Definitie


ATBM-plus





ATBM-plus is een extra opschakelsignaal vanuit ATB-NG, welke in combinatie met het ATB-EG-signaal Vmax 140 km/h, door een trein met ATBL geïnterpreteerd wordt als Vmax 160 km/h

Deze toegevoegde functie is op dit moment (2008) alleen beschikbaar op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys(PKBA-) treinstellen veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG)-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een specifiek signaal naar de trein, het zogenoemde ATBM+-signaal. Dit signaal schakelt de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/u.

De naar Amsterdam doorrijdende nterCityExpress(ICE) -treinen zijn ook voorzien van ATBL en hebben ook de beschikking over de ATBM+ functionaliteit, maar deze wordt in de praktijk niet gebruikt.

Techniek

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PKBA-treinstellen ATBL geïnstalleerd. ATBL is een variant van ATB-NG en combineert het Belgische TBL, ATB-EG en ATB-NG. ATB-NG-treinapparatuur kan naast ATB-NG-informatie ook ATB-EG-informatie uit het spoor opnemen. Op het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code voor een maximum snelheid voor 140 km/u gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATBM+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/u. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/u) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/u).

Toekomst

De kans dat ATBM+ in zijn huidige vorm ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is gering. Het is echter wel denkbaar dat ATBM+ in een iets gewijzigde uitvoering gebruikt gaat worden, te weten E-ATBM+. Deze variant, die technisch sterk lijkt op het Belgische Euro-TBL, maakt gebruik van Eurobalise (zie ERTMS) in plaats van ATB-NG-balises. Het voordeel hiervan is dat er geen speciale ATB-NG-componenten meer nodig zijn en de infrazijdige apparatuur geen bekabeling meer nodig heeft. Bovendien wordt de functie aan treinzijde ook eenvoudig realiseerbaar in ATB-systemen van andere leveranciers, inclusief STM-ATB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat werkt mee aan het eerste circulaire viaduct van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]