Definitie


ATB-Vv





ATB-Vv is een systeem om treinen automatisch voor een Stoptonend sein tot stilstand te brengen indien de machinist dit zelf niet doet en de standaard beveiliging ATB-EG niet ingrijpt.

De aanleiding voor deze toevoeging is het te hoge aantal onterechte STS-passages, die vaak voorkomen bij snelheden lager dan 40km/h omdat het ATB-EG-systeem onder de 40km-h niet ingrijpt.

ATB-plus-plus, afgekort ATB++, is een door de firma Lloyd's Register Rail Europe (voorheen Nedtrain Consulting) geclaimde merknaam. Oorspronkelijk was dit de werknaam voor een functionele toevoeging op het bestaande Nederlandse treinbeinvloedingssysteem ATB-EG.

Voor deze toevoeging zijn door de spoorsector diverse technische oplossingsrichting bestudeerd. Uiteindelijk is niet gekozen voor het ATB++ ontwerp van Nedtrain Consulting, maar voor ATB-Vv van ALSTOM en Movares. Dit ontwerp maakt, net als het bestaande ATB-EG-systeem, gebruik van inductieve overdracht van baan naar voertuig. Het verschil is dat de verzending van de toegevoegde signalen niet gebeurt door het coderen van de Spoorstroomloop, maar wordt gerealiseerd m.b.v. inductieve lussen aan de buitenzijde van de rechter spoorstaaf. De ontvangst aan treinzijde vindt plaats met de rechter ATB-opneemspoel.

De verwerking van de toegevoegde signalen is op drie manieren mogelijk:
  • in een apart kastje voor ATB++ die gekoppeld wordt met het bestaande boordsysteem
  • in de bestaande ATB-kast (dit vereist een software-aanpassing; alleen mogelijk bij ATB Fase 4 en nieuwer)
  • in een STM-ATB (dit vereist een software-aanpassing)
Voor elk sein dat met dit systeem wordt uitgerust zijn er meerdere bakens die vóór het sein langs de baan liggen; de afstand is onder meer afhankelijk of er ook goederentreinen kunnen rijden (langere remweg). Zodra het sein rood is, beginnen de bakens te zenden. Het signaal kan in de trein worden ontvangen, en rekening houdend met de remvertraging van de trein kan een noodremming (net zoals een ATB snelremming) worden ingezet als de machinist niet of te laat reageert.

Het is niet noodzakelijk dat dit systeem failsafe is (dubbele deelsystemen of voedingen) zoals de gewone ATB-kast die wel failsafe dient te zijn. Kostenoverwegingen spelen daarbij een rol.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 04, 2010 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht








[Banners]