Definitie


Planningsnorm





Bij het ontwerpen van een dienstregeling wordt rekening gehouden met planningsnormen. De belangrijkste zijn:
  • de Baanvaksnelheid (afhankelijk van bogen en overwegen).
  • de minimale tijdsafstand tussen twee treinen op een Baanvak of Emplacement.
  • de rijkarakteristiek (maximumsnelheid, optrek- en afremsnelheid).
  • de treinsamenstelling.
  • de halteertijd. (bij reizigerstreinen afhankelijk van het stationstype en de aantallen in- en uitstappers).
Deze zaken bepalen opgeteld de minimale rijtijd van station A naar station B.

Daar bovenop is een zekere speling of buffertijd nodig omdat gedurende een treinrit altijd zaken kunnen voorkomen die dwingen tot afwijking van de gestelde ideale tijdsnorm. Een voorbeeld hiervan is een trein die iets te laat vertrekt door veel in-/uitstappende reizigers of een brugopening die iets uitloopt door veel scheepvaart. Door deze ingebouwde onzekerheidsmarge wordt de dienstregeling robuust, kunnen bovengenoemde kleine tijdsverliezen zo veel mogelijk worden ingelopen en is er minder kans op gevolgen voor de overige vervoerders op het baanvak.

In Europa worden verschillende spelingsmarges gehanteerd. Met ingang van het dienstregelingjaar 2007 wordt in Nederland de marge van 5% van de totale netto rijtijd tussen twee Blokpunten gehanteerd. De maximale spitssamenstelling van een trein is daarbij een gegeven.

Behalve deze norm zijn er ook normen voor minimale halteertijden op stations en minimale halteertijden voor materieel.

Afwijkingen van de normen zijn ook mogelijk door het vaststellen van locatiespecifieke plannormen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Structuurvisie voor de ondergrond
Nieuwsbericht








[Banners]