Definitie


Polygonisatie





Polygonisatie is de opruwing van de wielbanden van treinen die door een remsysteem met gietijzeren remblokken worden beremd (goederentreinen en oude reizigerstreinen). De term betekent veelhoek: typisch worden 40 tot 50 vlakjes gevonden op de gehele omtrek van de wielband met verschillende grootte, variërend tussen 5 en 8 cm lengte. Het zorgt voor veel lawaai (circa 7 dB extra) maar heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Omwille van het bestrijden van het lawaai van met name goederentreinen is sinds de jaren negentig onderzocht hoe polygonisatie kan worden tegengegaan.

Om polygonisatie aan te pakken, is het afdraaien van de wielband niet geschikt. De patronen zijn immers na enkele normale remmingen al weer zichtbaar op de wielband. Na enkele tientallen remmingen is de polygonisatie weer aangegroeid tot het oude niveau. Polygonisatie kan alleen met succes worden tegengegaan door geen gietijzeren remblokken meer te gebruiken. In Europa vinden diverse initiatieven plaats om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. In Nederland loopt diverse projecten met andere typen remblokken in het Innovatieprogramma Geluid. Zo worden de K-blokken en de LL-blokken getest.

Onderzoek

In het Europese project EuroSabot (midden jaren 90) is door NS in samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven het ontstaansmechanisme van polygonisatie onderzocht. Gebleken is dat bij het aandrukken van gietijzeren remblokken op draaiende gietijzeren wielbanden een periodiek thermo-elastisch verschijnsel optreedt. Het oppervlak van de wielband verandert daarbij van structuur.

In dit onderzoeksproject maar ook daarbuiten is gezocht naar alternatieve remblokken. Remblokken die dezelfde remkracht bij dezelfde remdruk kunnen leveren als gietijzeren remblokken, maken de meeste kans.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 04, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]