Definitie


Polygonisatie





Polygonisatie is de opruwing van de wielbanden van treinen die door een remsysteem met gietijzeren remblokken worden beremd (goederentreinen en oude reizigerstreinen). De term betekent veelhoek: typisch worden 40 tot 50 vlakjes gevonden op de gehele omtrek van de wielband met verschillende grootte, variërend tussen 5 en 8 cm lengte. Het zorgt voor veel lawaai (circa 7 dB extra) maar heeft geen gevolgen voor de veiligheid. Omwille van het bestrijden van het lawaai van met name goederentreinen is sinds de jaren negentig onderzocht hoe polygonisatie kan worden tegengegaan.

Om polygonisatie aan te pakken, is het afdraaien van de wielband niet geschikt. De patronen zijn immers na enkele normale remmingen al weer zichtbaar op de wielband. Na enkele tientallen remmingen is de polygonisatie weer aangegroeid tot het oude niveau. Polygonisatie kan alleen met succes worden tegengegaan door geen gietijzeren remblokken meer te gebruiken. In Europa vinden diverse initiatieven plaats om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. In Nederland loopt diverse projecten met andere typen remblokken in het Innovatieprogramma Geluid. Zo worden de K-blokken en de LL-blokken getest.

Onderzoek

In het Europese project EuroSabot (midden jaren 90) is door NS in samenwerking met buitenlandse spoorbedrijven het ontstaansmechanisme van polygonisatie onderzocht. Gebleken is dat bij het aandrukken van gietijzeren remblokken op draaiende gietijzeren wielbanden een periodiek thermo-elastisch verschijnsel optreedt. Het oppervlak van de wielband verandert daarbij van structuur.

In dit onderzoeksproject maar ook daarbuiten is gezocht naar alternatieve remblokken. Remblokken die dezelfde remkracht bij dezelfde remdruk kunnen leveren als gietijzeren remblokken, maken de meeste kans.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 04, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]