Preventief onderhoud- en storingsdiagnosesysteem

In Nederland monitort POSS Wissels, Wisselverwarming, Assentellerss en diverse metingen voor de HSL.

De weergave van de informatie geschiedt met een Web-interface, iedereen met een computer (en gebruiksrechten) kan zo over de data beschikken. Zie ProPoss site met de ProRail systemen.

In Nederland stelt ProRail, als eigenaar, de verschillende ProcesContractAannemers (PCA’s) de data ter beschikking om onderhoud uit te voeren.

Monitoring van Wissels

Sinds 1999 zijn op enkele locaties in Nederland proeven gedaan met Wissel monitoring. In 2003 is gestart met een uitrol van het monitoring systeem 950 wissels op 95 locaties. Alarmen voor onderhoud worden gegeven op het stroomverbruik, de omlooptijd en het totale vermogen van het wissel.

Status per half 2006: in Nederland worden op 103 locaties ongeveer 1300 wissels gemeten.

In een relaishuis of een relaiskast wordt (galvanisch gescheiden) de motorstroom voor de wisselsteller gemeten. Deze stroom kan worden weergegeven in een grafiek en geanalyseerd. Alle metingen worden aan het centrale POSS systeem verstuurd. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

Door het instellen van een juiste grafiek voor een wissel en deze te vergelijken met de huidige omloop kunnen er door POSS alarmen worden gegeven. Deze alarmen kunnen door de aannemers worden opgevolgd om (voordat het wissel daadwerkelijk stoort) een herstel actie te doen. Hiermee worden storingen voorkomen.

De grafiek vergelijking wordt gedaan doormiddel van oppervlaktemeting van de grafiek en een simpele optelsom. De jaren leert dat wissels ook veel last hebben van de weersomstandigheden, zo kan temperatuur of een beetje regen al een groot verschil maken in het omlopen van een wissel. Door POSS goed in te stellen kan je storingssituaties buiten deze fluctuaties zien aankomen en voorkomen.

Monitoring van Assentellers

Enkele lijnen in Noord-Nederland zijn uitgevoerd met online monitoring van de Assentellerss. Alarmen worden gegenereerd op meldingen uit de assentelsystemen.

De assentellers zijn elektronische systemen die meldingen kunnen versturen over: de bedrijfsstatus, de communicatie, alarmen en dergelijke. Deze meldingen worden lokaal ingelezen en verstuurd naar het centrale systeem. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

HSL

Voor de elektromagnetische invloed van de HSL-Zuid op het gewone spoor worden verschillende metingen voor deze Electro magnetische compatabiliteit uitgevoerd. Dit zijn onder andere:

  • de stoorstromen, dus de effecten van de 50Hz van de HSL op de 75Hz van de treindetectie op het "gewone" spoornet.
  • aanraakspanningen op de gewone spoorstaven.

Langs het HSL traject worden op 23 locaties metingen uitgevoerd tussen Amsterdam en de grens met Belgie.

Buitenland

Naast de monitoring van Nederlandse infrastructuur, monitort POSS ook in het buitenland. Systemen voor wisselmonitoring staan in:

  • Zwitserland bij de SBB, Hoofdstation Bern.
  • Italië:
    • bij de RFI nabij Bologna.
    • bij Circumvesuviana op 9 stations rond de Vesuvius.
  • Zweden:
    • Banverket Sodertalje.
    • SL Metro Stockholm diverse metro stations.
  • Groot-Brittannië:
    • Docklands Light Rail bij Canary Warf.
    • Channel Tunnel Railway Link bij stations Chrismill en Asford East.
  • België voor Infrabel bij Station Mechelen.
  • Duitsland voor de DB bij station Frankfurt West.
  • Oostenrijk voor de ÖBB nabij Jenbach.
  • Australië voor RailCorp bij Waterfall in New South Wales.In totaal worden in het buitenland ongeveer 300 wissels, online door POSS gemonitord.

In Italië wordt bij de RFI ook treindetectie systemen gemonitord in de omgeving van Bologna.

