Definitie


ATB-Vv





ATB-Vv is een systeem om treinen automatisch voor een Stoptonend sein tot stilstand te brengen indien de machinist dit zelf niet doet en de standaard beveiliging ATB-EG niet ingrijpt.

De aanleiding voor deze toevoeging is het te hoge aantal onterechte STS-passages, die vaak voorkomen bij snelheden lager dan 40km/h omdat het ATB-EG-systeem onder de 40km-h niet ingrijpt.

ATB-plus-plus, afgekort ATB++, is een door de firma Lloyd's Register Rail Europe (voorheen Nedtrain Consulting) geclaimde merknaam. Oorspronkelijk was dit de werknaam voor een functionele toevoeging op het bestaande Nederlandse treinbeinvloedingssysteem ATB-EG.

Voor deze toevoeging zijn door de spoorsector diverse technische oplossingsrichting bestudeerd. Uiteindelijk is niet gekozen voor het ATB++ ontwerp van Nedtrain Consulting, maar voor ATB-Vv van ALSTOM en Movares. Dit ontwerp maakt, net als het bestaande ATB-EG-systeem, gebruik van inductieve overdracht van baan naar voertuig. Het verschil is dat de verzending van de toegevoegde signalen niet gebeurt door het coderen van de Spoorstroomloop, maar wordt gerealiseerd m.b.v. inductieve lussen aan de buitenzijde van de rechter spoorstaaf. De ontvangst aan treinzijde vindt plaats met de rechter ATB-opneemspoel.

De verwerking van de toegevoegde signalen is op drie manieren mogelijk:
  • in een apart kastje voor ATB++ die gekoppeld wordt met het bestaande boordsysteem
  • in de bestaande ATB-kast (dit vereist een software-aanpassing; alleen mogelijk bij ATB Fase 4 en nieuwer)
  • in een STM-ATB (dit vereist een software-aanpassing)
Voor elk sein dat met dit systeem wordt uitgerust zijn er meerdere bakens die vóór het sein langs de baan liggen; de afstand is onder meer afhankelijk of er ook goederentreinen kunnen rijden (langere remweg). Zodra het sein rood is, beginnen de bakens te zenden. Het signaal kan in de trein worden ontvangen, en rekening houdend met de remvertraging van de trein kan een noodremming (net zoals een ATB snelremming) worden ingezet als de machinist niet of te laat reageert.

Het is niet noodzakelijk dat dit systeem failsafe is (dubbele deelsystemen of voedingen) zoals de gewone ATB-kast die wel failsafe dient te zijn. Kostenoverwegingen spelen daarbij een rol.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 04, 2010 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]