Definitie


Profiel van vrije ruimte





Er zijn verschillende 'ruimteprofielen' voor treinen.


    Het profiel van vrije ruimte (PVR) is de minimale ruimte die vrijgehouden moet houden boven en naast het Spoor.
  • Het rode meetgebied is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondom het PVR
  • Zone A.
PVR

Het is de ruimte die een Trein nodig heeft om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen; dit profiel wordt bepaald in een verticaal vlak loodrecht op de as van de (spoor)weg. Het profiel van vrije ruimte wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels en bijv. spoorwegen (bron: http://www.ipl.citg.tudelft.nl/lexicon/Definities_P/basis/basis_profiel_ruimte.htm)



Het PVR voor Nederland is o.a. vastgelegd in het Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument). Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracés. Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van Vrije Ruimte en het Rode Meetgebied.

Objecten die een (mogelijke) belemmering vormen, en al of niet met toestemming binnen het het Rode Meetgebied of zelfs het Profiel van Vrije Ruimte vallen, worden geïnventariseerd en bijgehouden door ProRail Inframanagement InfraInformatie Infradatacenter (Cluster Railgeometrie). Met deze gegevens kan ProRail bepalen of en hoe uitzonderlijk vervoer (goederen vervoer waarvan de lading buiten het PVR komt) plaats kan vinden. Omleidingsroutes of (tijdelijk) weg te halen obstakels kunnen zo bepaald worden.

Bij het medegebruik van het spoor door Tramtrein speelt er een probleem met de vrije ruimte omdat deze voertuigen aan lage Perrons halteren. In de OVS en soortgelijke documenten zijn die uitzonderen beschreven.

Rode meetgebied

Is het gebied rondom een spoor dat geheel vrij dient te blijven van vaste obstakels. Het is zodanig gekozen dat alle vormen van Railtransport kunnen plaatsvinden. Blijf je buiten het Rode Meetgebied is elke vorm van aanrijding(sgevaar) in principe uitgesloten.
  • In het Rode meetgebied mag alleen door Baanwerkers gewerkt worden in de werkplekbeveiligsklasse Buitendienststelling.
Het Rode Meetgebied (RM) is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondomhet PVR - NL waarbinnen zich in principe eveneens geen vaste voorwerpen mogen bevinden,die het railvervoer (zouden) kunnen hinderen en/of in gevaar (zouden) kunnen brengen.

Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied (OVS00026) is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracé's.Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van vrije ruimte en het Rode Meetgebied. Bij elke nieuwbouw of grote vernieuwbouw van spoorwegtracé's dient de OVS te worden nageleefd.

Zone A

Binnen het PVR is het aanrijdgevaar voor mensen groot.

De denkbeeldige ruimtelijke tunnelfiguur waarbinnen een trein kan bewegen is voor de Arbeidsveiligheid het gebied begrensd op 1.5 meter tot de dichtstbijzijnde Spoorstaaf.

Dit gebied wordt ook wel Zone A genoemd.

Informatie en bronnen

PVR en omgrenzingsprofiel zijn gedetailleerd beschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/PVR

Regelgeving: o.a. Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nederlanders niet bang voor overstromingsrisico's
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
Prinses Máximasluis bij Lith weer geopend
Nieuwsbericht
Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]