Definitie


Preventief onderhoud- en storingsdiagnosesysteem





In Nederland monitort POSS Wissels, Wisselverwarming, Assentellerss en diverse metingen voor de HSL.

De weergave van de informatie geschiedt met een Web-interface, iedereen met een computer (en gebruiksrechten) kan zo over de data beschikken. Zie ProPoss site met de ProRail systemen.



In Nederland stelt ProRail, als eigenaar, de verschillende ProcesContractAannemers (PCA's) de data ter beschikking om onderhoud uit te voeren.

Monitoring van Wissels

Sinds 1999 zijn op enkele locaties in Nederland proeven gedaan met Wissel monitoring. In 2003 is gestart met een uitrol van het monitoring systeem 950 wissels op 95 locaties. Alarmen voor onderhoud worden gegeven op het stroomverbruik, de omlooptijd en het totale vermogen van het wissel.

Status per half 2006: in Nederland worden op 103 locaties ongeveer 1300 wissels gemeten.

In een relaishuis of een relaiskast wordt (galvanisch gescheiden) de motorstroom voor de wisselsteller gemeten. Deze stroom kan worden weergegeven in een grafiek en geanalyseerd. Alle metingen worden aan het centrale POSS systeem verstuurd. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

Door het instellen van een juiste grafiek voor een wissel en deze te vergelijken met de huidige omloop kunnen er door POSS alarmen worden gegeven. Deze alarmen kunnen door de aannemers worden opgevolgd om (voordat het wissel daadwerkelijk stoort) een herstel actie te doen. Hiermee worden storingen voorkomen.

De grafiek vergelijking wordt gedaan doormiddel van oppervlaktemeting van de grafiek en een simpele optelsom. De jaren leert dat wissels ook veel last hebben van de weersomstandigheden, zo kan temperatuur of een beetje regen al een groot verschil maken in het omlopen van een wissel. Door POSS goed in te stellen kan je storingssituaties buiten deze fluctuaties zien aankomen en voorkomen.

Monitoring van Assentellers

Enkele lijnen in Noord-Nederland zijn uitgevoerd met online monitoring van de Assentellerss. Alarmen worden gegenereerd op meldingen uit de assentelsystemen.

De assentellers zijn elektronische systemen die meldingen kunnen versturen over: de bedrijfsstatus, de communicatie, alarmen en dergelijke. Deze meldingen worden lokaal ingelezen en verstuurd naar het centrale systeem. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

HSL

Voor de elektromagnetische invloed van de HSL-Zuid op het gewone spoor worden verschillende metingen voor deze Electro magnetische compatabiliteit uitgevoerd. Dit zijn onder andere:
  • de stoorstromen, dus de effecten van de 50Hz van de HSL op de 75Hz van de treindetectie op het "gewone" spoornet.
  • aanraakspanningen op de gewone spoorstaven.
Langs het HSL traject worden op 23 locaties metingen uitgevoerd tussen Amsterdam en de grens met Belgie.

Buitenland

Naast de monitoring van Nederlandse infrastructuur, monitort POSS ook in het buitenland. Systemen voor wisselmonitoring staan in:
  • Zwitserland bij de SBB, Hoofdstation Bern.
  • Italië:
    • bij de RFI nabij Bologna.
    • bij Circumvesuviana op 9 stations rond de Vesuvius.
  • Zweden:
    • Banverket Sodertalje.
    • SL Metro Stockholm diverse metro stations.
  • Groot-Brittannië:
    • Docklands Light Rail bij Canary Warf.
    • Channel Tunnel Railway Link bij stations Chrismill en Asford East.
  • België voor Infrabel bij Station Mechelen.
  • Duitsland voor de DB bij station Frankfurt West.
  • Oostenrijk voor de Ã?BB nabij Jenbach.
  • Australië voor RailCorp bij Waterfall in New South Wales.In totaal worden in het buitenland ongeveer 300 wissels, online door POSS gemonitord.
In Italië wordt bij de RFI ook treindetectie systemen gemonitord in de omgeving van Bologna.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 04, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nederlanders niet bang voor overstromingsrisico's
Nieuwsbericht
Renate Pilz geëerd met Orde van Verdienste Bondsrepubliek Duitsland
Nieuwsbericht
Prinses Máximasluis bij Lith weer geopend
Nieuwsbericht
Eurostat: Share of renewable energy in the EU up to 18.0%
Nieuwsbericht
ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten
Nieuwsbericht
NEN organiseert Automation Forum
Nieuwsbericht
Informatieavonden ontwerpstructuurvisie A4 Burgerveen-N14; 10 en 11 februari 2020
Nieuwsbericht
Provincie Limburg en Arriva sluiten overeenkomst over Maaslijn
Nieuwsbericht
EIB: Structureel groeiperspectief voor de bouw blijft sterk
Nieuwsbericht
ProRail test vier soorten duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Arcadis en Over Morgen bundelen krachten
Nieuwsbericht
Klant-en-klare schakelinstallatie in Vijfhuizen
Nieuwsbericht
PerceelTool helpt eigenaren bij tegengaan wateroverlast en beperken droogte
Nieuwsbericht
Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd
Nieuwsbericht
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]