgave

Werkzone vervangen door het gebruik van een handzaam electronisch hulpmiddel voor de

LWB. Hiermee doorloopt de LWB samen met de treindienstleider sneller dan nu het hele

proces van geven en nemen.

Een voordeel van deze techniek ten opzichte van de eerder bedachte werkzoneschakelaar Werkplekbeveiligingsmiddel is

dat er geen gehele werkzone Werkplekbeveiligingsmiddels buitendienst genomen hoeven te worden als dit niet nodig is voor de werkzaamheden, met als gevolg minder treinhinder.

Momenteel voert ProRail een pilot uit waarbij aan de hand van de ervaringen in

proefsituaties wordt bekeken of deze werkwijze in de toekomst de standaard werkwijze

wordt.

Uit de database MISOS van de Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail blijkt

dat in de afgelopen 2 jaar vier incidenten zijn gemeld waarbij een trein richting een

buitendienstgesteld spoor werd gestuurd, dan wel een trein een buitendienstgesteld gebied

binnen reed. In drie gevallen is als oorzaak vastgesteld dat de treindienstleider geen of

onjuiste verhinderingen voor rijweginstelling had aangebracht. In een geval was gebrekkige

communicatie met de LWB oorzaak van het voorval.

Het betreft hier incidenten die aan de Inspectie zijn gemeld.

Onbekend is of dergelijke incidenten landelijk meer voorkomen, maar niet worden gemeld.

bron:

Onderzoeksrapport "Op 24 januari 2006 rijdt omstreeks 00.30

uur een reizigerstrein naar het buitendienst gestelde middenspoor tussen Den Dolder

en Bilthoven"

Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail

kenmerk: IVW RV-06U0035 d.d. 26 december 2006

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]