Externe links

Preventief onderhoud- en storingsdiagnosesysteem | Infrasite

Preventief onderhoud- en storingsdiagnosesysteem

In Nederland monitort POSS Wissels, Wisselverwarming, Assentellerss en diverse metingen voor de HSL.

De weergave van de informatie geschiedt met een Web-interface, iedereen met een computer (en gebruiksrechten) kan zo over de data beschikken. Zie ProPoss site met de ProRail systemen.

In Nederland stelt ProRail, als eigenaar, de verschillende ProcesContractAannemers (PCA’s) de data ter beschikking om onderhoud uit te voeren.

Monitoring van Wissels

Sinds 1999 zijn op enkele locaties in Nederland proeven gedaan met Wissel monitoring. In 2003 is gestart met een uitrol van het monitoring systeem 950 wissels op 95 locaties. Alarmen voor onderhoud worden gegeven op het stroomverbruik, de omlooptijd en het totale vermogen van het wissel.

Status per half 2006: in Nederland worden op 103 locaties ongeveer 1300 wissels gemeten.

In een relaishuis of een relaiskast wordt (galvanisch gescheiden) de motorstroom voor de wisselsteller gemeten. Deze stroom kan worden weergegeven in een grafiek en geanalyseerd. Alle metingen worden aan het centrale POSS systeem verstuurd. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

Door het instellen van een juiste grafiek voor een wissel en deze te vergelijken met de huidige omloop kunnen er door POSS alarmen worden gegeven. Deze alarmen kunnen door de aannemers worden opgevolgd om (voordat het wissel daadwerkelijk stoort) een herstel actie te doen. Hiermee worden storingen voorkomen.

De grafiek vergelijking wordt gedaan doormiddel van oppervlaktemeting van de grafiek en een simpele optelsom. De jaren leert dat wissels ook veel last hebben van de weersomstandigheden, zo kan temperatuur of een beetje regen al een groot verschil maken in het omlopen van een wissel. Door POSS goed in te stellen kan je storingssituaties buiten deze fluctuaties zien aankomen en voorkomen.

Monitoring van Assentellers

Enkele lijnen in Noord-Nederland zijn uitgevoerd met online monitoring van de Assentellerss. Alarmen worden gegenereerd op meldingen uit de assentelsystemen.

De assentellers zijn elektronische systemen die meldingen kunnen versturen over: de bedrijfsstatus, de communicatie, alarmen en dergelijke. Deze meldingen worden lokaal ingelezen en verstuurd naar het centrale systeem. Op het centrale systeem worden deze meldingen geanalyseerd, indien nodig van alarmen voorzien en gepresenteerd aan gebruikers.

HSL

Voor de elektromagnetische invloed van de HSL-Zuid op het gewone spoor worden verschillende metingen voor deze Electro magnetische compatabiliteit uitgevoerd. Dit zijn onder andere:

  • de stoorstromen, dus de effecten van de 50Hz van de HSL op de 75Hz van de treindetectie op het "gewone" spoornet.
  • aanraakspanningen op de gewone spoorstaven.

Langs het HSL traject worden op 23 locaties metingen uitgevoerd tussen Amsterdam en de grens met Belgie.

Buitenland

Naast de monitoring van Nederlandse infrastructuur, monitort POSS ook in het buitenland. Systemen voor wisselmonitoring staan in:

  • Zwitserland bij de SBB, Hoofdstation Bern.
  • Italië:
    • bij de RFI nabij Bologna.
    • bij Circumvesuviana op 9 stations rond de Vesuvius.
  • Zweden:
    • Banverket Sodertalje.
    • SL Metro Stockholm diverse metro stations.
  • Groot-Brittannië:
    • Docklands Light Rail bij Canary Warf.
    • Channel Tunnel Railway Link bij stations Chrismill en Asford East.
  • België voor Infrabel bij Station Mechelen.
  • Duitsland voor de DB bij station Frankfurt West.
  • Oostenrijk voor de ÖBB nabij Jenbach.
  • Australië voor RailCorp bij Waterfall in New South Wales.In totaal worden in het buitenland ongeveer 300 wissels, online door POSS gemonitord.

In Italië wordt bij de RFI ook treindetectie systemen gemonitord in de omgeving van Bologna.

Externe links