Definitie


Profiel van vrije ruimte





Er zijn verschillende 'ruimteprofielen' voor treinen.


    Het profiel van vrije ruimte (PVR) is de minimale ruimte die vrijgehouden moet houden boven en naast het Spoor.
  • Het rode meetgebied is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondom het PVR
  • Zone A.
PVR

Het is de ruimte die een Trein nodig heeft om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen; dit profiel wordt bepaald in een verticaal vlak loodrecht op de as van de (spoor)weg. Het profiel van vrije ruimte wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels en bijv. spoorwegen (bron: http://www.ipl.citg.tudelft.nl/lexicon/Definities_P/basis/basis_profiel_ruimte.htm)



Het PVR voor Nederland is o.a. vastgelegd in het Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument). Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracés. Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van Vrije Ruimte en het Rode Meetgebied.

Objecten die een (mogelijke) belemmering vormen, en al of niet met toestemming binnen het het Rode Meetgebied of zelfs het Profiel van Vrije Ruimte vallen, worden geïnventariseerd en bijgehouden door ProRail Inframanagement InfraInformatie Infradatacenter (Cluster Railgeometrie). Met deze gegevens kan ProRail bepalen of en hoe uitzonderlijk vervoer (goederen vervoer waarvan de lading buiten het PVR komt) plaats kan vinden. Omleidingsroutes of (tijdelijk) weg te halen obstakels kunnen zo bepaald worden.

Bij het medegebruik van het spoor door Tramtrein speelt er een probleem met de vrije ruimte omdat deze voertuigen aan lage Perrons halteren. In de OVS en soortgelijke documenten zijn die uitzonderen beschreven.

Rode meetgebied

Is het gebied rondom een spoor dat geheel vrij dient te blijven van vaste obstakels. Het is zodanig gekozen dat alle vormen van Railtransport kunnen plaatsvinden. Blijf je buiten het Rode Meetgebied is elke vorm van aanrijding(sgevaar) in principe uitgesloten.
  • In het Rode meetgebied mag alleen door Baanwerkers gewerkt worden in de werkplekbeveiligsklasse Buitendienststelling.
Het Rode Meetgebied (RM) is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondomhet PVR - NL waarbinnen zich in principe eveneens geen vaste voorwerpen mogen bevinden,die het railvervoer (zouden) kunnen hinderen en/of in gevaar (zouden) kunnen brengen.

Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied (OVS00026) is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracé's.Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van vrije ruimte en het Rode Meetgebied. Bij elke nieuwbouw of grote vernieuwbouw van spoorwegtracé's dient de OVS te worden nageleefd.

Zone A

Binnen het PVR is het aanrijdgevaar voor mensen groot.

De denkbeeldige ruimtelijke tunnelfiguur waarbinnen een trein kan bewegen is voor de Arbeidsveiligheid het gebied begrensd op 1.5 meter tot de dichtstbijzijnde Spoorstaaf.

Dit gebied wordt ook wel Zone A genoemd.

Informatie en bronnen

PVR en omgrenzingsprofiel zijn gedetailleerd beschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/PVR

Regelgeving: o.a. Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht








[Banners]