Definitie


ATB-Vv





ATB-Vv is een systeem om treinen automatisch voor een Stoptonend sein tot stilstand te brengen indien de machinist dit zelf niet doet en de standaard beveiliging ATB-EG niet ingrijpt.

De aanleiding voor deze toevoeging is het te hoge aantal onterechte STS-passages, die vaak voorkomen bij snelheden lager dan 40km/h omdat het ATB-EG-systeem onder de 40km-h niet ingrijpt.

ATB-plus-plus, afgekort ATB++, is een door de firma Lloyd's Register Rail Europe (voorheen Nedtrain Consulting) geclaimde merknaam. Oorspronkelijk was dit de werknaam voor een functionele toevoeging op het bestaande Nederlandse treinbeinvloedingssysteem ATB-EG.

Voor deze toevoeging zijn door de spoorsector diverse technische oplossingsrichting bestudeerd. Uiteindelijk is niet gekozen voor het ATB++ ontwerp van Nedtrain Consulting, maar voor ATB-Vv van ALSTOM en Movares. Dit ontwerp maakt, net als het bestaande ATB-EG-systeem, gebruik van inductieve overdracht van baan naar voertuig. Het verschil is dat de verzending van de toegevoegde signalen niet gebeurt door het coderen van de Spoorstroomloop, maar wordt gerealiseerd m.b.v. inductieve lussen aan de buitenzijde van de rechter spoorstaaf. De ontvangst aan treinzijde vindt plaats met de rechter ATB-opneemspoel.

De verwerking van de toegevoegde signalen is op drie manieren mogelijk:
  • in een apart kastje voor ATB++ die gekoppeld wordt met het bestaande boordsysteem
  • in de bestaande ATB-kast (dit vereist een software-aanpassing; alleen mogelijk bij ATB Fase 4 en nieuwer)
  • in een STM-ATB (dit vereist een software-aanpassing)
Voor elk sein dat met dit systeem wordt uitgerust zijn er meerdere bakens die vóór het sein langs de baan liggen; de afstand is onder meer afhankelijk of er ook goederentreinen kunnen rijden (langere remweg). Zodra het sein rood is, beginnen de bakens te zenden. Het signaal kan in de trein worden ontvangen, en rekening houdend met de remvertraging van de trein kan een noodremming (net zoals een ATB snelremming) worden ingezet als de machinist niet of te laat reageert.

Het is niet noodzakelijk dat dit systeem failsafe is (dubbele deelsystemen of voedingen) zoals de gewone ATB-kast die wel failsafe dient te zijn. Kostenoverwegingen spelen daarbij een rol.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 04, 2010 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Bijzondere mariene data nu voor iedereen in te zien
Nieuwsbericht
Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
Nieuwsbericht
Fotoreportage werkzaamheden Circuit Zandvoort
Nieuwsbericht
Verlaging maximumsnelheid doorgevoerd in maart 2020
Nieuwsbericht
Julianakanaal bij Haven Stein wordt breder en dieper
Nieuwsbericht
Alle kolken Prinses Beatrixsluis open, doorvaart op volle sterkte
Nieuwsbericht
Zuid-Holland na zandsuppletie beschermd tegen Noordzee
Nieuwsbericht
Meer openbare laadpalen vlakbij huis in Groningen
Nieuwsbericht
PFAS: vanaf vandaag meer ruimte voor bouwers en baggeraars
Nieuwsbericht
Bouwend Nederland: Aankondiging nieuw tijdelijk handelingskader PFAS goede eerste stap
Nieuwsbericht
FNV: Aanpassing PFAS-normering is tijdelijk, duurzame oplossingen nodig
Nieuwsbericht
Pon Mobility Services en Retail wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport
Nieuwsbericht
VolkerWessels maakt Circuit Zandvoort klaar voor komst Formule 1
Nieuwsbericht
Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur spoorbeheerder ProRail
Nieuwsbericht
Ministerie IenW en SHPV geven kwaliteit van parkeerdata extra impuls
Nieuwsbericht
Raad van State: Adviezen over stikstofwetgeving openbaar
Nieuwsbericht
Proef met doseren verkeer N322 in Zaltbommel bij file op A2
Nieuwsbericht
Sweco publiceert signaleringskaart PFAS locaties
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid en duizenden nieuwe woningen
Nieuwsbericht
Onderzoek Rijk en regio naar Lelylijn
Nieuwsbericht
Besluit Haven Loven, extra geld voor Deltaprogramma Maas en MIRT-onderzoek Brainport-regio
Nieuwsbericht
Pilz verdedigt zich tegen een grote cyberaanval en ziet herstructurering als een kans
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]