Definitie


ATBM-plus





ATBM-plus is een extra opschakelsignaal vanuit ATB-NG, welke in combinatie met het ATB-EG-signaal Vmax 140 km/h, door een trein met ATBL geïnterpreteerd wordt als Vmax 160 km/h

Deze toegevoegde functie is op dit moment (2008) alleen beschikbaar op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys(PKBA-) treinstellen veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG)-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een specifiek signaal naar de trein, het zogenoemde ATBM+-signaal. Dit signaal schakelt de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/u.

De naar Amsterdam doorrijdende nterCityExpress(ICE) -treinen zijn ook voorzien van ATBL en hebben ook de beschikking over de ATBM+ functionaliteit, maar deze wordt in de praktijk niet gebruikt.

Techniek

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PKBA-treinstellen ATBL geïnstalleerd. ATBL is een variant van ATB-NG en combineert het Belgische TBL, ATB-EG en ATB-NG. ATB-NG-treinapparatuur kan naast ATB-NG-informatie ook ATB-EG-informatie uit het spoor opnemen. Op het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code voor een maximum snelheid voor 140 km/u gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATBM+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/u. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/u) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/u).

Toekomst

De kans dat ATBM+ in zijn huidige vorm ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is gering. Het is echter wel denkbaar dat ATBM+ in een iets gewijzigde uitvoering gebruikt gaat worden, te weten E-ATBM+. Deze variant, die technisch sterk lijkt op het Belgische Euro-TBL, maakt gebruik van Eurobalise (zie ERTMS) in plaats van ATB-NG-balises. Het voordeel hiervan is dat er geen speciale ATB-NG-componenten meer nodig zijn en de infrazijdige apparatuur geen bekabeling meer nodig heeft. Bovendien wordt de functie aan treinzijde ook eenvoudig realiseerbaar in ATB-systemen van andere leveranciers, inclusief STM-ATB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]